sundell79 sundell79 skrev:
kan man få mer bilder på det mäster verk
Tyvärr har det inte hänt så mycket mer då tillverkaren av byggnadsmodulerna, på grund av pandemin, inte får tag på erforderligt material. Jag har dock tillverkat de 16 stolpar som byggnaden ska stå på, vilka kommer att monteras om någon vecka. 16 röda metallstolpar som ligger staplade, och en betongplatta med bultar och rör infällda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sundell79
  • Laddar…
S StineLine skrev:
Hej,
Vi ska bygga ett timmerhus i Jämtland som ska användas som fritidshus under årets alla säsonger beroende på när vi kommer iväg.
Som jag förstår det så är kostnaden för att gjuta betongplatta med golvvärme hiskeligt dyr. Men det kanske är värt den investeringen?
Ni får gärna komma med lite inspel här. Vi har en tight budget och tomten ligger högst upp fjället i en sömnig fjällby så det är helt klart en extra kostnad att transportera betong för 100kvm platta ifrån de centrala orterna.
Ifrån en kollega på jobbet som är projektledare inom entreprenad var det solklart att vi skulle köra plint och extraisolera grunden.
vattenburen golvvärme i ett hus som man inte 100 % alltid kan ha kontroll på ?

Tag ett sådant val så att du vet att du kan kallställa huset (eller att det inte spelar någon roll om det är vinter och strömmen går !)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
sundell79 sundell79 skrev:
kan man få mer bilder på det mäster verk
Nu är grundkonstruktionen äntligen färdig.
 
  • Kollage av foton som visar byggprocessen av en grundkonstruktion, inklusive verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LBviking och 3 till
  • Laddar…
R Resiliens skrev:
Nu är grundkonstruktionen äntligen färdig.
hur funkar det med tjäle då? :)
 
  • Gilla
Resiliens
  • Laddar…
Det fungerar bra intygar det australienska företaget Surefoot som har levererat flera grundläggningssystem till de kallare delarna av Nya Zeeland. Förutsatt att rören är så långa så att de når frostfritt djup. Eftersom det är fyra mikropålar (42 mm rör) som är neddrivna i olika riktningar är systemet stabilare än en "vanlig" plintgrund. (Mina grundplattor har överlevt en vinter utan att rubbas)
https://www.surefootfoundations.com/
 
Redigerat:
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
R Resiliens skrev:
Det fungerar bra intygar det australienska företaget Surefoot som har levererat flera grundläggningssystem till de kallare delarna av Nya Zeeland. Förutsatt att rören är så långa så att de når frostfritt djup. Eftersom det är fyra mikropålar (42 mm rör) som är neddrivna i olika riktningar är systemet stabilare än en "vanlig" plintgrund.
[länk]
very coolt kanske man kan säga då,,,vad kostade det sadu, 42mm rör hur långa ?
 
texas67 texas67 skrev:
very coolt kanske man kan säga då,,,vad kostade det sadu, 42mm rör hur långa ?
Surefoot har tillverkning i Spanien. 18 "plattor" med frakt från Spanien gick på drygt 12.000 kr. Rören är 1500 mm. Nu använde jag 16 "plattor" till grunden. Om jag hade använt markskruv istället, vilket jag först var inne på, hade jag behövt 42 skruvar av grövsta kaliber för att bära upp byggnadens tyngd. Totalkostnaden hade då hamnat på drygt 60.000 kr. Dessutom hade jag varit tvungen att tillverka 42 grundstolpar.
 
Redigerat:
Jag ska bygga fritidshus i Dalarna och har samma funderingar på platta eller plintar. Om man ska gräva för plintar 2 m ned till frostfritt djup och se till att plintgroparna är dränerade blir det väldigt mycket grävande. Dessutom krävs ett bjälklag på plintarna. Markentreprenören trodde att det är nästan samma pris för platta på mark. Plattan känns dessutom betydligt bättre och stabilare med mindre risk för sättningar, lättare att isolera inkommande VA mm.
Surefoot verkar intressant. Då slipper man gräva så mycket.
 
B BJohan skrev:
Jag ska bygga fritidshus i Dalarna och har samma funderingar på platta eller plintar. Om man ska gräva för plintar 2 m ned till frostfritt djup och se till att plintgroparna är dränerade blir det väldigt mycket grävande. Dessutom krävs ett bjälklag på plintarna. Markentreprenören trodde att det är nästan samma pris för platta på mark. Plattan känns dessutom betydligt bättre och stabilare med mindre risk för sättningar, lättare att isolera inkommande VA mm.
Surefoot verkar intressant. Då slipper man gräva så mycket.
Hej. Om du är intresserad av detaljer rörande Surefoot, så kan du kontakta Mike Harding som är representant för Europa: mike@surefootfootings.co.uk http://surefootfootings.co.uk/
 
  • Gilla
BJohan
  • Laddar…
Vem är det i Sverige som slår ned rören? Gör man det själv?
 
Eftersom jag var den förste privatpersonen i Sverige som beställde Surefoot-systemet, finns det mig veterligen inget etablerat företag som monterar systemet. Men det var rätt så enkelt att göra själv. Jag tog kontakt med företaget Trig AB som gjorde finutsättningen och markerade placeringen av de 16 "plattorna med pinnar. En fördel med att göra finutsättningen med en Totalstation var att jag per automatik fick en utskrift med höjden på alla 16 stolpar som byggnaden ska stå på. Sedan kan man välja om man vill ha plattorna direkt på marken eller gräva ned dem som jag gjorde. Det enda problemet jag stötte på var att den första bilhammaren med 52 joule slagstyrka var för klen, varför motorn brann upp. Efter det hyrde jag en Bosch på 60 joule, via Hygglo, som dock var för tung att hålla, vilket gjorde att jag byggde en enkel "pålningsrigg". Bosch-maskinen var otroligt effektiv då den snabbt slog undan mindre stenar som låg i vägen och knäckte flera större stenar mitt itu. Av totalt 64 rör var det 2 som stötte på berg eller en större sten som inte gav med sig. Det ena röret fick jag kapa 8 cm och det andra 18 cm. Men eftersom 3 rör på de plattorna var helt neddrivna är resultatet godkänt enligt Surefoots sakkunniga.
 
  • Installation av Surefoot-system med totalstation, manuell markering och pålningsrigg för husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Surefoot känns intressant men hur funkar det i olika markarter? Där jag ska bygg är det troligtvis morän. Skogsmark med en del stora stenar i dagen. Vad händer om man träffar stenar så att man inte får ned rören? För att komma ned till frostfritt måste jag ned 2 m i backen. Det går ju inte bara att flytta grundläggningspunkterna. I värsta fall får man väl ta dit en grävare för att gräva undan stenarna. Då har man ju mist en del av fördelarna med Surefoot.
 
B BJohan skrev:
Surefoot känns intressant men hur funkar det i olika markarter? Där jag ska bygg är det troligtvis morän. Skogsmark med en del stora stenar i dagen. Vad händer om man träffar stenar så att man inte får ned rören? För att komma ned till frostfritt måste jag ned 2 m i backen. Det går ju inte bara att flytta grundläggningspunkterna. I värsta fall får man väl ta dit en grävare för att gräva undan stenarna. Då har man ju mist en del av fördelarna med Surefoot.
Det är ju naturligtvis en chansning. Eftersom vår tomt består till största del av grusmorän utan några synliga ytliga stenar, kalkylerade vi med att det skulle fungera. Dessutom designade jag även ett flexibelt golvbjälklag som tillåter en hel del måttavvikelser. Men några garantier finns det ju inte, så är du osäker bör du kanske låta bli. Annars är det ju möjligt att beställa några "plattor" som har rören orienterade i två riktningar, för att eventuellt kunna komma förbi besvärliga stenar. (Se bifogad bild). Ytterligare information finns i bifogad länk till en PDF under rubriken "Rock policy". https://surefootfootings.com.au/wp-content/uploads/2017/07/2.pdf
 
  • Tre olika stålplattor med 4-vägs, 3-vägs och 2-vägs hålmönster med specifikationer för bultmönster, mikropålar och lastkapacitet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.