Det där är lurigt. Både häll och vad du ställer på spelar in.
Vad jag har förstått är det en ganska tydlig trend, ju dyrare kastruller och stekpannor, desto tystare. Ska ha att göra med hur perfekt symmetriskt det i de olika lagren osv.

Vi har en Electrolux, kan inte modell men 2011 års. Mina föräldrar har en likadan, men 60cm istället för 90cm och modell 2009 någonting. Deras låter utav bara helvete oavsett vad man har på, vår har irriterande surr på vissa kärl. Vår låg nog runt 8' om jag minns rätt, men då är det en 90cm också.

Vad du kan glädja dig med är att du vänjer dig ganska snabbt, till den grad att det känns konstigt om en spis inte låter.
 
Det finns två sorters ljud, ett pipande runt 20 000 Hz som egentligen ska ligga ovanför hörbarhetsgränsen men en del hör det iaf eller så ligger frekvensen för lågt. Det är konstruktionen så påverkar detta.

Det andra ljudet är 100 Hz och är dubbla nätfrekvensen, det kan man känna om man lyfter lite i handtaget på kastrullen. Det ljudet kan komma från att hällen eller kastrullen inte är helt plan så det kan ligga och vicka mot varandra. Kan också bero på att något inte sitter fast i hällen som det borde.

protte
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.