D Decamber skrev:
Jag hade ett samtal med grannen som hävdade motsatsen: att brädan bör spikas i vardera kant för att undslippa bananform. När jag nu har kollat på fasader som ser bra ut så har de varit spikade i centrum dock och jag köper resonemanget att om brädan fixeras för väl kommer den spricka under expansion.
.
Bättre med "bananform" där ett riktigt fastsatt lockläkt håller det tätt än spruckna panelbrädor. Jag skrev 4-tum spik men som noterats kan du även skruva, jag har gjort båda men skruvarna blir så tydliga i panelen att jag fortsätter med traditionell spik för den hålla emot tillräckligt bra.
 
Jag har spikat breda bottenbrädor med locklist. 3"-spik i bottenbrädorna och 4"-spik i locklisten. Tyvärr räcker inte 4" för att förhindra en dålig locklist att dra snett och ge en glipa efter ett tag. Kommer att överväga 5"-spik i locklisterna fortsättningsvis.
Alt får man vara beredd att byta enstaka dåliga locklister som skevar iväg för mkt.

Jag vill hävda att om man ska ha locklist, så ska det inte vara mer än ca 3 mm springa mellan bottenbrädorna. En gammal tumregel (häpp!) säger att locket/listen ska överlappa 1 tum.
 
  • Gilla
Agra
  • Laddar…
Det mesta kokar ner till vikten av att använda virke av hög kvalitet (= tätvuxet) när man gör en fasad. Gör man det blir rörelserna i brädorna mycket mindre, det blir färre sprickor (även om man spikar fel) och färgen sitter bättre. Det bästa är att använda norrländsk gran till panel. Man måste också tänka på att nytt virke har ganska hög fuktkvot. Vanligen sätter man panelbrädorna kant i kant om man ska använda lockläkt. Därigenom undviker man sådana släpp som TS fasad uppvisar. Om spikningen står det så här i min gamla Hus AMA: Brädorna spikas i båda kanterna i sicksack högst 800 mm mellan spikarna, så att spikskallarna kommer att döljas av läkten. Läkt spikas i mitten med högst 600 mm c/c.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag brukar använda TräGuiden där man också hittar en del bra ritningar/konstruktionsbeskrivningar, de skriver så här gällande stående panel att lockbräda/lockläkt bör överlappa bottenbrädan med 20mm på vardera sida.
https://www.traguiden.se/konstrukti...d/staende-utvandig-panel/?previousState=10100
  • Man bör spika så att virket inte spricker och man bör inte spika genom två bräder som måste kunna röra sig inbördes. Spikning nära ändträ är alltid riskabelt. Spikhuvudet slås in till brädans yta, men inte längre.
  • Träpanel bör efter uppsättning kontrolleras så att den är fri från sprickor och hål.
staende-panel-bild8-9.jpg

Bild 8 och 9. Lockpanel och lockläktspanel består av bottenbräder och lockbräder respektive lockläkt. Bottenbrädan spikas med en spik i centrum. Lockbrädan spikas med två spikar som inte går igenom bottenbrädan.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man bör spika så att virket inte spricker...
Den här typen av formuleringar hittar man tyvärr lite överallt, (inget unikt för byggbranschen alltså). Ett statement av det självklara. Det läsaren vill/behöver veta är ju hur. (Själv har jag lärt mig den hårda vägen - trial and terror.)
 
Det är inklippt från bifogad länk till Svenskt trä, dvs citat, så det stämmer bra:cool:
Och det är deras bilder på hur man gör;)
Lite med tanke på rekommendation på spikning.
 
Jajamen, det var jag med på. Ingen skugga på budbäraren. :)
Jag kunde ju varit tydligare med den biten, men så blev det inte. :whistle:
En fördel med forum, man kan förtydliga sig. :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.