Hej,

Jag och min far har funderat lite på att gjuta plattan själv till sommarens garagebyggar projekt, alltså blanda betong och gräva ur och fixa där plattan skall gjutas. Storleken hammnar väll runt 5-6m djupt och ungefär samma bredd då två bilar skall gå in. Garaget skall ej vara ett varm garage utan mest som regn och vind skydd till att börja med iallafall.

Hur skall man gå till väga när man skall gjuta detta då? Hur tjock behöver plattan göras? Om man vill göra en isolerad platta hur gör man då?

Vi tänkte att man kan gjuta den så att den är kraftigare ute i kanterna runt om och blir smalare i mitten där kanske 10-15 cm och i kanterna 30-40 cm den kommer också gjutas på ett berg mer eller mindre, så det blir inte speciellt djupt där när man grävt ut. Skulle det ställa till några problem?

Vad tror ni detta kan kosta i runda slängar? Betongblandare får vi låna eller eventuellt hyra, sen får man ju ha betong, grus, sand osv. Har inte en anning om vad sånt kan kosta eller i vilka mängder det kommer behövas till en sån här större gjutning.

Kom gärna med tips och förslag, kanske finns det någon sorts litteratur på ämnet?

Mvh,
Viper
 
Totte_S
Till att börja med så tipsar jag dig att leta på det här forumet. Använd sökfunktionen eller bläddra i avdelningarna "mark och grund" och "småhus".
Detta ämne har diskuterats *många* gånger, och du finner garanterat svar på många av dina frågor ;)
 
Hej,

Jag har sökt en del och bläddrat och läst säkert 10-15 sidor i garage forumet, och i mark och grund men det jag hittar är inge specifika saker som jag tycker svarar på mina frågor utan det är mest spekulationer och sånt inga direkta och konkreta lösningar.

Kanske jag som missat allt det goda vem vet.

Mvh,
Viper
 
  • Gilla
Mmmajcus
  • Laddar…
Totte_S
Ok då, jag tyckte jag läst mycket här, men men...
Det finns en bok som heter
"Garageboken" av Hultqvist, Lars-Ingemar , brukar finnas på biblioteket, eller kan köpas från valfri bokhandel. ISBN 91-534-2111-6

En annan bok heter "Bygga Grund" av Per Hemgren, ISBN 9153419278.

Båda är vettiga och innehåller mycke bilder, tips och instruktioner. Kolla biblioteket först som sagt, men de brukar vara utlånade, särskilte den här årstiden.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Självklart var dessa böcker utlånade på biblioteket, har 3 st bibiotek i stan och alla 3 har boken med den var utlånad på alla 3 ställen också. Vilken tur jag har ibland måste jag säga.

Jo det står ju säkert väldigt mycket som är nyttigt att läsa i forumet men det jag hittat verkar mest vara typ vad som är bäst isollerad platta eller inte, vad kostar betongen eller vad kostar ett garage, hur stort garage skall jag göra osv. Inga direkta trådar där det är folk som kommit vidare med sitt bygge och skrivit exakt hur dom gjort med mera.

Mvh,
Viper
 
Boken som nämns är såpass bra att jag föreslår att du köper den om inte du får tag på biblioteksvarianterna. Där finns dels ganska detaljerade råd om plattbygge med dimesnioneringstabeller osv. Likadant för takstolarna.

Dessutom en mängd råd om storlek, med "normer" för passage mellan bilar etc.

Sedan en liten fundering om din gjutning. Jag har aldrig gjutit något störree än ca 1 kubikm. Men du kommer att behöva 5-6 kubikmeter betong. Känns det verkligen rimligt att blanda allt det själv? Om du skall göra det så föreslår jag att du försöker ha flera blandare igång, och 4-5 kompisar. Sätt en på att bara sköta blandarna.
 
Boken "Bygga grund" tycker jag är i stort sett värdelös, innehöll inte mycket som jag hade användning av vid vårat grundbygge.....det står betydligt mer vettigt i trådarna i detta forum. :)

Den andra boken har jag inte läst.
 
  • Gilla
Bjojoc
  • Laddar…
hempularen skrev:
Sedan en liten fundering om din gjutning. Jag har aldrig gjutit något störree än ca 1 kubikm. Men du kommer att behöva 5-6 kubikmeter betong. Känns det verkligen rimligt att blanda allt det själv? Om du skall göra det så föreslår jag att du försöker ha flera blandare igång, och 4-5 kompisar. Sätt en på att bara sköta blandarna.
Alltså det blir ju inte bara jag som blandar utan det blir en som sköter blandare, en kör skottkärra fram och tillbaks med bruket och en annan får skötta själv fördelningen av bruket när det hällts i gjutformen för plattan.

Pappa och dom gjorde detta när dom gjöt grunden i utbyggnaden i huset här hemma, och det tog inte speciellt lång tid enligt han då dom var 3-4 st men dom hade bara en blandare. Så jag tror nog att det skall fungera att gjuta en platta till ett garage också, bara viljan och några starka gubbar finns så går det nog.

Ska nog ta och beställa den där boken senare i dag så man kan skaffa sig lite kött på benen.

Mvh,
Viper
 
Tips o förslag... Ett hett sådant är att beställa färdigblandad betong. Oerhört snabbt o smidigt när han bara fäller ut rännan o fyller formen åt dig. 6 kubik, 3500 - 4000kr kanske, vibrostav lånar du av betonggubben för en hundring, bärlager (0-16, 0-30?) ca 120kr/ton, 1 kubik = 1,5 ton (tror jag), makadam ett par tior dyrare än bärlagret/ton. Fast det kan ju variera beroende på vart du bor. Om detta inte stämmer riktigt kommer det garanterat en rättelse omgående av forumgudarna...

Lycka till!
 
Japp, betongpriset ligger ungefär på det dubbla. :)
Det gjorde det för mig i alla fall.
 
Nu vet ju inte jag om det kommer bli så djupt att fylla med makadam och annat sånt då själva formen kommer byggas på ett berg som ligger kanske 30-40 cm ner under marken där vi planerat att bygga garaget.

Är det kanske en dum plats? För oss är det den plats som är mest optimal och ligger perfekt. Men det borde väll inte vara några problem att gjuta en platta på 30-40 cm nästan direkt på berget? Man kan ju borra ner några armeringsjärn som extra stöd om det behövs.

Mvh,
Viper
 
Chao-Li skrev:
Tips o förslag... Ett hett sådant är att beställa färdigblandad betong. Oerhört snabbt o smidigt när han bara fäller ut rännan o fyller formen åt dig. 6 kubik, 3500 - 4000kr
Lycka till!
Jag betalade 890kr kubiken vilket är ett bra pris men jag tvivlar att du kan få betongen för 580-670kr kubiken
 
Jag ska försöka publicera priser från Karlskronaområdet i veckan. Jag ska själv beställa några kubik därifrån snart. Har priserna hemma. Forumet besöks ju som bekant på nattjobbet...

Oavsett bör priset kollas lokalt Viper, för färdigblandad betong är ändå huuuuur smidigt som helst.
 
Självklart är det ju smidigt men har man kanske inte hur mycket pengar att spendera som helst så får man göra lite extra hårt arbete och göra det mesta själv.

Men visst kan man kolla upp vad det kostar med betong osv.

Mvh,
Viper
 
När du skall gjuta såpass mycket så går det nog faktiskt att räkna hem användning av köpt betong.

Om du blandar själv så går det åt cement för ca 500-700 per kubikmeter. Till detta behöver du även grus för kanske 50-100 kr per kubikmeter.

Dessutom så behöver du transporter av grus och kanske även cementsäckarna (om du kör själv med släp så får du räkna med typ 3 rundor med säckar). Grustransporten är sannolikt en av de dyraste posterna i hela upplägget, och lite beroende på hur stora bilar dom kan köra med på er gata så kommer det ev att behövas mer än ett lass.

Om du köper färdig betong så har du sett priser i tråden, har även sett priser på över 1000kr per kubik. Men även här har du en transportkostnad. Dvs enkelt sett så borde man kunna räkna bort kostnaden för transporterna för de borde bli ungefär samma i båda fallen.

Då återstår skillnaden i kostnad för cement+grus mot färdig betong. I första fallet får du även räkna in kostnaden för blandaren (inkl. transport av blandaren). Färdig alternativet kanske blir någon tusenlapp dyrare för din volym (kan skilja mindre än 500), men då slipper du sysselsätta dig och dina kompisar under en lång dag. Och du får betong av mycket högre kvalitet än ni någonsin kan blanda själv.

Att blanda själv är mer intressant om mängden är så liten att man antingen kan hämta grus själv med släpvagn eller kan använda vad som blir över från plattsäöttning eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.