Är spekulant på ett hus där förra ägaren huggit bort plattan för att isolera och lägga golvvärme. Nu vill jag ha ett ungefärligt hum om vad det kan kosta att gjuta dit en ny platta? Ytan är ca 90 m2 Jag tänkte nåt sånt här:

1. Gräva fram avloppsrören, det gör jag själv.
2. Rörmokare byter rören och golvbrunnar.
3. Gräva ur för att få plats med isolering, sen lägger jag tillbaka singeln igen, eventuellt behövs mer singel eftersom jordmassorna blandar sig.
4. Lägga ut isoleringsskivor
5. Armera. Hur mycket brukar man ha i?
6. Gjuta plattan. Det tänkte jag ta hjälp med. Betongbil och nån som har lite knowhow.

Golvvärmen kan vänta. Jag har haft källare på gamla huset och det är inget jag gillar att bo i, däremot är det bra som förvaring mm. Så jag tänkte nöja mig med att lägga på en nålfiltsmatta, i alla fall just nu, tills jag samlat mer pengar och ev. känner behov av mer boyta.
 
Har gjort i princip samma sak som du planerat fast på 42kvm
Slutsumman landade på runt 35tkr
Gjutningen gick på 19000kr
Externt arbete ca 40 timmar(Hjälp med att gräva ut källaren, plus lite annat): 7000kr
2 st container inkl tömning: 4000kr
Material(avloppsrör, isolering, isodrän, slang till golvvärmen mm): 5000kr
Jag hittade mycket av materialet på blocket alt köpte det till inköpspris via hantverkaren så jag kom väldigt billigt undan.

Kvar att göra är att koppla in golvvärmen, kostnad ca 10000kr

Även om du inte har tänkt ha golvvärme diretk så kan de vara smart att gjuta in det redan från början, kostar inte mycket extra
 
Naturligtvis gör du som nonne70 föreslår att gjuta in slang för golvvärmen även om du idag inte har för avsikt att använda källaren till något annat än förvaring så kan man i framtiden få ändrade förhållanden så att man vill ändra användningen och att då börja lägga in golvvärme är ingen hit!
Gjut in slangen och dra upp den på lämpligt ställe så att det senare bara är att koppla på om andan och plånboken anser det. Är även ett plus om du av någon anledning säljer fastigheten att det är förberett. Extrakostnaden är som sagt var inte så oöverstiglig.
 
OK, har dålig koll på golvvärmen, lika bra att lägga i slangen alltså. Antar att man sätter den i armeringen för att den ska ligga kvar eller? Hur mycket isolering brukar man lägga i? 10 cm är väl vanligt vid nybyggnad, är det samma här? Eller brukar man ta 5?
Container får jag se om det behövs så många, det beror på hur långt förra ägaren kommit, tror att i alla fall betongen redan är borta. Blocketpriserna på material däremot kan man ju inte räkna med att få, men å andra sidan är det inga jättedyra grejor om man köper nytt heller.
 
Du ska helt klart gjuta in slang för golvvärme när du ändå håller på. Även om inte du tycker att det är nödvändigt så kan jag lova dig att det betalar sig om du skulle sälja.
 
KungAnka skrev:
OK, har dålig koll på golvvärmen, lika bra att lägga i slangen alltså. Antar att man sätter den i armeringen för att den ska ligga kvar eller? Hur mycket isolering brukar man lägga i? 10 cm är väl vanligt vid nybyggnad, är det samma här? Eller brukar man ta 5?
Container får jag se om det behövs så många, det beror på hur långt förra ägaren kommit, tror att i alla fall betongen redan är borta. Blocketpriserna på material däremot kan man ju inte räkna med att få, men å andra sidan är det inga jättedyra grejor om man köper nytt heller.
Isolering:
kör med 3 cm makadam
10cm isodrän
5cm cellplast
det räcker som isolering, men kan du få i mer så är det givetvis bättre :)
Därefter slang, på med armeringsnät och sedan gjut

Det blir mer fyllnadsmassor än man tror... vi grävde ut ca 40kvm och 30 cm djupt, det resuterade i en överlastad och en maxlastad container (och en jävligt arg lastbilschaffis :D).

Med lite planering och framförhållning kan man komma undan med priser på 1/3 av inköpspris om man handlar på Blocket. Annars går det att beställa billigt på nätet.
 
40*0,3=12m2, det blir en del. Drygt 20 ton.

Finns det något listigt sätt att få ut massorna ur källaren? Att kasta ut med spade genom källarfönster skulle vara vansinningt drygt. Man borde kunna hyra något transportband så att allt landar i containern direkt?

Och hur läggs värmeslangen i? C-C? Lägger man den under armeringsmattan? Och så ska man väl ha något som håller armeringen i rätt höjd inför gjutningen?
 
KungAnka skrev:
40*0,3=12m2, det blir en del. Drygt 20 ton.

Finns det något listigt sätt att få ut massorna ur källaren? Att kasta ut med spade genom källarfönster skulle vara vansinningt drygt. Man borde kunna hyra något transportband så att allt landar i containern direkt?

Och hur läggs värmeslangen i? C-C? Lägger man den under armeringsmattan? Och så ska man väl ha något som håller armeringen i rätt höjd inför gjutningen?

Vi körde ut allt med kärra via garageporten, man var rätt lagomt mör efter en veckas slit :D

Nu kommer jag inte i håg exakt, tror för vårt system var det cc 200.
Slangen håller armeringen på rätt höjd, men de finns distansklossar man kan använda men enligt alla jag snackade med så var det onödigt.
 
Garageport... lyx. Detta huset har bara källarfönster och en smal invändig källartrapp. Antar att det blir att hacka hål i en vägg, om det inte finns transportband alltså.

Menar du alltså att lägga nätet löst skramlandes direkt på isoleringen? Ska inte nätet ligga mitt i betongplattan? Och värmeslingorna, ligger dom löst eller fäster man dom i näten?
 
Det finns transportband att hyra eller så får ni bära ut i hinkar :)

Armeringsnätet väger en del så det ligger där det ligger :)
värmeslingorna fäster man i cellplasten med speciella u-klammer med hullignar.
 
Priset beror helt och hållet på hur mycket du gör själv. Jag har en liknande resa som noone70, grävde ut ca 40 kvm 30 cm djupt, det blev 25 ton som fick köras bort.
De enda saker jag lejde bort var
- Leverans av 8-16 makadam som underlag av nya källargolvet, och bortforsling av 25 ton gamla massor. Pris ca 4-5000 kr
- Leverans av 4,5 kubik betong inkl. pumpvagn och två man i ett par, tre timmars arbete med slodning etc. Ca 10000 kr.
- Inkoppling och provtryckning av golvvärmen. Ca 5000 kr.

Utöver detta hade jag material- och verktygskostnader:
- Inköp begagnad Hilti bilningsmaskin: 6000 kr och värd vartenda öre. Som synes av bilderna jag bifogar var det mycket sten under mitt golv!
- Inköp 5+10 cm S100 cellplast för 40 kvm (drygt hälften av det från Blocket): ca 5000 kr
- Inköp ca 15 m avloppsrör 100 mm, 10 m 75 eller 50 mm, 3 golvbrunnar och ett antal krökar, kanske 4 000 kr totalt.
- Inköp armeringsmattor och distansklossar, ca 2000 kr
- Inköp golvvärme för 40 kvm (3 slingor Termotech 17 mm) inkl. fördelare och skenor, ca 12 000 kr
(se prislista på http://www.thermotech.se/download/18.76396c6112aa7b11f9280001641/Snabbprislista.pdf)
- Lite övrigt fix och trix 1000 kr.
Totalt ca 50 000 kr alltså.

Jag hade det så bekvämt att jag kunde köra skottkärra rakt ut genom källardörren (har förr varit ett garage i källaren). Om man måste bära hinkar (eller rulla mina stenbumlingar) uppför trappor hade jag nog inte gett mig på det.

Som du ser av den andra bilden nedan så fäste jag alltså golvvärmeslangen i skenor (och på vissa krökar mm med svarta "plastspikar"). Sedan lades armeringsnäten ovanpå detta. Det finns olika lösningar, men det här funkade bra för mig.

Några inspirationsbilder:
Gammalt avlopp från tvättstugan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeinkoppling2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP4234.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP4336.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP4351.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP4361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
prickigt
  • Laddar…
Men slutsumman för 40kvm, om man är villig att lägga ner rätt mycket tid själv, är i runda slängar ca 50000 inkl inkopplad golvvärme
 
  • Gilla
johan_bygger
  • Laddar…
S
b8q
använde du spett till betogen?
ser att det är tunt men ädå. imponerande. jag skulle tagit bilmaskin.
 
Sök på "källarprojekt" på forumet så hittar du flera projekt av denna typ. Bara att kopiera och köra!
 
  • Gilla
Malainor
  • Laddar…
Japp. Sen tillkommer förstås kostnad för ytskikt, t.ex. klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.