Hur lång tid tar det att göra en platta på mark? Gräva ca 50 cm ner..

Hur länge ska den stå innan huset kan monteras?
 
Snailman
jag har följt nåt dussin, och min uppfattning är utan att vara exakt... att det tar ungefär 2 veckor från det de börjar gräva tills de gjuter plattan, sedan är nog minsta tiden från gjutning tills hustet kommer ca 2 dagar, men vanligast är nog en vecka. max har nog varit ca ett halvår (över vintern)
 
Mikael_L
Sen måste plattan torka ur i 3 - 12 månader innan golvbeläggning går att lägga. Lite olika pga val av betong, torkförhållanden och vilken ytbeläggning det blir. Klinker utan tätskikt under kan läggas efter 3 mån iom att plattan fortsätter torka genom fogarna. För trä och klick-golv är ca 9 mån ett riktvärde.
 
tjenare! bara undrar? skall man vänta i 9 månader, för att lägga trä golv på platta.då skulle inget hus ha golv. byggtiden är så kort idag. är man osäker på hur mycket fukt det finns i betongen, mäter man den.oftast har man golvvärme,som påskyndar torktiden.nu säger väl någon att det uppstår sprickor, spelar roll eller?
 
Snailman
Mikael_L
Tja, ja dom gav det ca 3 månader i villamelker ...

3 månader efter gjutning har betongen krympt färdigt så pass att det går att lägga klinker, så vitt jag förstått...

ca 9 månader efter tätt hus kommer plattan att nå 70% rH, vilket krävs för att organiska material som ligger mot betongen inte ska kunna mögla.
Detta varierar rejält, beroende på betongens vct-tal, plattans tjocklek, temperatur och luftfuktighet under torkningen, osv osv.

Men visst, jag vet, i många många hus så ligger golven på plats långt tidigare.
Jag vet inte hur dom gör...
Kör avfuktare...
Lägger diffusionstäta skikte mellan, och spärrar därmed in den kvarvarande fukten ...
Skiter i det hela, chansar lite ...

Mina 9 mån för att erhålla rH 70% är hittade i några olika rekomendationer (tabeller), så jag vet ju inte heller hur säkra uppgifter det är, men olika källor har varit hyfsat överens iaf.
 
hej Mikael ! vi kör med avfuktare ,som du själv nämde.detta gör gott för hela huset även för målningen. om man tejpar fast en bit byggplast på betongen, o låter den ligga några dagar ,visar det sig om det finns fukt kvar,jag kan ha fel.ha de gött
 
70 % RF efter nio månader låter väldigt lågt för normalbetong. En simulering med TorkaS, vct på 0,60, 100 mm betong på cellplast ger en fukthalt på 85% efter nio månader (efter tätt hus med värme på). 70 % RF tar mig veterligen flera år (över sex år enligt TorkaS), men så lågt behöver man ju inte komma heller, man har ju fuktspärr under trägolv och liknande.

Mikael, var hittade du dina uppgifter?
 
Mikael_L
Ja, var tusan kan jag hittat dom...
Olika ställen på nätet har det nog varit iaf, jag kan kolla igenom min länksamling lite, får återkomma om jag får någon klarhet i detta.

Jag har verkligen funderat på hur man ska göra om man verkligen inte får lägga golv innan 9 månader, ett litet problem som jag sas skjutit framför mig.
Om det går att kapa tiden så är jag nöjd(are).
Om man spärrar in fukten, vilket jag antar att man i praktiken gör när man lägger underlagsfoamen innan trä och klickgolv, vad händer då? Då måste väl plattans torkning stanna av, och den fukt som var då är kvar för all framtid...
 
Snailman
de som tillverkar trä/laminatgolv har väl som krav att man ska ha folie under om det är betonggolv?

De skiter väl i hur det går med allt annat, de bryr ju sig bara om sitt golv...

En av anledningarna till att jag tänkt ha klinkers i princip överallt på undervåningen (platta på mark) Gör jag jobbet själv så blir det nog inte dyrare heller...
 
Mikael, en viss mängd fukt kan torka ut neråt, men det går nog fruktansvärt långsamt.

Återkom gärna om du hittar länkarna, jag vill veta om jag behöver revidera min uppfattning.. :)

(Jag tänker för övrigt gjuta plattan i mitt torp med självtorkande betong, det känns klart säkrast).
 
hej! nu har vi kommit ner i mera normala tider för golvläggning.vem kan vänta i 9 månader?
 
Visst räcker 90% RF i och med plasten. Men en nomalbetong kommer knappast ner i den fukthalten på 1-2 månader utan avfuktning eller annan forcerad uttorkning. Men visst finns det snabbare betongkvaliteter, fast de används ju inte generellt.

Och hurdå omodernt? Antingen har det aldrig stämt eller så stämmer det nu också. Jag vet inte vilket.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Mikael, en viss mängd fukt kan torka ut neråt, men det går nog fruktansvärt långsamt.

Återkom gärna om du hittar länkarna, jag vill veta om jag behöver revidera min uppfattning.. :)
Vi vänder på det, har du fler källor än TorkaS-programmet, jag kan nämligen också revidera min uppfattning. ;)
 
Nix, rädd att jag inte har det.. :D

Men de gånger jag mätt uttorkningen i plattor med normalbetong har de stämt nästan på pricken med programmets förutsägelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.