Mikael_L skrev:
Om betonggjutning och formbygge till dito kan jag nada ...

Men fysik, det kan jag!

Så därför kan jag berätta att trycket längst ner i din form blir 1,5 * 9,81 * 2400 / 10000 = 0,35 kg/cm2. Detta oavsett om du gör formen 100x100mm eller 2x2 meter !
(då har jag tagit Fasting65's siffra på densitet, som verkar rimlig).

Detta tryck verkar både mot marken och mot formens väggar längst ner i formen.

Det är kanske bästa att omvandla trycket till 35kg / kvadratdecimeter, så blir det lite mer begripligt över vilka krafter vi ska ta hand om.

Sätter du en tvärslå enl bild i inlägg #6 med cc400mm så blir altså kraften som vill slita loss slån
2 * 4 * 35 = 280 kg.
Med cc200 = hälften = 140kg.
(approximativt, då kraften minskar högre upp...)

Gör du tvärslåar av tex stående 45x120-145 och fäster dom mot varandra med två M12 bultförband i varje knut så håller det nog rätt bra.

Men frågan kvarstår, hur mycket kommer skivan bukta mellan varje tvärslå, vilket minsta cc gäller?
om man ändå hade din kunskap på att räkna på sånt här....:wow:d^_^bd^_^b

sen fastings bild han hade gjort e helt korrekt med låsreglar.
räcker med 40cc på denna lilla form om du använder låsreglar.

mvh
estwing
 
Vi gjöt 10st runda plintar diameter 600 ca 1 meter höga med en platta 1x1 meter i botten, tänkte också först gjuta i två omgångar men betongkillarna pumpade (hade en betongpumpbil) först i lite "tjockare" i botten på varje plint innan vi fyllde vi upp resten, så slapp vi kostnaden att ta dit dom igen. Det funkade bra, väldigt lite trycktes ut därnere och det syns ju ändå inte.
Tänk på att staga formen ordentligt i sidled det blir ju ganska hög tyngdpunkt på dom, inte roligt om den välter, och var försiktig med att vibbra för mycket, betongkillarna sa att det oftast är när man vibbrar för mycket och kommer åt formen som dom kan rämna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Gick det bra?
 
Jag kan glädjande meddela att ovanstående kvadratiska formar fungerar utmärkt (25x25 cm) :)
Jag göt ca 190 cm högt och hade ca 25 cm c-c på tvärslåarna i botten och upp mot 45 cm längre upp.
Kompletterade bara med ett par spännband i de två nedre facken.
Såg ingen tillstymmelse till buktning eller läckage.
Snart kan jag riva formarna, blir spännande..
 
  • Gilla
Björn Ros
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag kan glädjande meddela att ovanstående kvadratiska formar fungerar utmärkt (25x25 cm) :)
Jag göt ca 190 cm högt och hade ca 25 cm c-c på tvärslåarna i botten och upp mot 45 cm längre upp.
Kompletterade bara med ett par spännband i de två nedre facken.
Såg ingen tillstymmelse till buktning eller läckage.
Snart kan jag riva formarna, blir spännande..
Kul att det verkar funka med dessa konstruktioner. Hur lång tid skulle du säga att man bör vänta innan man river/tar bort formarna?
 
K karlmb skrev:
Jag kan glädjande meddela att ovanstående kvadratiska formar fungerar utmärkt (25x25 cm) :)
Jag göt ca 190 cm högt och hade ca 25 cm c-c på tvärslåarna i botten och upp mot 45 cm längre upp.
Kompletterade bara med ett par spännband i de två nedre facken.
Såg ingen tillstymmelse till buktning eller läckage.
Snart kan jag riva formarna, blir spännande..
Några bilder på slutresultatet?
 
A Astrakanvägen skrev:
Kul att det verkar funka med dessa konstruktioner. Hur lång tid skulle du säga att man bör vänta innan man river/tar bort formarna?
Sorry för sent svar....
Har för mig att jag väntade 3 dygn. Men kan ha varit 4.
 
alexander___ david__ skrev:
Några bilder på slutresultatet?
Ska leta upp. Så här såg iaf formarna ut.
 
  • Träformar för gjutning av betong på en byggarbetsplats omgivna av byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.