M
pelpet skrev:
Jag har funderat på att sätta in elmotorvärmare + batteriladdare också men ett problem då är ju att det sitter en timer på elanslutningen, eftersom motorvärmaren enbart ska gå en begränsad tid. Medans batteriladdaren helst ska gå hela natten. Finns det någon lösning på det problemet?
Ja det finns hos tex Defa så att du styr tiden via modul i bilen istället för på stolpen.
 
Enk Projektet skrev:
Hur ser det tex ut på utryckningsfordon?
På de "stora" fordonen (lastbilar), sitter uttaget på sidan av hytten tillsammans med en tryckluftslang och lossas av den som först kliver in i baksätet, har aldrig felat så länge jag varit brandman. På de mindre fordonen (personbilar och lätta lastbilar) sitter sladden precis som på en vanlig bil och det händer alltför ofta att man kör iväg med sladden hängandes i brådskan...
 
En annan bit är att min E85 bil startar bättre om det är riktigt kallt, men å andra sidan bor jag i Göteborg, så det är inget stort problem ;)
 
nets skrev:
En annan bit är att min E85 bil startar bättre om det är riktigt kallt, men å andra sidan bor jag i Göteborg, så det är inget stort problem ;)
Stort problem?
Du menar väl att det inte är något problem alls.
Jag har haft en Volvo med "Flexifuel"-motor i Göteborg också.
Har aldrig varit några startproblem.

Dessutom är E85 egentligen E75 på vintern, just för att förebygga startproblem.

Sedan är väl etanol som fordonsbränsle tämligen passé sedan man förstod att det inte var så bra för världens fattiga att en stor del av majsskördarna gick till bränsle i stället för mat.
Tillgång och efterfrågan och priser har ett visst samband :p

Och tack miljöpartiet som med "pumplagen" fick en stor del av landsbygdens bensinmackar att slå igen :confused:
http://www.svenskbensinhandel.se/pumplagen/
http://www.svd.se/naringsliv/pumplag-blev-dyr-affar-for-macken_6934327.svd
 
Redigerat:
Chaly
Dieselvärmare är helt underbart. Haft det i mina senaste två bilar, dessutom med GSM-modul + app vilket fungerat ypperligt.
Men som tidigare skribenter skrivit så drar det en del batteri så det är inte en lösning för de som har 5 minuter till jobbet. Dock har iallafall V70 skydd för batteriet som slår av värmaren om batteriet börjar bli urladdat så att det finns kräm kvar för att starta bilen. Har hänt att man kommit ut till halvljummen bil och fått upp varningen "Värmare avslagen - Låg batterinivå" eller dylikt.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…

Sätt en kort skarvsladd, typ 10 cm, med rak kontakt i uttaget på bilen.
 
Nyfniken skrev:

Sätt en kort skarvsladd, typ 10 cm, med rak kontakt i uttaget på bilen.
Drar man inte bara loss uttaget i bilflygeln?
Den sitter väl bara fastklämd med ett par plastflärpar i plåten?
 
Enk Projektet skrev:
Hur ser det tex ut på utryckningsfordon?
Lite olika lösningar. Alla utryckningsfordon står alltid kopplade med laddning för att försörja all elektronik ombord och de tunga fordonen har också tryckluft ansluten för att man ska kunna lossa bromsarna omedelbart.

Där jag jobbar hade vi förr alltid både kontakt för laddström och tryckluft i bak på fordonen. Sladden respektive luftslangen var förstärkta med vajer och hade speciella kopplingar som rycktes loss när man körde i väg. Det var ett ganska dåligt system, lätt att glömma att koppla in när man kom tillbaka till station och kontakter och kopplingar gick ofta sönder.
Nu har vi alla anslutningar vid fotsteget på förardörren på de tunga fordonen, det är ju den dörr som garanterat alltid någon använder om fordonet ska ut. Anslutningarna är placerade så att man snubblar över ledningarna och inte kan glömma att lossa dom.
Småfordonen, som ju inte behöver tryckluft, har bara ett vanligt motorvärmarintag i fram någonstans, som på andra personbilar. Står bilen inomhus så lämnar man förardörren öppen och lägger sladden över den. Står bilen ute, så lägger man sladden över backspegeln.

Är man som jag deltidsbrandman så har man ju motorvärmare i på privatbilen också 24/7 mer eller mindre hela vinterhalvåret, så det blir ganska snabbt en vana att lossa kabeln så fort man ska iväg... Jag har f.ö. alltid sladden över spegeln på min egen bil också. Lika bra att alltid göra lika...
 
Tack för allt engagemang i mitt lilla problem!!! Så här ser min lösning ut, funkar för mig :)

IMG_0681.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte det en rätt dålig placering av eluttaget. Det borde ju vara blött i det mer eller mindre konstant?
 
Det är väldigt bekvämt i alla fall. Uttaget har ett lock, så jag är nöjd, men var lite orolig kring "glömmandet" som dessutom ligger för mig.
 
Är inte problemet att uttaget på bilen och uttaget i väggen inte sitter mitt för varandra. När man backar ut så bryts kontakten i bilen och i väggen i sidled och den rycks inte ut.

En lösning kunde vara att kapa motorvärmarsladden och sätta en kontakt mitt på sladden. Då man backar ur blir det som vanligt sidbrytning i väggen och kontakten i bilen men kontaken på sladden dras isär i rätt riktning. Kontaken bör inte vara för trög att dra isär...

Ännnu bättre torde det vara att kontakten i bilen kan ändra läge så att den alltid rycks ur där (man slipper en sladdstump efter bilen).
 
Apple har ju magnetiska kontakter för laddning av datorer. Det kanske vore en bättre lösning även på bilar. Något sånt här kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.