Kommer ha ett uterum med mycket glas. Tänkte ha isolerplast i taket som är genomskinligt till viss del.
Verkar vara delade åsikter om att det kanske blir väldigt ljus så man blir tvungen att ha solglasögon för att sitta där en ljus sommardag.

Vad har ni för erfarenheter?
 
Jag had just de erfarenheterna att det lätt kan bli för ljust. En dag med växlande molninghet är det perfekt, men i strålande solsken tenderar det att bli tvingande med solbrillor.

Referensen till detta har glas i tre riktningar plus isolerplasttak. I hans fall hade det räckt med en del av taket genomskinligt eller inte alls.
 
Tack. Tanken med uterummet är att kunna sitta där när det är för varmt och soligt på uteplatsen. Sitta där höst och vår eller sena kvällar när det är kyligt.
 
Beror också på i vilket väderstreck det ligger samt om allt är glas golv till tak eller 'vanliga' förster på några väggar. Vårt ligger mot nordost och har glasdörrar på en vägg, resten fönster , och det är ite för ljust. Dock varmt riktigt soliga dagar, så vi fick sätta in fler öppningsbara fönster.
 
Om det är för varmt och soligt på uteplatsen så är det ännu varmare i "pensionärskuvösen". Isolertaket håller inte ute solvärmen, det stänger in den.

Ett tak i isolererplast är självklart så ljust att du behöver ha solglasögon, om du använder det i vanligt solsken, det är ju liksom det som är vitsen med att ha ett sådant tak istället för ett tak i tex trä. Det blir däremot inte ljusare än i vanligt solsken om det var det som var din fråga.

Mina föräldrar har ett välisolerat uterum, de börjar använda det redan i februari-mars. De har dock "riktigt" tak, så det räcker att öppna glasväggen när det är soligt för att det inte ska bli för hett därinne. Men vill man ha ett uterum för att komma undan solvärmen ska det ha en helt annan konstruktion, då är det ju skugga som gäller.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Uterummet ska ha glaspartier emot söder-nordväst-norr. Söder-nordväst kommer vara skjutpartier och mot norr fast.
Vill ha lite isolerat av något slag då jag vill ha lite ljummet i rummet vår höst med hjälp av golvvärmen.
Blir inte så snyggt med en stor tung konstruktion med betongpannetak och 30-40cm isolering i tak därför sneglar jag mer på något isolerglas
men är lite rädd för att det är ganska dyrt och livslängden är ju inte i närheten av vad betongpannor skulle ha.

Att det blir otroligt ljust är något att tänka på helt klart verkar det som.
 
Har du glas mot söder, plus glastak, kommer det att bli fruktansvärt varmt när solen står på. Det blir ett uterum för tidig vår och sen höst.
 
andersmc skrev:
Har du glas mot söder, plus glastak, kommer det att bli fruktansvärt varmt när solen står på. Det blir ett uterum för tidig vår och sen höst.
Låter som jag får gå på samma taktyp som på huset. Betongpannor.
Ha en del isolering i taket för att stänga ute lite värme och behålla värme vintertid.
 
Har du kollat på den opalvita kanalplasten? Tycker den funkar bra till mitt uterum och hus. Släpper in lagom med ljus och eftersom den är 40mm så isolerar den hyggligt.
 
Redigerat av moderator:
JohanDa skrev:
Har du kollat på den opalvita kanalplasten? Tycker den funkar bra till mitt uterum och hus. Släpper in lagom med ljus och eftersom den är 40mm så isolerar den hyggligt.

Slänger in en bild där du även ser en invändig bild på mitt uterum. [länk]
Stiligt. Kikat på den och det är intressant är dock lite rädd för att det blir för ljus och kanske för varmt med att ha så mycket insläpp.
 
Korvgubbe
Kanalplast här, visst blir det ljust på riktigt soliga dagar men jag tycker inte det blir för ljust. Kan utan problem titta på TV och datorskärm, trots att solen ligger på. Varmt blir det, så in i tusan! Dock finns det lösningar. En luft/luft-pump inställd på 21 grader kyler väldigt bra, på de värsta dagarna så får man öppna upp så blir det behagligt på bara några minuter med en klassisk golvfläkt igång. Fördelen är att det blir varmt och ljust på våren och hösten. Håller värmen riktigt bra med pumpen och golvvärme, så uterummet har använts hela vintern. Rätt häftigt i mitt tycke när man sitter och äter frukost i bara morgonrocken samtidigt som det ligger en meter snö utanför. Jag rekommenderar kanalplasten, ångrar det inte för en sekund. Sen beror det väl på huset i övrigt, men här hade det inte passat med ett "tyngre" tak utan altankänslan behövs för helhetsintrycket. Som sagt, värmen är inga problem. Solen skiner här idag, 21 grader ute och 23 i uterummet just nu!
 
Korvgubbe skrev:
Kanalplast här, visst blir det ljust på riktigt soliga dagar men jag tycker inte det blir för ljust. Kan utan problem titta på TV och datorskärm, trots att solen ligger på. Varmt blir det, så in i tusan! Dock finns det lösningar. En luft/luft-pump inställd på 21 grader kyler väldigt bra, på de värsta dagarna så får man öppna upp så blir det behagligt på bara några minuter med en klassisk golvfläkt igång. Fördelen är att det blir varmt och ljust på våren och hösten. Håller värmen riktigt bra med pumpen och golvvärme, så uterummet har använts hela vintern. Rätt häftigt i mitt tycke när man sitter och äter frukost i bara morgonrocken samtidigt som det ligger en meter snö utanför. Jag rekommenderar kanalplasten, ångrar det inte för en sekund. Sen beror det väl på huset i övrigt, men här hade det inte passat med ett "tyngre" tak utan altankänslan behövs för helhetsintrycket. Som sagt, värmen är inga problem. Solen skiner här idag, 21 grader ute och 23 i uterummet just nu!
Tack det var värdefull info! Jag vill ha en nätt och smidig konstruktion så det tyngre taket är jag inte sugen på. Kommer ha golvvärme på tidig vår sen höst sen vintertid får jag se om rummet kommer användas och vad det kostar att värma. Är väldigt sugen på 40mm plasten men var orolig för att det skulle bli för ljust. Men det kanske går att sätta något tyg eller något slags draperi på insidan att dra för om det blir störande.
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Rätt häftigt i mitt tycke när man sitter och äter frukost i bara morgonrocken samtidigt som det ligger en meter snö utanför.
När jag bodde i Skåne var det aldrig ens i närheten att någonsin vara 1m snö på vintrarna. Bor du i en okänd kall del av Skåne ;)

Jag håller dock med dig om att att lägga ett betongpannetak på ett utrerum lätt kan ta bort känslan av just ett uterum. Det stora ljusinsläppet är viktigt för att det ska upplevas nästan som ute.
 
  • Gilla
HannaR
  • Laddar…
Ett problem med uterum brukar ju göra att det blir ganska mörkt i rummet som är innanför. Så jag funderar på någon slags lösning med ett uterumstak i klarglas, fast med möjlighet att dra för en reflekterande gardin innanför glaset för att stänga ute solljuset. En stor del av uterummet skall också bestå av öppningsbara glaspartier. På det sättet borde man kunna få ett rum som fungerar även under högsommaren och inte gör att det blir mörkt i rummet innanför.

Är det någon som känner till någon sådan utdragbar gardin för uterum?
 
Willab garden har gardiner för uterumstak men de passar nog bäst för deras takprodukter........ skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.