Hej!

Är det någon som har en bra idé på hur man ska konstruera en återanvändningsbar gjutform för kvadratiska plintar (alltså tvärsnittet kvadratiskt). De ska vara 1500 mm höga och 200 x 200 mm.

Det lär väl bli ganska mycket krafter med tanke på att plinten är så hög?

//fk
 
gjut dom liggandes
 
Gör 4 väggar av tex båtplywood, och fäst dem med några skruvar så formen håller ihop.

Sen tar du ett eller flera spännband och virar runt din konstruktion.

Det blir banden som håller ihop din form när du häller i betongen.

/ATW
 
  • Gilla
Astrakanvägen
  • Laddar…
1036 skrev:
gjut dom liggandes
För tungt att baxa på plats, dessutom ska dom ha en platta i botten.
 
ArneTW skrev:
Gör 4 väggar av tex båtplywood, och fäst dem med några skruvar så formen håller ihop.

Sen tar du ett eller flera spännband och virar runt din konstruktion.

Det blir banden som håller ihop din form när du häller i betongen.

/ATW
Jag har funderat på det, det kanske skulle gå. Hittade en bild på plintar som ser ut att vara ca 1.5 meter höga och där ser ju formen väldigt enkel ut (bifogar).

Det kanske inte är så mycket krafter som jag tror??
 
  • plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så här: formplywood med "ramar" runt av 45 x 70 c/c 200. Klarar man sig utan vertikala reglar?

Eller är hela grejen overkill? Kanske räcker med c/c 400 el 600? När kalvar det??
 
  • Screen shot 2010-05-25 at 10.53.04 PM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Enkelt är bra, på bilden ser de ut att ha använt reglar för att hålla ihop det hele... jag gillar ju spännband så jag skulle satt ett för att vara på den säkra sidan.

Om du ska gjuta fristående ungefär som på bilden bör du fundera på hur du ska hindra betongen att rinna ut underifrån... formen kommer ha en tendens att flyta upp så det finns en risk att du får betong på fötterna.

/ATW
 
I princip är det okej, men de tvärgående reglarna bör vara några decimeter längre så kan man sätta en stående regel utanför de liggande reglarna. På så vis låser man de liggande reglarna så de inte kan glida utåt av trycket.

Det blir ett rejält tryck längst ned i gjutformen då betong är ganska tung... typ 2,4 ton per kubik eller så...

EDIT: Här kommer en bild som förklarar mina stående reglar. Orkade inte rita alla formlås men ni förstår säkert principen.
 
  • gjutform.jpg
Redigerat:
Mikael_L
Om betonggjutning och formbygge till dito kan jag nada ...

Men fysik, det kan jag!

Så därför kan jag berätta att trycket längst ner i din form blir 1,5 * 9,81 * 2400 / 10000 = 0,35 kg/cm2. Detta oavsett om du gör formen 100x100mm eller 2x2 meter !
(då har jag tagit Fasting65's siffra på densitet, som verkar rimlig).

Detta tryck verkar både mot marken och mot formens väggar längst ner i formen.

Det är kanske bästa att omvandla trycket till 35kg / kvadratdecimeter, så blir det lite mer begripligt över vilka krafter vi ska ta hand om.

Sätter du en tvärslå enl bild i inlägg #6 med cc400mm så blir altså kraften som vill slita loss slån
2 * 4 * 35 = 280 kg.
Med cc200 = hälften = 140kg.
(approximativt, då kraften minskar högre upp...)

Gör du tvärslåar av tex stående 45x120-145 och fäster dom mot varandra med två M12 bultförband i varje knut så håller det nog rätt bra.

Men frågan kvarstår, hur mycket kommer skivan bukta mellan varje tvärslå, vilket minsta cc gäller?
 
Redigerat:
Mikael_L
Då kraften minskar linjärt med höjden på formen för att bli 0 vid formens överkant kan du glesa upp tvärslåarnas cc högre upp.
 
Glömde en sak när det gäller gjutformar. För att inte formplyfan ska börja glipa och bli vågig brukar man göra formen såhär.
 
  • snukke.jpg
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
OK, tack!

Jag tänkte att man skulle kunna fuska lite här, att gjutningen blir lite vågig pga att plywooden buktar kan jag leva med. Det skulle dock vara ytterst tråkigt om hela fomen kollapsar... alltså inga genvägar.

Reglarna är 45 x 70. Horisontella stöden sitter med c/c 300 i botten och c/c 400 i toppen och är skruvade i varandra med skruv och mutter (M10?).

De vertikala reglarna är skruvade i plyfan och de horisontella reglarna.

De horisontella reglarna skulle väl egentligen vara starkare om man vände dom 90° men jag tänkte att det är bra att de får stor yta mot plywooden.

Detta toppas med ett par spännband.

Planen är att första gjuta en platta med ett uppstickande armeringsjärn i lilla formen 500 x 500 x 195 mm. Sedan ställa stora formen på den lilla, justera in den och skruva fast den i lilla plattans form.

Borde funka? För krångligt?

Förresten; hur räknar man trycket på ett helt sidstycke? Någon integral eller??

//o
 
  • Screen shot 2010-05-28 at 12.35.20 AM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screen shot 2010-05-28 at 12.31.58 AM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fetkubrick skrev:
Förresten; hur räknar man trycket på ett helt sidstycke? Någon integral eller??
Integraler är väl overkill för ett helt linjärt samband.
Trycket i botten/2 * arean = (35kg /2) * 15 * 2 = 525 kg.

Din bifogade skiss känns ju rätt gedigen minst sagt. :)
Jag tvivlar på att något ger med sig med den formen.

Fetkubrick skrev:
De horisontella reglarna skulle väl egentligen vara starkare om man vände dom 90° men jag tänkte att det är bra att de får stor yta mot plywooden.

Detta toppas med ett par spännband.
Jag tror inte ytan 45mm resp 70mm spelar någon roll här.

Spännband känns overkill.
 
Redigerat:
Mikael_L
Fetkubrick skrev:
Reglarna är 45 x 70. Horisontella stöden sitter med c/c 300 i botten och c/c 400 i toppen och är skruvade i varandra med skruv och mutter (M10?).
Gör de horisontella tvärslåarna några cm längre, så spik och skruv inte kommer så nära ändträt, det räcker definitivt med 4 cm längre, dvs 2 cm pbs.

Spika sen ihop två av knutarna med 4 st 4" spik, 100mm x 3,4 (eller motsvarande skruvdimension), de två andra knutarna förbinder du med 1 st M10 bult + mutter. Du behöver ju endast öppna en sida.

Varje spik klarar minst 70 kg.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=720&contextPage=1458
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Gör de horisontella tvärslåarna några cm längre, så spik och skruv inte kommer så nära ändträt, det räcker definitivt med 4 cm längre, dvs 2 cm pbs.
OK, tack! Det ska jag göra! Det "snappar" så fint i sketchup, så man gör ju allt jämt och fint...
 
  • Gilla
Botomasek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.