Ja det där är bra länkar, alldeles särskilt bra är principen med skisserna där man visar hur ugnen fungerar. Det stärker min idé om en god isolering och inte allt för stor massa att värma upp.

Någon som vet vad foamglas kan skaffas? Dyrt?
 
  • Gilla
sotovi
  • Laddar…
F
Lägg lite cellplast mellan betongen och makadamen så du inte får för mycket tjäle under plattan på vintern.
 
Thomas59
thomaswahlqvist skrev:
Ja det där är bra länkar, alldeles särskilt bra är principen med skisserna där man visar hur ugnen fungerar. Det stärker min idé om en god isolering och inte allt för stor massa att värma upp.

Någon som vet vad foamglas kan skaffas? Dyrt?
Det är ju meningen att det skall vara rätt stor massa att värma upp, det är liksom grejen med stenugnen.

Isoleringen har man för att inte värmen ska försvinna ut genom ugnstaket utan istället stråla in. Du har i huvudsak tre värmekällor att spela med då du använder ugnen. Direkt strålningsvärme från elden, indirekt värme från den uppvärmda ugen (därav den stora massan som ska magasinera värme) och slutligen varmluft. Uteluft (kall) tas in vid öppningen strömmar in i ugnen och värms upp, strömmar sedan tillbaks uppvärmd för att slutligen ventileras ut via skorstenen vid öppningen.
 
Ja precis, massan är viktig.
Som jag förstått det så räcker massan till i de prefabricerade ugnarna och i helt vanlig tegelsten, man eldar i några timmar och bakar kanske 2 omgångar med bröd.
Min ugn får väldigt många kilon i massa, de eldfasta stenarna jag skall bygga med är väldigt tjocka och tunga. Så det lär nog ta sin tid innan man eldar upp den till bakvärme.
Men det gör ingenting, för man lär ju inte stå och baka i den var och varannan dag.

Som jag har förstått det så sopar man ut allt brinnande när det är dax att baka bröd.
 
Thomas59
thomaswahlqvist skrev:
Ja precis, massan är viktig.
Som jag förstått det så räcker massan till i de prefabricerade ugnarna och i helt vanlig tegelsten, man eldar i några timmar och bakar kanske 2 omgångar med bröd.
Min ugn får väldigt många kilon i massa, de eldfasta stenarna jag skall bygga med är väldigt tjocka och tunga. Så det lär nog ta sin tid innan man eldar upp den till bakvärme.
Men det gör ingenting, för man lär ju inte stå och baka i den var och varannan dag.

Som jag har förstått det så sopar man ut allt brinnande när det är dax att baka bröd.
Ja det funkar ju i prefabugnar men bäst blir det i en riktig ugn. En Pompeii tar ca en timme att elda upp till runt 450-550 grader. Tips: Borra in temperaturprober i ugnsgolv och tak. Gärna både ytligt och i kärnan så vet du exakt när ugnen är klar att grädda/grilla i.

Egentligen fullständigt bortkastat, då du lärt dig (tar nåt år) ,men bra hjälp i början. En IR-termometer kan funka i nödfall. Är du proffs räcker det att titta eller slänga in en bit pizzaseg så vet man.

Nja, alltså man sopar bara ut utbrunnen kol via hålet vid lucköppningen. När ugnen är klar att använda är det mest glöd kvar men det kan brinna också. Beror lite på vad man ska göra. Raka kolen åt sidan eller sidorna beroende vilken typ av värme du vill ha, sopa rent på den yta du skall använda och langa in pizzan eller brödet.

Pizza blir sjukt bra och är klar på ett par minuter max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.