Mikael_L
Det är bra, empiriska tester är det slutgiltiga beviset !

Så då verkar inte TorkaS så himla dåligt ändå ... ;)
 
Grunden till vårat hus skall gjutas imorgon (fredag) och enligt de nya byggnormerna skall plattans fukthalt understiga 75% innan man får lägga golv. Enligt husleverantören skall detta klaras på 16 veckor. Verkar inte stämma med det står här....bara hoppas att huset blir klart i tid.
 
Mikael_L
Förövrigt, den snabbaste torkningen får man väl med vacuumbehandlig, eller hur?
(+ väldigt hård yta och stark betong)
 
Stämmer!
Mkt bra metod, men inte så vanlig vid villabyggen.
 
Jag har mätt i borrhål och följt RBK. Jag har inte räknat med någon särskild mätosäkerhet, men den ligger ju säkert på plus/minus 2-3 procentenheter eller så. Men jag har bara utfört en handfull mätningar, så mitt empiriska underlag är ganska begränsat.
 
allt har med betongkvalite', väderförhållanden och ytkvalitet att göra hur urtorkningen ter dej. 8veckor brukar vi räkna. då är man ganska nära. mvh
 
concon skrev:
allt har med betongkvalite', väderförhållanden och ytkvalitet att göra hur urtorkningen ter dej. 8veckor brukar vi räkna. då är man ganska nära. mvh
Och ännu en viktig faktor nämligen temperatur.... Vintertid är den ett utmärkt sätt att få ned RF för styrd torkning vilket ger en snabbare process....
 
Vad menas med "styrd torkning"?:confused:
 
efter marken är klar brukar jag+ en gubbe till göra en 100-200 kvm på ett par veckor
 
LEdlund skrev:
Vad menas med "styrd torkning"?:confused:
att man vet exakt vilken temperatur det är i miljön där betongen skall torka så man kan använda RF ute för att minska torktiden med högre temperatur
 
Vad kostar arbetet för en husplatta? Tänkte då om på enbart arbetet för själva gjutningen??
 
monsterbyggare skrev:
Vad kostar arbetet för en husplatta? Tänkte då om på enbart arbetet för själva gjutningen??
Hur långt är ett snöre? :)
Skämt åsido, hur stor platta och hur ser tomten ut?
 
FredrikR skrev:
Hur långt är ett snöre? :)
Skämt åsido, hur stor platta och hur ser tomten ut?
Det där med snöret har jag hört förrut ;) Det finns väl något kvm pris på detta antar jag? 127kvm ligger plattan på.
 
Torkar plattan snabbare om man har golvvärme?
 
man ska vänta länge med att slå på golvvärmen, annars kommer du få sprickor i plattan då den torkar för fort..
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.