Förverkligade vid årsskiftet min husägardröm och köpte en villa från 1917. Köpte huset då det uppfyllde mina krav på läge, tomtstorlek, pris och vissa bevarade detaljer inomhus (50-talskök, vedspis, kakelugn, några originalgolv). Till min stora sorg är dock husets utsida helt förstörd. Verandan är ett senare tillbygge, alla fönster utbytta och fasaden har tilläggsisolerats nångång på 80-talet. Jag har tyvärr ingen information om hur huset såg ut innan detta gjordes.

Nu ser huset ur såhär:

kabbo1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag har en begränsad budget och inte kan inleda någon jätterestaurering så söker jag råd kring om det skulle kunna gå att göra huset lite finare genom att bygga om den befintliga verandan till en glasveranda. Som synes är huset groteskt asymmetriskt, men att styra upp det skulle ju kräva en radikal ombyggnation både ut- och invärtes, vilket jag i nuläget inte har råd med.

Jag tänker mig en glasveranda med pardörrar i denna stil:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart är det en smaksak om det skulle förbättra husets utseendet eller bara göra det ännu konstigare, men jag tänkte att ni här iaf säkert sitter på en massa expertis kring tidstypiska glasverandor och att försöka återskapa sönderrenoverade hus.

Mvh,
Lina
 
Trevligt hus och inte egentligen så asymmetriskt tycker jag. Men det får lite konstiga proportioner med det lilla fönstret till vänster om utbyggnaden och ett relativt stort fönster i kupan.
Den befintliga dörren och tillika vitmålad gör att huset ser asymmetriskt ut och man får blicken på den direkt , så att bara måla om den redan idag skulle lätta upp huset.

Personligen skulle jag flyttat ner fönstret från kupan och satt detta till vänster om utbyggnaden och istället fått ett lite mindre fönster tillverkat för kupan.
Om sen utbyggnaden hade blivit en inglasad veranda likt bilden under ditt hus så hade det blivit ett väldigt trevligt utseende tror jag.

Man får titta lite på utbyggnaden och hur den är konstruerad för det är inte helt uteslutet att man kan använda den som grund och sätta fönster i den och en annan dörr som sätts centrerat i utbyggnaden.

En sådan ombyggnad skulle kunna göras i omgångar och tas när medel finns. Tex utbyggnaden görs först om och senare byte av fönstren för att få lite bättre proportioner på huset. Kanske t.o.m att byta alla fönster till spröjsade som det säkert suttit en gång i tiden.
 
Groteskt asymmetriskt tycker jag inte det är, visst det finns assymmetri men inte är det så katastrofalt. Fönstret till vänster bör bytas till ett lika stort som de andra, det kan vara en bra idé att flytta ner fönstret i kupan och sätta ett något mindre där eller så letar du upp ett begagnat likadant. Att göra om verandan till en glasveranda hade gjort mycket för huset och det hade troligen funkat bra även om det ultimata hade varit om den varit placerad rakt under kupan.
Även om ett hus är helt förvanskat kan man återställa, se bara på fotona nedan. 😄
ImageUploadedByByggahus.se1406587121.623896.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Gamla hus var inte alltid symmetriska. Glasade själv in min veranda på framsidan, hade turen att hitta fönster och pardörrar ute i vedboden.
Det är mycket jobb men jag är rätt nöjd med resultatet.
 
  • 1406634263812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fanjunkarn och 4 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Trevligt hus och inte egentligen så asymmetriskt tycker jag. Men det får lite konstiga proportioner med det lilla fönstret till vänster om utbyggnaden och ett relativt stort fönster i kupan.
Den befintliga dörren och tillika vitmålad gör att huset ser asymmetriskt ut och man får blicken på den direkt , så att bara måla om den redan idag skulle lätta upp huset.

Personligen skulle jag flyttat ner fönstret från kupan och satt detta till vänster om utbyggnaden och istället fått ett lite mindre fönster tillverkat för kupan.
Om sen utbyggnaden hade blivit en inglasad veranda likt bilden under ditt hus så hade det blivit ett väldigt trevligt utseende tror jag.
Tack för svar! Håller med om dörren, och planerar att måla den som en första liten åtgärd. Håller också med om fönstret, trappan till övervåningen går där och jag tror att det är därför de bytt ut fönstret till ett litet, men det är rätt rymligt och bör finnas plats för ett fullstort fönster, så jag ska definitivt lägga till fönsterbyte till att göra-listan :)
 
Hur långt perspektiv har du på ombyggnaden? Jag tänker på hur länge du planerar att bo där.
 
Sophie skrev:
Groteskt asymmetriskt tycker jag inte det är, visst det finns assymmetri men inte är det så katastrofalt. Fönstret till vänster bör bytas till ett lika stort som de andra, det kan vara en bra idé att flytta ner fönstret i kupan och sätta ett något mindre där eller så letar du upp ett begagnat likadant.
Tack för din kommentar! Roligt med bilderna, skönt att se att det faktiskt går att göra så mycket för att återskapa ett hus utseende!
Tror jag är lite överkänslig för assymetri då jag alltid älskat perfekt symmetriska hus i stilen nedan. Det finns tyvärr inte en enda vägg på mitt hus där fönsterna sitter symmetriskt, vilket stör mig mer än det kanske borde göra.
 
  • glasveranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • glasveranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hennke85 skrev:
Det är mycket jobb men jag är rätt nöjd med resultatet.
Det blev väldigt snyggt, förstår att du är nöjd!
 
Marlen Eskilsson skrev:
Hur långt perspektiv har du på ombyggnaden? Jag tänker på hur länge du planerar att bo där.
Jag vet inte riktigt, trivs väldigt bra men huset ligger inte riktigt i det område jag egentligen ville bo. Köpte det då jag bor själv och det var så nära staden jag arbetar jag kom med min enpersonsbudget och krav på husets utseende och tomtstorlek. Ser ju inte att jag skulle flytta de närmare 5-10 åren iaf, men långsiktigt skulle jag kanske vilja spara till ett större hus närmare staden.
 
Att sträva efter att huset blir symmetriskt kommer göra att planlösningen blir lidande.....
 
Enk Projektet skrev:
Att sträva efter att huset blir symmetriskt kommer göra att planlösningen blir lidande.....
Ja, det vore ett jätteprojekt som aldrig skulle vara värt pengarna. Jag har accepterat att det enda rimliga vore att försöka bygga om den befintliga verandan och korrigera fönsterplaceringar. Även det är väl egentligen inte försvarbart rent ekonomiskt, men det skulle göra mig lite gladare :)
 
komakino skrev:
Ja, det vore ett jätteprojekt som aldrig skulle vara värt pengarna. Jag har accepterat att det enda rimliga vore att försöka bygga om den befintliga verandan och korrigera fönsterplaceringar. Även det är väl egentligen inte försvarbart rent ekonomiskt, men det skulle göra mig lite gladare :)
Börja med att bo in dej i huset....kanske kommer på andra saker och då slipper du göra om... ;)
 
Jag skulle säga att den befintliga utbyggnaden mest är en förstuga, som antagligen är isolerad. Vill du göra om den till en glasad veranda så är ett beslut att ta direkt om denna skall vara vinteruppvärmd eller inte. Om inte kan du väldigt lätt och billigt hitta en 3-4 enkla fönster och någon glasad dörr hos tex Nacka byggnadsvård och med litet tur passa in dem i konstruktionen, som om den är ny nog är en regelstomme . Det upptäcker du när du river ytterpanel eller innerpanel på utbyggnaden.
En brasklapp: om utbyggnaden är äldre i sin stomme kan den vara en igenbyggd äldre öppen veranda/förstubro med fina stolpar i ytterhörnen mm, så var varsam med rivningen, då att ta fram en sådan äldre veranda och utgå ifrån den säkert skulle bli fint.
 
Ett sånt sött litet hus du har hittat, älskar staketet också! Man skulle också kunna tänka sig att måla fönster och vindskivorna på kupan i rött, så att man inte ser exakt hur det sitter i förhållande till verandan. Lekte lite med paint och flyttade lite på fönster. Färgerna blev inte helt hundra, men en liten känsla av hur det kan se ut. Tog mig även friheten att måla knutar och trappen =)

veranda.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hur vore det med tre fönster på den större sektionen till höger, istället för två menar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.