Om man skulle gjuta en platta till en 15m² friggebod, hur pass kraftig behöver den vara? Behövs det tex någon balk runt om eller räcker det med en jämntjock platta? 10cm tjock eller kan man klara sig med tunnare?
 
Jag tycker Du skall satsa på en platta, så får du till det ordentligt från början, men då förutsättes att du lägger egen tid på bygget, men mycket jobb är det inte. Gräv ut och gjut en sula 200X200mm. Mura ett varv Leca. Fyll upp till sulans kant med tvättad sten/eller annat, och så 100mm cellplast, gjut sedan upp de sista 100mm, eller om du vill tangera gränserna, så håller det lika bra med 80mm betong, glöm inte armering/matta. Detta gör man enkelt hemma med cementblandaren, och så får man en grund som passar alla typer av Friggebod= murad eller i trä.
 
  • Gilla
Handyman_77
  • Laddar…
Hej Saturnus, nu har du överträffat dig själv.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker att det är bra om folk säger till
om jag uttrycker mig svårbegripligt.
Nu gör jag det, för detta slår det mesta.

Nåväl: "gjut en sula 200X200mm"
Räcker väl inte ens till ett par 44-or.

"Fyll upp till sulans kant med tvättad sten/eller annat"
Vad då annat? tidningspapper? Modellera?

Etc.

Det är nog inte bara jag som inte förstår vad du menar.

//KoW
 
Hahaha, ja det är bra. Sulan man gjuter i botten= först och som sedan Lecan muras på, kan hålla måtten 200X200mm= breddenX höjden och sedan runt med måtten för boden, T ex 3X5 meter= 16 meter sula, som då löper utmed ytterkant boden.
Jag förutsätter att man dessförinnan har grävt ur, där boden skall stå, så att man inte gjuter på jorden. Detta är ju ganska olika hur markförhållanden ser ut. Men har man fått bort t ex matjorden och hamnat 300mm under mark, så passar det bra att gjuta sulan på marken där, och sedan fylla upp inne i grunden med 100mm Sten/skärv/grus som hindrar eventuell fukt att dra sig uppåt. På detta kan man sen lägga 100mm cellplast, för att skilja betongplattan från underlaget och få den mer komfortabel.
Tack för visat intresse KnockOnWood, jo jag var kort i min redogörelse, men jag trodde ingen läste vad jag skiver;)
Man får nog ha koll på läget för boden, så att man inte om något år önskar den på annat ställe i trädgården, om i så fall kan man i samband med gjutningen av sulan, bibringa ett par krokar, så går det att dra iväg den. För mig är det betydligt enklare att gjuta en platta till boden än hålla på med plintar, bärlinor och annat jox, som ofta inte blir bra.
Ovan beskrivning är ungefär densamma när man vill bygga ett växthus. Skulle jag bygga en Friggebod med de nya måtten 15kvm, hade jag murat upp den i Leca och med pulpettak= ganska små pengar.
vxthusgrund.jpg
varför inte en Friggebod som växthus.
vxthus5.jpg
 
Redigerat:
Jag ska kanske förtydliga att det är en friggebod av trä det handlar om, inte en murad.
Jag kan visst gjuta en platta efter alla konstens regler, med 20 cm höga balkar och armeringsjärn etc, men det är bara en känsla av att det blir löjligt överdimensionerat. En friggebod står ju utmärkt på några betongstenar.
 
Mikael_L
andersmc, tror du att du har risk för tjälskjutning eller sättningar på din friggebodplatta?

För det är väl en av de fördelar en riktig kantbalk ger, plattan bryts inte av, utan kantbalken ger tillräcklig styrka att hålla ihop allt (iaf om det är så lätt last som en friggebod).

Jag tycker din frågeställning är helt klart befogad, om man jämför vilka enorma hus man sätter på 100 mm platta + 200 mm kantbalk.
Det känns som att en 10-15 cm kantbalk och 6cm platta borde räcka, alt bara en platta som kanske får bli lite tjockare (10cm) som kompensation. Men det här ju inget jag vet, utan bara funderingar.
 
andersmc skrev:
Jag ska kanske förtydliga att det är en friggebod av trä det handlar om, inte en murad.
Jag kan visst gjuta en platta efter alla konstens regler, med 20 cm höga balkar och armeringsjärn etc, men det är bara en känsla av att det blir löjligt överdimensionerat. En friggebod står ju utmärkt på några betongstenar.
Friggebodarna är på frammarch, med många nya modeller och ideèr, inte minst de där funkismodellerna. Dessa är kanske mer lämpade till ungdomsrum än till redskapsbodar. Till en redskapsbod behövs knappast något golv alls, de brukar murkna rätt fort.

Men jag trodde det var en som på länken här du ville bygga, för så skall dom tydligen se ut numera
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/5020_friggebod_www_version.pdf
 
Redigerat:
Kan som tillägg berätta om ett friggebodsliknande projekt som jag byggde för 6 år sedan. Jag skrapade bort matjord och paddade ett lager 0-50 som jag direkt på detta formade och gjöt en platta på 10 cm. Lätt armeringsjärn sticka upp i 90 gr runt om och byggde ny form likt en bassäng ca 50 cm som jag gjöt runt om. Byggde ett litet hus på detta som jag förvarar en 2000 liters dieseltank i och som är tänkt att fungera just som en bassäng för att fånga up och förhindra ett eventuellt läkage av diesel från tanken.

Plattan är idag fri från sprickor och har ej skadats av tjälen. Kanske det nu i efterhand var en dum konstruktion utan kantbalkar men det har ju fungerat så här långt!
 
absolut ingen dum gjutmetod Snurre, format har men gjort i ca 100 år. Och formar gör man fortfarande för det mesta inom bygge. Har man brädor till hands så är det ett enkelt och billigt sätt att gjuta en platta.
 
Mikael_L
Snurre skrev:
Kan som tillägg berätta om ett friggebodsliknande projekt som jag byggde för 6 år sedan. Jag skrapade bort matjord och paddade ett lager 0-50 som jag direkt på detta formade och gjöt en platta på 10 cm. Lätt armeringsjärn sticka upp i 90 gr runt om och byggde ny form likt en bassäng ca 50 cm som jag gjöt runt om. Byggde ett litet hus på detta som jag förvarar en 2000 liters dieseltank i och som är tänkt att fungera just som en bassäng för att fånga up och förhindra ett eventuellt läkage av diesel från tanken.

Plattan är idag fri från sprickor och har ej skadats av tjälen. Kanske det nu i efterhand var en dum konstruktion utan kantbalkar men det har ju fungerat så här långt!
Fast om du armerade lite även i pågjutningen så blev det ju en kantbalk, det kan ju inte spela någon roll ifall balken ligger under plattan eller över.
 
  • Gilla
Timmerloftet
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har tänkt att bygga en friggebod nu i sommar. 7,5x2meter. ängsmark med lera inunder, Urgrävt 70cm ner, kross, och "finkross". Ovanpå det 10cm isolering/frigolit enklaste kvaliten (vi hade det över från husbygget. Sedan byggd form och 10cm betongplatta med armering (har några armeringsnät över) inga extra tjocka kantbalker. Detta bör vara mer än nog. I förrådet (oisolerat) skall finnas förråd för 4 pallar pellets (halva utrymmet, väger drygt 3 ton)) och resten blir förvaring av trädgårdsredskap mm.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Hej. Har precis läst denna tråd och undrar vad en betongplatta till en 15kvm friggebod kostar att bygga om man gör som saturnnus säger? Tänker blanda betongen själv
 
Vi gjorde en gäststuga till sommarstugan på ca 16-17m2 och satte kantelement. Grävde ut drygt knappt en halvmeter och sedan singel. Satte elementen 300mm och sedan ett runt varv med 100mm "markfrigolit" och det tomma utrymmet i mitten fylldes med singel. Sedan på med ett lager 100mm "markfrigolit", heltäckande, och ovanpå det armering och även för kantbalk. Kvar blir sedan att gjuta kantbalk och 100mm platta, gjordes med egen blandare och handkraft, 5 timmars arbete för 2 personer inkl. stålslipning. Kostnaden för material hamnade runt 8000:- och med motivet att nu håller detta min livstid utan att jag behöver oroa mig, men det går att göra billigare.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Vi gjorde en gäststuga till sommarstugan på ca 16-17m2 och satte kantelement. Grävde ut drygt knappt en halvmeter och sedan singel. Satte elementen 300mm och sedan ett runt varv med 100mm "markfrigolit" och det tomma utrymmet i mitten fylldes med singel. Sedan på med ett lager 100mm "markfrigolit", heltäckande, och ovanpå det armering och även för kantbalk. Kvar blir sedan att gjuta kantbalk och 100mm platta, gjordes med egen blandare och handkraft, 5 timmars arbete för 2 personer inkl. stålslipning. Kostnaden för material hamnade runt 8000:- och med motivet att nu håller detta min livstid utan att jag behöver oroa mig, men det går att göra billigare.
Rätt seriöst att i princip bygga en normal villa-platta till en 17kvm stuga ... :)

Men visst, att spara en 3-4000:- men krångla mer ... det är frågan.
Du hade fått en sista minuten vecka på något billigt resmål eller en oavlönad vecka ledigt från jobbet (som alltså gått jämt upp med besparingen) men inte båda ... ;)
 
Jo jag vet att konstruktionen kanske är lite överdriven för en gäststuga, men måste ända visa på att det finns alternativ och att det i praktiken också gjorts. Enkelt om du aldrig satt form förut och en isolerad platta så att vi med små energimängder kan köra stugan från tidig april till in i oktober med ett 700W element.
Oavlönad vecka beror på lönen :)
 
  • Gilla
BSabel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.