Ogguls26 skrev:
God eftermiddag,
jag tror jag skall prova med en färdigblandad betong på säck, jag gjuter i stadiga formar som är förankrade i ett bord men ändå så böjer sig skivan ca 1-2 mm så det blir som ett utdraget U.
För mig verkar det som det blir en krympning i översidan av gjutningen när det brinner ihop även fast jag vattnar!
Om någon vet varför vore det intressant att få svar :confused:
Plastar du in formen direkt efter gjutning eller börjar du eftervattna nästa dag?
 
AXS
1-2 mm kanske du kan leva med? Troligen härdar betongen snabbare i toppen pga för lite fukt.
 
Hej,
dels är det kul att lyckas så det blir perfekt och dels för att förstå varför det blir så och hur man kan parera så det blir rätt.
Plastar in direkt, vattnar på morgonen dag 2, dag 2-3 börjar skivan bli konkav.
1-2 mm mot nästa skiva som ansluter blir inte snyggt samt underliggande lådor skvallrar om att inte skivan är rak vilket inte blir snyggt.:confused:
 
Vanlig betong krymper ju när den härdar så om det böjer sig härdar det inte jämnt. Jag hade provat med expanderbetong istället som inte krymper.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Ska prova expander, tror också problemet ligger där. Jag är lite snål också, så när jag inhandlade material sist var expander dyrare, men nu blir det ju dyrare ändå:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.