Mikael_L
Du får verkligen inte ta mitt inlägg som någon pekpinne. För det var verkligen inte avsikten.
Men det gjorde du kanske inte.
 
Så här blev resultatet med kantelement. I en av bilderna pågår armeringsarbete och den andra visar färdig platta.
Armering gjordes med lösa järn för att minimera spillet då det bara var 16-17m2.
 
  • Platta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundform.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patric Söderberg och 1 till
  • Laddar…
Anders S> tjusig platta !

Saturnus>> allt du skrivit i denna tråd låter jä-kligt vettigt tycker jag.

* Jag undrar om du har armerat mellan lecablocken och eller hade gjort om du byggt förråd tex.
Weber har ju en "hörn" variant som jag funderat på att använda, den har urspårning för armering så att denna kan läggas bockad.

* I övrigt undrar jag om lösning på murning ovan fönster och dörrpartier. Leca har ju en balkvariant, men hur gör man annars ? - (gjorde förr med hålsten tex.)

Alla kan såklart svara det är en gammal tråd jag vet men med bra fakta och bilder. Har gått igenom hela forumet de tre senaste dagarna, tänker bygga ett förråd på runt 12m2, med platta och sedan mura med lecablock. Taket i pulpetform.
Plattan håller jag på och bestämmer mig för hur den skall bli.
 
F
e-hufs skrev:
Anders S> tjusig platta !

Saturnus>> allt du skrivit i denna tråd låter jä-kligt vettigt tycker jag.

* Jag undrar om du har armerat mellan lecablocken och eller hade gjort om du byggt förråd tex.
Weber har ju en "hörn" variant som jag funderat på att använda, den har urspårning för armering så att denna kan läggas bockad.

* I övrigt undrar jag om lösning på murning ovan fönster och dörrpartier. Leca har ju en balkvariant, men hur gör man annars ? - (gjorde förr med hålsten tex.)

Alla kan såklart svara det är en gammal tråd jag vet men med bra fakta och bilder. Har gått igenom hela forumet de tre senaste dagarna, tänker bygga ett förråd på runt 12m2, med platta och sedan mura med lecablock. Taket i pulpetform.
Plattan håller jag på och bestämmer mig för hur den skall bli.
Låter onekligen som om du tänker mura hela friggan i leca. Finns bra byggbeskrivning på Finjas hemsida

http://finja.se/byggnader-p.57.1001

http://finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/5020-1.pdf

Angående balken så kommer dom att föreslå en armerad lecabalk. Jag skulle absolut inte dra mig för att forma med nån gammal råspont eller formplyfa och platsgjuta en välarmerad balk, bara se till att ha plats för några cm EPS längst ut så det inte blir en onödig köldbrygga (placeras med fördel i formen så livar formen med utvändig vägg). Nån form av ankare så EPSn gjuts fast i balken är inte heller dumt.
 
IMG_0485[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är man i alla fall igång med grunden. Tog bara "hela helgen" med ca 250 tippningar jordmassor med skottkärra.
Körde med minigrävare 55 ner och fyllde sedan upp med 35cm tvättad singel 5x4m.

Nu blir det att inhandla 300' kantelement, isolering armering samt beställa ytterligare massor för utfyllnad kring kantelementen.

Plattan är fortfarande tänkt att vara på 12kvm.

Största makapären verkar armering vara, vet inte om det räcker med att bocka tex 10mm järn i kanterna i cc15 eller om man ska köra på villabygel hela vägen. Det som att man tar i kanske, även om plattan skall stå pall all leca samt tak med betongpannor.

Behöver nog några tips innan det blir minihus av det hela.
 
För två veckor sedan så smällde jag upp kantelementen och sedan armerades det.

IMG_0488.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kom betongbilen, ringde på torsdagen och de kunde komma fredagen (den13:e)..på förmiddagen.
Valde vibrationsfri och stod redo med en hyrd sloda.
Hade tänkt handståla plattan men den ytan var grövre och kornigare än att bara låta det vara så jag hoppade över det.
Lade mycket jobb på att fylla upp med singel längs med kanterna på elementen samt skumfoga igen varje minsta glipa efter att ha läst om div olyckor här på forumet med vald betong.
Vet ej om det fanns någon reell risk för just min platta, men bättre att ta det säkra före det osäkra första gången man gör saker och ting.

IMG_0494.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntas en ny lass med leca-block till i dagarna, och huvudbryn där är hur jag monterar hörnprofiler , då jag ej vill punktera elementen.
Har hittat följande tråd
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/68227-stolpar-i-horn.html

Vet ej om jag fick alltför matnyttig info.

Kom gärna med era förslag! Har införskaffat allehanda trämaterial för ändamålet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Patric Söderberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.