Vi har vårat uterum i norrläge med opalvitt kanalplast tak och upplever det inte som för ljust, tvärtom!
Ljus terapi rum (y) vi fick dock sätta gardiner (tunna vita) för att skärma av för solen på väster sidan.

Kan dock bli väldigt varmt när solen kommer runt huset på em. Jobbar med ventilation för självdrag.
Vi har enkelglas paneler från golv till tak på 3 sidor och 16mm kanalplast tak.

Den bästa investeringen vi gjort, hamnar oftast där efter jobbet för att läsa tidningen och gå igenom posten.

//Jante
 
Hej
Har fått en offert på uterum. Där vi kommer att ha 2 st sjutdörrspartier från Halle design med 4 mm energiglas o 16 mm kanalplast i taket. Golvet kommer att vara trallgolv med vindpapp på.
Funderar lite på om man ska ha 32 mm kanalplast i taket istället, vi vill kunna använda uterummet större delen av året. Givetvis med nån sorts värmekälla såsom gasolkamin eller liknande.
Ska man lägga frigolit som isolering o sen vindpapp? Nån som har erfarenhet av detta?

Sen med skjutdörrarna räcker det med 4 mm energiglas, håller det värmen? Storleken blir ca 16-17 kvm stor inglasad plus lika stort trädäck utanför
 
Lånar tråden lite igen ;) vi byggde med enkelglas från Wilab, 16 mm kanalplast, vindpapp under trallen och 50mm frigolit som isolering under pappen, subjektivt känns golvet alltid varmt. Rummet är ca 28 m2 och håller sig över nollan med hjälp av en vanlig 1200 W kupefläkt när det är ner till -10 ute.


//Jante
 
waiko skrev:
Hej
Har fått en offert på uterum. Där vi kommer att ha 2 st sjutdörrspartier från Halle design med 4 mm energiglas o 16 mm kanalplast i taket. Golvet kommer att vara trallgolv med vindpapp på.
Funderar lite på om man ska ha 32 mm kanalplast i taket istället, vi vill kunna använda uterummet större delen av året. Givetvis med nån sorts värmekälla såsom gasolkamin eller liknande.
Ska man lägga frigolit som isolering o sen vindpapp? Nån som har erfarenhet av detta?
enkelglas -- oavsett om det är "energiglas" eller inte -- låter kallt för åretrunt-användning, jag skulle satsa på dubbelglas

isolering av golvet är nog viktigare än att gå från 16 till 32mm tak
 
Korvgubbe
Är det så smart att ha gasolkamin som värmekälla i ett slutet rum? Jag vet inte, så jag frågar bara men personligen skulle jag vilja kolla upp det noga först. Här sitter som sagt en LL-pump och det räcker gott och väl i kombination med golvvärmen. Vet jag att det kommer gäster på kvällen så brukar jag öppna dörren från huset på morgonen och låta huset hjälpa till att värma upp uterummet med.
 
Eller det kanske räcker med ett vanligt el-element som man sätter på. Det blir nog frigolit i golvet, har lite svårt att bestämma mej för om man ska ha 16mm eller 32 mm i taket. Vi har en befintlig altan med plasttak, där snckarna kommer att använda sej utav dom befintliga takbjälkarna för att lägga plasttaket på. Men dom är impregnerande trä, som vi hade tänkt måla vita. Funkar det?
Eller ska man byta allt till limträbalkar??
Priset hamnar på ca 83 tusen o då är roten avdragen
 
De flesta kanalplaster är opalvita. Dessa ger ett vitt ljus som kan upplevas som jobbigt för ögonen. Åtgärd är att sätta in skuggtak som både dämpar ljus & värme.
Alternativ 2 är transparanta takskivor, tyvärr finns det oftast bara i 16mm. Dessa ger ett mer behagligt ljus.

Riktigt tak ger dämpat ljus, men möjlighet till mer isolering och svalare i uterummet.
(Tegel,Betong)
 
Ripper500 skrev:
De flesta kanalplaster är opalvita. Dessa ger ett vitt ljus som kan upplevas som jobbigt för ögonen. Åtgärd är att sätta in skuggtak som både dämpar ljus & värme.
Alternativ 2 är transparanta takskivor, tyvärr finns det oftast bara i 16mm. Dessa ger ett mer behagligt ljus.

Riktigt tak ger dämpat ljus, men möjlighet till mer isolering och svalare i uterummet.
(Tegel,Betong)
Några tips på skuggtak som kan användas med kanalplasttak?
 
Vi har Willabgardens 40mm:s kanalplast i taket. Vi upplever inte att det taket ger starkt ljus för ögonen vid solsken. Däremot tycker jag att en del "tunnare" kanalplasttak kan ge "lite" starkt ljus vid solsken.
 
Santex har 50mm kanalplast som du kan kombinera med en tät 50mm isolertakskiva (skuggtak).
 
roli skrev:
Vi har Willabgardens 40mm:s kanalplast i taket. Vi upplever inte att det taket ger starkt ljus för ögonen vid solsken. Däremot tycker jag att en del "tunnare" kanalplasttak kan ge "lite" starkt ljus vid solsken.
Tack. Nöjd med det i övrigt? Kvalitet på plast, profiler?
 
Jo, jag tycker det har fungerat bra. Relativt lätt att montera, bra byggbeskrivning. Det gäller att lägga kanalplasten rätt med en gång. För har man "slagit" fast plastprofilen som låser kanalplasten till aluminiumlisten, så sitter de som f-n (hmm som berget).
Det enda som vi inte riktigt tycker om är att det kan bli en del kondensvatten/is på aluminiumprofilen som sitter på takbalkarna och håller kanalplasten när man "fis" värmer uterummet. Men jag undrar om inte det gäller alla kanalplastkonstruktioner med alulist, dvs inte specifikt Willabs kanalplastkonstruktion. Det lustiga är att det är bara på vissa delar av aluminiumlisten som det har inträffat och inte överallt på alla lister.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.