Har kört fast totalt vid undergolven i våra badrum i nybygget.
Har försökt på alla håll och kanter att hitta en godkänd konstuktionslösning för plattsättarna att jobba vidare på men hittills utan framgång.

Sä här ser det ut:
Huset är ett nybyggt 2-plans prefab med 300 c/c på golvbjälklager i badrummen på ovanvåningen.
På detta bjälklag ligger termotechs spårade spånskivor med vattenburen golvvärmeslinga och värmefördelningsplåtar i aluminium.

Så långt är det väl inga konstigheter men här kommer problemet:

Har monterat Unidrain avloppsrännor i golvet med deras egna montagesatser för spånskivegolv. Detta resulterar i 16mm höjd kvar för flytspacklet runt brunnarna.

Frågan är: Hur ska den fortsatta konstruktionen se ut upp till tätskiktet? Går det att få till en godkännd lösning på detta med bara 16mm spackel på lägsta punkten eller måste jag höja upp brunnarna?

Evigt tacksam för alla svar och råd på hur detta ska lösas eller vart jag kan vända mig för att få hjälp.
 
I normalfallen är det ju minimum 12mm flyt vid brunnen så det bör väl fungera bra med 16mm då känns det som.

Jag är dock inte helt hundra vad som gäller när man har spårad spån men eftersom bjälkarna ligger på cc300 så känns det bra med minimum 16mm flyt...
 
jag hade limmat en 8mm minerit vt över alltihop med s48, bygger då ca 10-12mm
då har du böjstyvheten, sen spacklat fall
 
Det stämmer med armering + minst 12mm flyt på det undergolv du har. Enligt BBV 10:1:

Förstärkning med avjämningsmassa
Avjämningsmassa ska vara cementbunden
eller gips-/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard*,
av tillverkaren avsedd för
användning på träunderlag och ha böjstyvhetsförbättrande
egenskaper. Skikttjocklek
min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering ska utföras med punktsvetsat
stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm eller med
armering av alternativt material med likvärdiga
egenskaper. Skarvning av stålnätet
utförs med överlapp enligt tillverkarens
anvisning.

Referens för tillräcklig böjstyvhet
Mycket lång erfarenhet av beprövade lösningar
visar att den böjstyvhet som uppnås
med c-avstånd 300 mm mellan bjälkarna
och en 22 mm golvspånskiva är
betryggande för att det keramiska skiktet
inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver
dock också armerad avjämningsmassa för
att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt
för böjstyvhet).
 
nino skrev:
jag hade limmat en 8mm minerit vt över alltihop med s48, bygger då ca 10-12mm
då har du böjstyvheten, sen spacklat fall
Ha varit inne på denna lösning men då får jag bara 4-6 mm spackel ovanpå skivan vid brunnarna. Om jag för att undvika det inte lägger någon minerit just runt brunnen i duschen så blir det 16 mm spackel. Har dock blivit avrådd från denna lösning då problem kan uppstå i övergången mellan minerit + spackel och enbart spackel.
 
nikolaj skrev:
Det stämmer med armering + minst 12mm flyt på det undergolv du har. Enligt BBV 10:1:

Förstärkning med avjämningsmassa
Avjämningsmassa ska vara cementbunden
eller gips-/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard*,
av tillverkaren avsedd för
användning på träunderlag och ha böjstyvhetsförbättrande
egenskaper. Skikttjocklek
min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering ska utföras med punktsvetsat
stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm eller med
armering av alternativt material med likvärdiga
egenskaper. Skarvning av stålnätet
utförs med överlapp enligt tillverkarens
anvisning.

Referens för tillräcklig böjstyvhet
Mycket lång erfarenhet av beprövade lösningar
visar att den böjstyvhet som uppnås
med c-avstånd 300 mm mellan bjälkarna
och en 22 mm golvspånskiva är
betryggande för att det keramiska skiktet
inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver
dock också armerad avjämningsmassa för
att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt
för böjstyvhet).
Hållfasthets och böjstyvhetsmässigt bör ju detta funka tycker jag med men det tycker av någon anledning inte någon av de seriösare plattsättarna jag varit i kontakt med. Det är just det faktum att golvvärmeslingorna ligger i spårade spånskivor som ställer till det.Sen går det ju inte att flytspackla direkt på plåtarna heller eftersom aluminiumen "äts upp" av spacklet med tiden. Uponors system är ju mer eller mindre identiskt med termothechs och dras lösning ser ut så här:

http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Mounting%20instructions/BLD_UFH_5100_122006%20Montering%20Golvvarmesystem%2017.ashx

Denna lösning bygger dock betydligt mer än de 16mm jag har att röra mig med!
Jag kan ju skapa detta utrymme på höjden genom att höja upp brunnarna men det känns på något sätt fel när brunnarna är monterade med montagesatsen avsedd just för dessa golvspånskivor. Dessutom blir ju hela konstruktionen oerhört tung om jag lägger både dubbla gips samt spackel.
 
men det spelar ju ingen roll...
med en skiva limmad har du uppnått böjstyvheten så du kan flyta upp golvet och spackla ner till 0 vid brunnen
du behöver alltså INTE ha min 12mm
 
Himneck skrev:
Hållfasthets och böjstyvhetsmässigt bör ju detta funka tycker jag med men det tycker av någon anledning inte någon av de seriösare plattsättarna jag varit i kontakt med.
De verkar inte särskilt seriösa isf. Gå på magkänsla när du väljer hantverkare.
 
Det är så att den tjockleken är OK med tom. cc60. MEN det förutsätteratt man kan spackla med god vidhäftning till spånskivan så att skiva och spackellager kan samverka om böjstyvheten. Iom att det är spårad skiva med golvvärmeplåtar på så kan det inte bli en helt homogen övergång mellan spackel och skiva.

Jag vet inte vad som är rätt i det läget, men plattsättarna kan ha rätt.

Jag har gjort en sådan lösning i vårt ena badrum. Spårade skivor med plåtar och flytspackel på. Körde då med Mapei flytspackel och en specialprimer som de har för att isolera plåtarna från spacklet. MEN vi spacklade min. 25mm med armeringsmatta. En så tjock kaka skall anses vara självbärande. Den tjockleken hade jag bestämt redan innan det gick upp för mig att det kunde vara problem med kombinationen plåtar och spackel, mest för extra säkerhet mot sprickor och sättningar.
 
nino skrev:
men det spelar ju ingen roll...
med en skiva limmad har du uppnått böjstyvheten så du kan flyta upp golvet och spackla ner till 0 vid brunnen
du behöver alltså INTE ha min 12mm
Ok. Så när erforderlig böjstyvhet är uppnådd finns det inga krav på hur mycket spackel man minst måste ha? Kan jag då tom lägga skivor ända fram till flänsen på unidrainrännan och sedan bara flyta typ 4mm? Räcker det för att spackelskiktet i sig ska hålla?

Tackar tackar för alla tips!!
 
Redigerat:
nikolaj skrev:
De verkar inte särskilt seriösa isf. Gå på magkänsla när du väljer hantverkare.
Problemet är att de mindre alternativt "oseriösa" plattsättarna inte har några invändningar mot något utan "det är bara att flyta rätt på golvet som det ser ut nu"! Det är flera av de större och "seriösa" firmorna i Gbg området som har invändningar mot kombinationen termotech/Unidrain.
Jag brukar ha god magkänsla vanligtvis men den har funkat dåligt just vid val av hantverkare.
 
Men hur är det, om man har cc30. Så skall man väl egenligen kunna klara sig med väldigt tunnt spackelskikt? kravet på 12mm osv gäller väl bara för att förstyva om cc avståndet är större än 30cm?

Kan ha fel.

Jag skulle nog föreslå en direkt kontakt med spackeltillverkaren. Jag har god erfarenhet av att prata med Mapei och Maxit (heter väl Weber numera), även Ardex (då gällde det en fråga om hur jag skulle sätta granitplattor på en trappa av galvat stål, så det är lite Off Topic). De svarar trots att man ringer som privatperson.
 
man spacklar för att uppnå böjstyvheten, limmar man så behöver man inte spacklet för böjstyheten men enl. bkrs regelverk får man inte täta direkt på skivmtrl så därför måste man spackla så man tätskiktar på spackelytan.
nu blev jag lite osäker ang. tjocklek på spacklet....har för mig att jag pratade med bkr om det men kommer inte ihåg vad jag fick för svar... bäst att du kollar med bkr och spackletillv. och lim tillverkare INNAN du köper något
 
hempularen skrev:
Det är så att den tjockleken är OK med tom. cc60. MEN det förutsätteratt man kan spackla med god vidhäftning till spånskivan så att skiva och spackellager kan samverka om böjstyvheten. Iom att det är spårad skiva med golvvärmeplåtar på så kan det inte bli en helt homogen övergång mellan spackel och skiva.

Jag vet inte vad som är rätt i det läget, men plattsättarna kan ha rätt.

Jag har gjort en sådan lösning i vårt ena badrum. Spårade skivor med plåtar och flytspackel på. Körde då med Mapei flytspackel och en specialprimer som de har för att isolera plåtarna från spacklet. MEN vi spacklade min. 25mm med armeringsmatta. En så tjock kaka skall anses vara självbärande. Den tjockleken hade jag bestämt redan innan det gick upp för mig att det kunde vara problem med kombinationen plåtar och spackel, mest för extra säkerhet mot sprickor och sättningar.
Skruvade du fast plåtarna i spånet innan? Om inte, får man inte in lite spackel under plåtarna då?
Lades spacklet med en rörelsefog runt väggarna eller?
En firma som jag pratade med sa att spacklet Isf skulle läggas flytande ovanpå en väv, typ markduk, för att förhindra kontakt mellan spackel och plåtar och då skulle det även vara en rörelsefog på ca 10mm längs alla väggar men det känns spontant lite konstigt då kakan ändå måste gjutas fast mot Unidrain brunnen.
 
Jag har varit i kontakt med flera spackel tillverkare men får ingen konkret lösning på problemet från någon.
Ardex är de som tagit fram lösningen tillsammans med uponor enl. länken ovan och konstigt nog är denna lösning funktionsmässigt ok men den är inte godkännd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.