S SueCia skrev:
Fast innebär inte det då att den nya plattan riskera att "hänga" i den gamla plattan.
Jo precis det gör den, man dubbar in armeringsjärn (tvärkraftsdon).
 
Klar med armeringsjärnen
 
  • Armeringsjärn ordnat i ett galler på en byggarbetsplats med en betongkant och grus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn korrekt arrangerade och bundna ovanpå betong med grus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn installerade och ordnade i en betonggrund vid byggprojekt, grus och trädgårdsredskap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grannen kom förbi på slutet och lånade ut ett verktyg för snabbare najning. Krävs att man köper speciella trådar med ögla i varje ända. Går grymt snabbt jämfört med vanlig najning, om man är amatör som jag. Tycker dock att tråden är något vekare så man får sätta flera.
 
  • Verktyg för snabb najning och speciella trådar med öglor på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg som använder speciell tråd för att najja armeringsjärn, med synlig ögla i trådänden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
Varför har du lämnat utan armeringsnät på en del av plattan?
Angående najtråd så brukar jag numera använda buntband istället. Så mycket enklare och snabbare.
 
Det var klar med armeringsjärn bilder. Nu kommer klar med armeringsnät bilder
Armeringsnät färdigställt på en betongform vid ett husbyggprojekt, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät monterat på isolering med distanser inför betonggjutning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompajo och 1 till
  • Laddar…
Sista saken att fixa till var garagejärn/förstärkning vid garageporten. Köpte ett färdigt vinkeljärn med armeringsjärn.
Sågade ut 8cm i formen (3 cm lutning + järnet 5 cm). Sågade alla snitten snett för att det skall bli så mycket betong som möjligt mot kanten.
Armeringsjärn och vinkeljärn som förbereds för gjutning vid garageport, med stödplank och fogmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn och vinkeljärn monterade vid garageport i förberedelse för betonggjutning med träformar och stämp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Järnet skruvades mot en planka från insidan. Plankan tryckte jag mot formen med stämp. Innan jag la dit din tryckte jag ut en sträng fogmassa som tätning.

Armeringsnät i betongform med nersågat vinkeljärn och stödplankor för garageförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn arrangerat för betonggjutning intill garage med stämpar och plankor som förberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sedan satte jag en ytterliga planka ovanpå den första. Denna plockas sedan bort när betongen är på plats och det är dags att fixa fallet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Gjutning
Nyutgjuten betongplatta vid husgrund med synlig armering och gjutningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer gjuter en betongplatta, med en som häller och den andra jämnar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betongplatta vid husvägg med mätinstrument på tripod och träformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Sedan plockade vi bort övre plankan och drog till fallet vid garagejärnet. Har tyvärr ingen bild på det.
Solen låg på ca halva plattan och det var ca 27grader ute. Med facit i hand skulle jag spänt upp en pressening så det blev skugga på hela plattan. Nu brände halva väldigt fort. Vi fick därför börja glätta fast halva plattan skulle behövt en stund till på sig.
Glättmaskin på en nygjuten betongplatta med sol och skugga, omgiven av verktyg och stödformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solbelyst nygjuten betongplatta vid träform med skugga och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall försöka vattna och hålla den blött i ca en vecka. Nyutgjuten och vattenmättad betongplatta bredvid hus med reflekterande vattenpölar och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
seafarer och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.