Funderar på att gjuta en skiva till TV bänken, som är 1800x400mm. Skulle vilja har den omkring 15-20mm tjock bara, hur ska man armera och med vad för det ska funka?
Är det vanlig finbetong man ska ha, eller är det någon speciell?

(Hamnar denna tråd i rätt forum?)
 
Jag skulle nog använda några 12mm järn på längden och sedan putsnät på alltihopa....finbetong eller expanderbetong skulle jag ha provat....
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Kolla på fiberbetong, jag har för mig att den inte kräver lika mycket vibro för att du ska få en fin yta,
 
Redigerat:
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Tror det är för tunt, 40mm brukar folk göra bänkskivor som minst. Expanderbetong sägs bli mindre luftbubblor och krymper mindre.
 
pelle242 skrev:
Tror det är för tunt, 40mm brukar folk göra bänkskivor som minst. Expanderbetong sägs bli mindre luftbubblor och krymper mindre.
Ja visst är det tunt, men det måste finnas en lösning på detta. Har surfat runt lite och det finns bordsskivor som är omkring 20mm. Att göra den 40mm skulle se väldigt knepigt ut.
 
MB77 skrev:
Ja visst är det tunt, men det måste finnas en lösning på detta. Har surfat runt lite och det finns bordsskivor som är omkring 20mm. Att göra den 40mm skulle se väldigt knepigt ut.
Jag tror absolut att det funkar...var lite försiktig när man ska bära den bara.....det är ju inte några stora pengar så det är väl bara att prova.....
 
Betongskivor som är så tunna armeras inte utan gjuts med metallfiber som blandas i betongen.
 
Enk Projektet skrev:
Jag tror absolut att det funkar...var lite försiktig när man ska bära den bara.....det är ju inte några stora pengar så det är väl bara att prova.....
Jo man får nog bära den med stöd. Får riva runt lite i garaget och se om man kan slänga ihop en form.
 
Glöm inte kameran....
 
Jag skulle undvika armeringsjärn när det är så tunt då du får risk för ghostning. Kör med polyvinylalkohol-fiber eller glasfiber. Vi gjöt en ca 1600x350x19 skiva där vi använde pva-fiber. Desto större var problemet att förhindra att skivan böjer sig i härdningsprocessen.
 
Nilsson2 skrev:
Jag skulle undvika armeringsjärn när det är så tunt då du får risk för ghostning. Kör med polyvinylalkohol-fiber eller glasfiber. Vi gjöt en ca 1600x350x19 skiva där vi använde pva-fiber. Desto större var problemet att förhindra att skivan böjer sig i härdningsprocessen.
Blandar man detta direkt i betongen då? Eller ligger det i skikt?
 
Det är inblandat i betongen men du behöver inte strula med det själv. Använd Finja Reparationsbetong istället, den innehåller fiber och finns på vanliga 25 kilossäckar hos de flesta bygghandlarna.
 
Hej Nilsson2,
precis det problem jag får när jag gjuter tunt, försöker mig på köksbänkar i 25 mm, gjuter med 1 del betong 2 delar sand, vinkeljärn + hönsnät och tunt armeringsnät. Skivorna slår sig/böjer sig i härdningen. Hur gjorde du för att förhindra det??? Jätte tacksam för svar då jag sliter mitt hår med detta just nu:))
 
  • Gilla
Faydon
  • Laddar…
AXS
Jag har gjutit skrivbord på 1kvm st, 22mm tjocka, utan problem.

Ganska finmaskig armeringsnät, expanderbetong och stabil form. Efter härdning limmade jag på en 4mm plywood under hela som extra förstärkning, det gjorde det även enklare att fästa ben och liknande.

Fick spricka i en av skivorna, gick lätt att göra osynlig med lite flytspackel och en svamp.
 
zeus_axel skrev:
Jag har gjutit skrivbord på 1kvm st, 22mm tjocka, utan problem.

Ganska finmaskig armeringsnät, expanderbetong och stabil form. Efter härdning limmade jag på en 4mm plywood under hela som extra förstärkning, det gjorde det även enklare att fästa ben och liknande.

Fick spricka i en av skivorna, gick lätt att göra osynlig med lite flytspackel och en svamp.
God eftermiddag,
jag tror jag skall prova med en färdigblandad betong på säck, jag gjuter i stadiga formar som är förankrade i ett bord men ändå så böjer sig skivan ca 1-2 mm så det blir som ett utdraget U.
För mig verkar det som det blir en krympning i översidan av gjutningen när det brinner ihop även fast jag vattnar!
Om någon vet varför vore det intressant att få svar :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.