nino skrev:
varför blir det mindre spackel? du drar väl fram skivorna till brunnen oavsett tjocklek?

finns det en konstruktionslösning och den säger exakt vilken skiva du ska använda då ska man göra det, annars gör du en egen konstruktion och du blir konstruktionsansvarig OM det händer nåt

annars så kan man använda bjälklagskasster som man lägger mellan cc 600 skruvar 22mm spån och flyter med armering och fibrspackel
Brunnens höjd över spånskivan är 16mm med unidrains montagesats för träbjälklag/spånskiva. Det jag menar är att om man väljer en tjockare skiva så blir det mindre utrymme kvar till spacklet.

Självklart skall man alltid följa konstruktionsanvisningarna, men det är ju inte alltid alla materialalternativ listas i anvisningarna. I LK:sanvisningar står det ju tex: minerit eller likvärdig skiva och min fråga var om aquapanel anses vara en likvärdig skiva. Ursäkta den oklara frågan.
 
magnu skrev:
Lite OT -olika konstruktionslösningar mot varandra.
Varför använder man golvvärmeplåtar, när man ska flytspackla till att börja med?
Med 12mm slang på 125mm cc behövs det om jag kommer ihåg rätt, knappt 20mm ovanför rören inklusive klinkerplattorna, dessutom slipper man allt annat trassel med materialkombinationer.

Det jag inte förstår är varför man ska blanda in golvvärmeplåtar, men jag kanske bara är begränsad i mitt tänkande.
Jo om man använder spårad skiva så behöver man plåtarna för att få bra värmeöverföring. Om man lägger slangen ovanpå skivorna så skulle man inte behöva plåtar efterssom hela slangen då är omgiven av spackel som tar upp värme.

Om man då vill ha hjälp av spacklet för förstyvning så behöver man ett lager på kanske 16mm ovanpå slangen (osäker på vilken tjocklek som gäller) och jag tror inte att man får räkna in klinkerstjockleken för förstyvningen. Dvs det blir en tjock spackelkaka.

Siffran på 20mm inkl. klinkers har jag uppfattat som en rekomenderad tjocklek för värmespridning så att inte golvet skall "kännas randigt". Dvs jag trro inte att den siffran har med förstyvning att göra.
 
Vad jag förstått finns det ingen leverantör av flytspackel som säger sig lösa ditt problem, de instruktioner jag fått är att med flytspackel över golvvärmerör måste tjockleken på flytspacklet vara 1/10 av cc, dvs 30mm i ditt fall. Jag kommer inte ihåg om det var från en flytspackellev. eller branschregel jag fick den infon. Detta för att flyspacklet inte ska spricka vid rörelser i golvvärmerören.

Därtill kommer problemet för dig att nästan ingenting fäster på aluminium. Jag har för mig att det är Roth som har ett speciellt flytspackel som är godkänt att lägga på spårad spånskiva med alu-plåtar. Det är ganska dyrt. Ett knep är att lägga detta flytspackel så det täcker spån och alu, och sedan gå på med normalt flyt ovanpå, enligt en säljare av roth's system. Men problemet kvarstår med tjockleken. Där kan du kanske lägga en formstabil skiva istället som du hellimmar.

Eller så skippar du klinker på golvet och lägger teak istället. då får du ett golv som är torrt och tätt och som tål rörelser, dessutom behagligt att gå på. Bättre badrumsgolv finns inte att få för pengar ;)

Kanske har en del av ovanstående redan sagts, har inte läst allt i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.