Kul med en bra disskussion, när jag ämnar att skruva fast skivorna så skruvas det enbart i reglarna, vilket måste innebära att en massa perforering i plasten inte sker, utan de skruvar som håller fast skivorna motsvarar de som i annat fall håller i glespanelen, eller?
MVh Luppe
 
Det var min tanke också. Men det är nog bäst att köra med glespanel emellan ändå.
Det är mycket kunnigt folk som har invändningar här, och eftersom måttot alltid bör vara "Better safe than sorry", så är det nog läge att tänka om. Jobbigare? Japp, men inte jobbigare än att sitta och fundera efteråt om det var riktigt rätt gjort..  


Edit: Ojoj, dags för lite tårta. Min 2000:e post på det här forumet. Kanske dags att lägga ner snart... :)
 
2000? 1300 står det hos mig.
 
35? 37? 2000? 1300? Det verkar som det förbrukas lite väl mycket 4,5 i vissa timmerhus... ;D
 
Klicka på "KarlXII" till vänster, och gå längst ner på sidan som kommer fram.
Kör en "Show the last "ALL" posts of this person, och klicka på GO.
Gå längst ner på sidan.

Hur många poster? :)
 
3001 :p

Det spelar ingen roll. The tårta is på you anyhelst.
 
Om man tänker så här blir det helt fel då?
Först 220mm min ull, sedan plast, sedan 45*45 som glespanel (cc30) som man lägger in 45mm min ull i sedan på med gips.
É det funkis?
 
De e perfekt de.
 
Kommer att använda samma princip i vårt snedtak.

195 isolering - plast - 45x45 på cc30 med 45 isolering - gips.

Hade först tänkt cc40, men det blir mycket pyssel och spill med 45-isoleringen då.
 
Skönt att höra att.

Om vi flyttar upp i taket då. akstolarna sitter på cc 120. Tänker ha panel i taket. Räcker det med att sätta på 28*70 som glespanel (cc30) eller tror ni att färstpunkterna på cc120 blir för långt avstånd?
Kanske panelen rör på sig för mycket?
Vad tror ni?
 
Kollade på gyprocs sida där stod det : mellan taktol/regel 400-800mm=20x95,22x70. 800-1200mm 28x70,28x95,34x45

cc måttet på glespanelen 400mm i tak och med enkel/dubbel gips 900x2400 monterad på tvären.

Varifrån kommer cc300mm ?
 
O jag som tänkt att spika hyvlat virke direkt i Takstolarna....ja ja det är väll bara o räkna in en massa meter virke till för glespanel i kalkylen f-n oxå :( :(
 
kinglace skrev:
Varifrån kommer cc300mm ?
Två anledningar till varför jag använder cc300:

Skall ha isolering i glesen (45x45) så blir det bättre materialutnyttjande med cc30 (En isolerskiva är 550 bred, med cc300 får man ut två "våder" ur en skiva, med cc400 får man ut en "våd" + en slatt), dvs mindre pusslande.

Vidare monteras många takpanler på cc300.

Om cc400 är OK så kan cc300 bara bli styvare :)
 
1353 är väl antalet startade poster av Kalle men han har ju gjort över 200 inlägg sammanlagt--Gratulerar!!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.