Tack för alla tips, nu har ja lite att gå på!!
 
Såg i Hus&Hem för några år sedan ett hus ritat av en amerikanks arkitekt (tror jag) som hade glasgolv i en passage på övervåningen, det såg riktigt fräckt ut.

Minns tyvärr inte om det fanns nån spec på vilken sorts glas man hade använt.
 
Jag har aldrig gjort affarer med det har foretaget men dom exporterar aven till Europa. Glom inte att kolla upp vad tullen (plus ev. moms) blir nar du raknar pa priser. Kan ocksa vara vart att skriva ut lite bilder och visa nar du traffar glasmastare sa att de ser vad det handlar om.

http://www.artglassmaker.com/categories
 
Jag hade nog gott för en härdad glas för säkerhetensskull.. har du en lite tjockare 10-12mm så håller den för ganska rejäla smällar.. men bygg nån slagsram till denna för härdad glas har en svag sida.. kanterna tål i princip noll.. det e ju totalt livs farligt och ha ohärdad glas om den nu skulle gå sönder..
 
Blev det något glasgolv eller är det någon annan sedan 2006 som har gjort detta? Är lite sugen på att fälla in en rund skiva på ca 50 cm diam i golvet på nedervåningen så man ser ner i grunden och sedan sätta belysning där. Grunden är isolerad och uppvärmd, så glaset behöver inte skydda mot kyla.
 
Detta är inget som du bara kan beställa på nätet som privatperson gå till glasmästare förklara vad det skall vara till så kollar de hållfasthet reptålighet mm och ger dig en offert.
 
Fick svar från glasmästarn idag, en rund skiva med 50 cm diam skulle kosta 3000 och vara 8+8 lamell + härdat glas. Kallas beträdbart glas. Måste bara fundera ut en vettig "ställning" att lägga skivan på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.