Hej,

På mitt hus västra fasad har jag en del torrsprickor men även större glipor mellan panel och lockläkt. Panelen är från 2005 och målad med slamfärg. Nu funderar jag på att byta ut de läktar som inte täcker mot bredare 21x70-panel, eventuellt fasade med handöverfräsen för att efterlikna lockläkten mer. Vad tror ni om det? Finns det någon bättre lösning?
De värsta torrsprickorna tänkte jag äventuellt foga med latex och sen måla om allting. Jag vill helst slippa byta ut panelen eftersom jag både har en altan och ett tak över altandörren i vägen.

Tack på förhand

Rödmålad träpanel med torrsprickor och glipor mellan brädorna på en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på rödmålad huspanel med torrsprickor och en stor glipa mellan två plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rödmålad träpanel med torrsprickor och glipor mellan panel och lockläkt på husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det måla slamfärg på latex?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Går det måla slamfärg på latex?
Nja, skulle tro att färgen släpper rätt snabbt. Så har man vita ränder istället för sprickor :)
 
Vita ränder är ju säkert snyggt enligt vissa men jag tror inte jag tillhör dem. :) Vad kan man istället täta med?
 
lopec
Skulle linoljekitt fungera?

Annars är det väl till att göra egen tätning med trälim+sågspån, borde gå bra att måla på även med slamfärg?
 
Tvivlar på att det blir snyggt med enstaka 70 breda lister...

Har man satt bottenbrädorna för glest så att locklisten inte räcker till för att täcka, eller har listerna "skevat iväg av sig själva"?
 
Jag skulle tro att man satt bottenbrädorna för glest. Vad finns annars för alternativ om man vill slippa byta ut hela panelen?
 
Byta alla lock?
 
T Tosse skrev:
Byta alla lock?
Till 70-brädor? Ja det kanske vore det bästa! Jag ska försöka hinna till Byggmax idag och köpa några brädor och börja byta en och se hur det ser ut.

Angående sprickorna sen. Hur bedömer man om en bräda är körd? Småsprickor antar jag är svårt att undvika så även om jag byter ut hela fasaden så lär det spricka igen snart, om jag målar med slamfärg. Eller? Så det jag undrar är hur viktigt det är att fasadpanelen håller helt tätt. Det är ju ändå vindpapp (iofs i okänt skick) och en luftspalt bakom panelen.
 
Den behöver ju inte vara 100% tät, är det nån liten småspringa blir det inte blötare än att det torkar ut när det slutar regna.

Men det ska ju inte regna rakt in för jämnan. Så det beror helt enkelt på hur utsatt det är för regn å rusk.

Ja, menade att byta alla lock till en bredare som täcker med marginal. Går ju mycket fortare och är billigare än att byta hela panelen. Brädorna lär väl ha många år kvar.

Tänk på att du vill ha sågad sida utåt, ej hyvlad. För rödfärgens skull.
 
Jag skulle hellre än att byta ribb bytt underbräder till bredare där locken inte täcker.
 
K Kurtivan skrev:
Jag skulle hellre än att byta ribb bytt underbräder till bredare där locken inte täcker.
Ja, det är ju smartare om det inte är överallt
 
Om du byter panelbräda, sätt bara en spik i mitten så minskar du risken för sprickor (men det finns även teorier med två som du gjort och fungerar, men risken är som hos dig att det spricker mellan spikarna vilket syn på bilderna)
En 3-tum mitt i panelbrädan och sedan drar du en 4-tum mitt i lockläckt, inte som du har nu med två spik även i den. Med en 4-tum låser lockläkten mot panelbrädan och även om panelbrädan skulle vrida sig lite så håller det tätt.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
D Decamber skrev:
Hej,

På mitt hus västra fasad har jag en del torrsprickor men även större glipor mellan panel och lockläkt. Panelen är från 2005 och målad med slamfärg. Nu funderar jag på att byta ut de läktar som inte täcker mot bredare 21x70-panel, eventuellt fasade med handöverfräsen för att efterlikna lockläkten mer. Vad tror ni om det? Finns det någon bättre lösning?
De värsta torrsprickorna tänkte jag äventuellt foga med latex och sen måla om allting. Jag vill helst slippa byta ut panelen eftersom jag både har en altan och ett tak över altandörren i vägen.

Tack på förhand

[bild]

[bild]


[bild]

Det var j tt tag sedan du skrev inlägget.
Väggen är från början felspikad. Ju mer spik på tvären i samma bräda ju värre blir skadorna. Underbrädorna skall bara spikas i centrum av brädan. En spik längst upp och längst ner.på brädan. då spricker den inte vid väderomslag från torr och fuktig. Det skall vara 20 mm mellanrum mellan varje bräda. Sen spikar eller skruvar man locken i centrum mot underregelna bakom brädorna. inte dubbla spik i locken. Lycka till.
 
  • Gilla
Enterprise och 1 till
  • Laddar…
L logga skrev:
Det var j tt tag sedan du skrev inlägget.
Ja men det har inte hänt så mycket sen dess, mer än att jag varit till Byggmax och köpt en 70-bräda som test i brist på släp för utlåning och med lasträckena glömda hemma. :)

Nåväl, tack för alla svar. Intressant detta med att panelen endast ska spikas i centrum, som även AndersS skrev häromdagen. Jag hade ett samtal med grannen som hävdade motsatsen: att brädan bör spikas i vardera kant för att undslippa bananform. När jag nu har kollat på fasader som ser bra ut så har de varit spikade i centrum dock och jag köper resonemanget att om brädan fixeras för väl kommer den spricka under expansion.

Om jag byter underbrädor till bredare, ser ni någon risk med att jag kapar brädan jäms med altangolvet och behåller det som är under? Det blir alltså en skarv, för att slippa riva altangolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.