Håller med Per, men var försiktig med vattnet. Flytmedlet gör underverk. Skulle nog även försiktigt köra lite med en vibrator, då kan man minska vattnet mer.
 
Men om det ska ventileras. Då fungerar det utmärkt med träreglar eftetsom ingen skadlig fukthalt uppstår.
 
Skulle man våga gjuta som visas i klippet nedan (1x1m rutor) inomhus för en pågjutning på en ojämn platta - med syfte att jämna av? Om man skippat reglarna? Hade behövts armering dock antar jag, för att hålla ihop allt.

Jag ska inte använda denna yta till något annat än att lägga platon + frigolit + spårskiva + laminat på?


(Originalartikel:
https://www.sakrete.com/blog/create-a-large-concrete-slab)

Anledningen jag frågar igen är att jag för undergolv undersökt
1. flytspackling - 20+ tkr - men rekommenderas att göras i sektioner
2. eps+flyt - eps:et billigt, men flyt 20 mm = 23 tkr.
3. ventgolv från subfloor landar på 12 tkr inkl isolering
4. denna lösning ovan skulle kunna landa på 3-4 tkr innan Platon, om den blir tillräckligt jämn.

Ovanpå detta kommer spårskiva för golvvärme + golvvärmepaket + laminat alt ny flytspackling + klinker.
 
Redigerat:
Lite filmtips för att visa att det inte behöver vara så krångligt o dyrt jämnt.



 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Grymmt med det "ryska" spåret där, tänkte inte ens på att kolla på dessa videos tidigare.

Hittade denna, som är nästan ännu mer rakt på vad jag var inne på.


Får försöka mig på en ryssgjutning helt enkelt.
 
Tänk på att ha rätt kläder för arbetet :crysmile:
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Och vänder vi näsan västerut till england så är det bara några år sen som "vår" typ av flytspackel började användas i nån egentlig mening, de kör fortfarande mycket med nåt som kan liknas vid gipsputs som är blandad så löst att den flyter ut, sen slipar de den innan de går på och lägger golvet.
 
smart verktyg här 8.44 in i denna

 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
smart verktyg här 8.44 in i denna

[media]
Visst, men vad gör de egentligen?
Ser ju ut att ta en heldag.
Det ser ju ut att vara en hyfsad betongyta från början, lite flytspackel hade ju fixat det där på en kvart.
 
Flytspackel är dyrt, speciellt om du bor i ryssland och arbetstid är billigt.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är väl någon vibb,svårt annars när man gör betongen så stadig som den där är. Svåra är väl få bort rören när man gör sådär och återfylla. Känns som hand blanda 40kvm ~3-4cm kommer ta en stund med vanlig "tombola". Skulle säga runt 300l i timmen är väl vad man får ut om man blandar väl i medelstor blandare. Kanske räknar fel nu, men det jag tänker. Man bör ju inte göra mer än man hinner med att bearbeta/flytta rör mm. Jag hade försökt göra någon lösning där jag gjuter halva golvet i taget och lämnar kvar rören. Sen plocka upp de när det torkat och gjutit kanten efteråt, förutsätter dock att man tätat mellan rör och tidigare golv så det inte rinner under. 2-3m brett bör man kunna göra sådär tycker jag om man har en bra rätskiva.
 
P Per_Eriksson skrev:
Lite filmtips för att visa att det inte behöver vara så krångligt o dyrt jämnt.
[media]

[media]
[media]
Vad är det som dom använder som "reglar" som han rycker upp i slutet av första videon? Är det första bästa raka metallbit som finns på byggmarknaden eller har det ett speciellt namn?
 
avdragsbana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.