MathiasS MathiasS skrev:
Tycker ni krånglar till det. Min frus mormor hade en enkel princip. Om hon var hemma så var dörren olåst och när hon gick ut så satte hon nyckeln i i låset, på utsidan, så att alla kunde se att hon inte var hemma.

Förvisso var detta lite mer åt Heimlagas hemtrakter men ändå, bra princip som fungerade i nästan 100 år för tanten.
lätt att glömma en nyckel i låset när man handlat t ex, bättre hänga den på en spik bredvid dörren för att visa att man är borta :)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Finland, ej tätort.
Min farfar, som var från norra Finland, berättade att man i deras trakter lutade kvasten mot dörren om man inte var hemma. Några lås fanns nog inte ens.
 
  • Gilla
  • Älska
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Jag läste att Steve Jobs aldrig låste dörren på sitt hus... Vet inte om det stämmer...
 
J JohanLun skrev:
Jag läste att Steve Jobs aldrig låste dörren på sitt hus... Vet inte om det stämmer...
Det kanske aldrig var obemannat.
 
Det sägs ju att han inte ens hade möbler, minimalist, kanske inte fanns nåt att sno?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
P
Med hjälp av inlägg här i tråden så har jag kommit på ett bra ställe.Tänker dock inte citera eller nämna vilket/vilka....
Och tyvärr kan jag inte markera mitt eget inlägg som det bästa ....

Men grunden till frågan var inte detta med 'husvakt' utan att jag/vi låste in husnyckeln i bilen när huset var låst.(please don't ask).
Så en extranyckel lätt tillgänglig hade inte varit dumt att ha då.
 
P PappasHammare skrev:
Och tyvärr kan jag inte markera mitt eget inlägg som det bästa
Fast det kan du konstigt nog, om inget ändrats nyligen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kan du konstigt nog, om inget ändrats nyligen.
Bra om det ändrats. (y)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bra om det ändrats. (y)
Nix, "buggen" finns fortfarande.:

Skärmdump av foruminlägg markerat som "Bästa svar" där användare sötstrumpa svarar på en fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Köp en blomma med kruka. Ställ den utanför dörren och lägg nyckeln under. Ingen kommer tro man lägger nyckeln så uppenbart.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
raveper raveper skrev:
Köp en blomma med kruka. Ställ den utanför dörren och lägg nyckeln under. Ingen kommer tro man lägger nyckeln så uppenbart.
Pynt? Vem ska underhålla?
 
H heimlaga skrev:
Jag rekommenderar en tvåstegs nyckelgömma. En gömd nyckel till något förråd eller pannrum där det finns en gömd nyckel till själva huset. Minimerar risken att någon hittar båda nycklarna av en slump.

Här på landet har de flesta en gömd nyckel någonstans.

Sådär har vi gjort. Med tanke på gömstället är det tämligen osannolikt att någon skulle lyckas leta fram eller råka hitta nyckeln till förrådet. Inne i förrådet ... well, får erkänna att där finns så mycket bråte att vi själva sällan hittar någonting därinne. Just husnyckeln vet jag var den finns men den hittar man knappast heller i första taget. Då vore det bättre att lägga tiden på att bryta upp en dörr. Och då skulle förhoppningsvis våra vaksamma grannar se och reagera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.