Vattenpass som visar ojämn yta på en köksbänksforms kant, indikerar behov av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Form för gjutning av köksbänk med synbar bågning och reglar utanför kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Form för köksbänk som bågnar i mitten med vattenpass som visar ojämnhet, uppställd i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag gjuter en köksbänkskiva och hade tänkt gjuta i morgon. Men märker nu att hela formen bågnar lite i mitten. Har någon tips på hur man kan göra för att räta ut den? Formplyfan var ganska krökt när jag köpte den, men han som sålde den sa att den skulle jäma ut sig när jag reglar den. Problemet är att eftersom bänken är exakt 250. Har jag varit tvungen att regla utanför plyfan.
 
E
B billyby skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej! Jag gjuter en köksbänkskiva och hade tänkt gjuta i morgon. Men märker nu att hela formen bågnar lite i mitten. Har någon tips på hur man kan göra för att räta ut den? Formplyfan var ganska krökt när jag köpte den, men han som sålde den sa att den skulle jäma ut sig när jag reglar den. Problemet är att eftersom bänken är exakt 250. Har jag varit tvungen att regla utanför plyfan.
Testa att skruva en regel i plyfan underifrån för att räta upp botten? Detta bör kompletteras med fler reglar innan gjutning så den inte börjar bukta av betongens tyngd.
 
Vad händer med buktningen när du belastar formen på samma sätt som betongen kommer göra?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E
M myrstack skrev:
Vad händer med buktningen när du belastar formen på samma sätt som betongen kommer göra?
Ja det kan man ju bara gissa. Generellt så vill man ju gärna ha allt perfekt när man gjuter en bänkskiva. Ska du vända formen när den är klar?
 
Du måste ju såklart ha en stum botten. Jag skulle skruvat reglar på undersidan på cc40 och sedan ställt det på golvet.
 
E epw skrev:
Testa att skruva en regel i plyfan underifrån för att räta upp botten? Detta bör kompletteras med fler reglar innan gjutning så den inte börjar bukta av betongens tyngd.
Tack för svar! Hur gör jag det så att jag inte gör hål i själva formen om jag skruvar reglar underifrån? Blir ju inte så mycket drag om jag bara skruvar in en centimeter(plyfan är 12mm).
 
A atomlab skrev:
Du måste ju såklart ha en stum botten. Jag skulle skruvat reglar på undersidan på cc40 och sedan ställt det på golvet.
Tack! Har inte helt koll på cc40. Är det 4cm mellan varje skruv?och samma fråga som ovan. Vad använder jag för skruv för att få bra drag på de ynka 12mm jag har att gå på plyfan så att jag inte för hål i ytan jag ska gjuta på?
 
E epw skrev:
Ja det kan man ju bara gissa. Generellt så vill man ju gärna ha allt perfekt när man gjuter en bänkskiva. Ska du vända formen när den är klar?
Ja precis den ska vändas
 
E
B billyby skrev:
Tack för svar! Hur gör jag det så att jag inte gör hål i själva formen om jag skruvar reglar underifrån? Blir ju inte så mycket drag om jag bara skruvar in en centimeter(plyfan är 12mm).
Om du tex skruvar en regel som är 45 mm så kan du använda en skruv som är 55 mm och se till att inte dra in den i virket utan stanna precis innan så inte plyfan spricker eller buktar ut. Cc40 då menar han att du ska lägga reglar med 40 cm från centrum ena reglen till centrum den andra. Så alltså 35,5 cm mellan reglarna om du använder dig av 45mm virke.
 
EddieHansson
Men det räcker väl att skruva i kanterna? Den ska ju hålla upp skivan, så det räcker ju att regeln sitter i kanten.
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
E epw skrev:
Om du tex skruvar en regel som är 45 mm så kan du använda en skruv som är 55 mm och se till att inte dra in den i virket utan stanna precis innan så inte plyfan spricker eller buktar ut. Cc40 då menar han att du ska lägga reglar med 40 cm från centrum ena reglen till centrum den andra. Så alltså 35,5 cm mellan reglarna om du använder dig av 45mm virke.
Tack för bra förklaring! Ja då tycker jag verkligen att det bör räcka. Ska uppdatera i morgon hur det går.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men det räcker väl att skruva i kanterna? Den ska ju hålla upp skivan, så det räcker ju att regeln sitter i kanten.
Menar du på undersidan? För på översidan har jag redan reglar i kanterna som du ser.
 
Hur tjock blir skivan? Armering?

Vad ska du behandla med? Jag har använt stenfix 50 men väldigt bra resultat, kaffe eller vin sätter sig inte i skivan. Dock har jag slippat ner skivorna så man ser alla olika stenar, ligger ett tunt lager med betong som lätt suger åt sig allt, men det är oftast det som folk uppfattar som betong-looken. Så smaken är som baken.Mvh Anders
 
A Anders_sbj skrev:
Hur tjock blir skivan? Armering?

Vad ska du behandla med? Jag har använt stenfix 50 men väldigt bra resultat, kaffe eller vin sätter sig inte i skivan. Dock har jag slippat ner skivorna så man ser alla olika stenar, ligger ett tunt lager med betong som lätt suger åt sig allt, men det är oftast det som folk uppfattar som betong-looken. Så smaken är som baken.Mvh Anders
Tack för tips! skivan blir 3cm, tanken är att lägga dubbel armering vid ho/häll för att den inte ska spricka. Jag ska slipa ned sedan med våt betongslip för att få fram stenarna som du säger. Jag använder därför grovbetong. Armeringsnät lutat mot vägg på byggarbetsplats, förstärkning inför gjutning av betongskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror ni om denna skruv? En jag pratade med på Bauhaus trodde inte på idén att skruva eftersom 12mm är för lite att gå på. Han tyckte jag skulle köra med pl400 på reglarna och lägga tyngder på. Åsikter? Plastlådor med 4,2x55 mm spånskiveskruv på en hylla i en byggmarknad, skylt med pris och information i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.