U
A AG A skrev:
Du snackar ju skit. Klart det går att gjuta en platta under en timmrad stomme. Vad är skillnaden mot en reglad stomme, menar du? Som alltid då betong möter trä finns det stor risk för fuktskador. Därför används syllpapp/syllisolering.
men han har ju förklarat! ska man gjuta kräver det att man lyfter huset och ställer stommen på samma gjutning som golvet. Läs heimlagas tidigare inlägg i tråden. Suck…
 
H heimlaga skrev:
Problemet är att med platta på mark och i synnerhet med golvvärme så får man förhöjd temperatur i marken under huset. Då höjs också ångtrycket i porerna i jorden vilket får fukten att pressas uppåt. På sin väg uppåt möter ångan ett relativt tätt betonggolv som får den att söka lättare vägar genom mer genomsläppliga material det vill säga upp genom syllarna och i synnerhet genom mellanväggssyllarna. Vad man än har som ligger mot syllarna så hålls de fuktiga för det finns ju ingen ventilation runt dem som snabbt kan föra bort fukten.
Man kan gjuta betongplatta i ett timmerhus men det förutsätter att man trär järnbalkar under huset och lyfter upp det och pallar upp det så man kan gräva bort hela den gamla grunden och gjuta en kontinuerlig platta som man sedan ställer ned huset på. Det blir orimligt arbetsdrygt och dyrt men det är enda sättet som riktigt fungerar.
för att motverka denna fukt har jag 5-10 cm mellan nygjutna plattan och stenmuren/syllen. Hoppas att detta ventilerar en del fukt
 
A AG A skrev:
Du snackar ju skit. Klart det går att gjuta en platta under en timmrad stomme. Vad är skillnaden mot en reglad stomme, menar du? Som alltid då betong möter trä finns det stor risk för fuktskador. Därför används syllpapp/syllisolering.
Under timmerstomme är det väl bättre med minst dubbla lager näver mot sten, järn eller betong såvitt jag vet, sticker bara trät över stenkanten och man har näver emellan funkar det.
Att gjuta under befintligt vet jag inte mycket om, men att flytta en timmerstomme och ställa på gjuten platta är görligt.
 
A AG A skrev:
Du snackar ju skit. Klart det går att gjuta en platta under en timmrad stomme. Vad är skillnaden mot en reglad stomme, menar du? Som alltid då betong möter trä finns det stor risk för fuktskador. Därför används syllpapp/syllisolering.
Du pratar skit.

Det går givetvis att gjuta platta under en timmerstmme men då måste man lyfta undan hela stommen medan man gjuter plattan. Det går bra rent tekniskt men det är inte billigt. Tycker du att den kostnaden har någon betydelse?

Att gjuta plattor i enskilda rum så att betongen inte går under alla syllar brukar oftast leda till syllröta.
 
Vimpan Vimpan skrev:
för att motverka denna fukt har jag 5-10 cm mellan nygjutna plattan och stenmuren/syllen. Hoppas att detta ventilerar en del fukt
Det lär inte göra någon större skillnad. Jag skulle pika bort betongen och kärra ut den så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.