Jag har ändrat planerna för vindskyddet nu, min sambo tänkte till lite och tyckte att vi skulle göra en plåtskiva på drygt 20cm i höjd,som ska böjas från 0vankanten av grillen ner till mitten på sidorna ungefär, denna ska också vara avtagbar så att man kan kan ha mer utrymme när det inte blåser. Blir nog trevligt att faktiskt kunna stå runt hela grillen och är man då flera som grillar samtidigt så blir det lätt att komma åt från andra hållet också. Detaljerna är inte riktigt klara men min far ska komma hit och planera lite så ska han fixa plåten på måndag. Hoppas det rostfria bryter av snyggt mot stenen bara.


Oj den där parillan var verkligen imponerande, lite mer tanke bakom det projektet än mitt kan man säga^^

Ta mycket bilder när du bygger din :)
 
Redigerat:
Thomas59
Royen skrev:
Jag har ändrat planerna för vindskyddet nu, min sambo tänkte till lite och tyckte att vi skulle göra en plåtskiva på drygt 20cm i höjd,som ska böjas från 0vankanten av grillen ner till mitten på sidorna ungefär, denna ska också vara avtagbar så att man kan kan ha mer utrymme när det inte blåser. Blir nog trevligt att faktiskt kunna stå runt hela grillen och är man då flera som grillar samtidigt så blir det lätt att komma åt från andra hållet också. Detaljerna är inte riktigt klara men min far ska komma hit och planera lite så ska han fixa plåten på måndag. Hoppas det rostfria bryter av snyggt mot stenen bara.


Oj den där parillan var verkligen imponerande, lite mer tanke bakom det projektet än mitt kan man säga^^

Ta mycket bilder när du bygger din :)
Ser bra ut. Det blir nog en mkt trevlig grill. Stenugns-/parrillaprojektet dröjer ett tag då andra projekt pågår men jag lovar att fota då jag drar igång.
 
Nu är den klar, I alla fall själva grillen. Nu ska jag försöka skaffa lämpliga grillgaller, krokar att hänga prylar på, vindskyddsplåten samt borra dräneringshålen. Så lite kvar att göra men i det stora hela så är den klar.

Jag gjorde större fogar på det översta lagret för att det hade blivit svårt att få ner bruket med den storleken jag kört med innan, det blev i alla fall okej. Blev tvungen att lägga en väldigt bred fog under stenarna för att jämna ut det översta lagret så det ser lite tråkigt ut där, men med lite attiraljer såsom krokar och annat kul tänkte jag försöka dölja det mesta av fogen. Den kommer också bli ljusare o smälta ni bättre när det väl har härdat färdigt så det ska nog bli bra till slut.

Slutnotan blev under 2000kr, då räknar jag med allt förutom bensin pengar, I söndags byggde jag formen så fem ordentliga arbetsdagar tog det. Hade gått mycket snabbare om man haft en medhjälpare och om man vetat vad man skulle ha så man slapp köra flera gånger till stan för att köpa grejer.

Så här ser det ut just nu, ska lägga upp fler bilder när jag fixat lite krokar m.m

IMG_0319.jpg
 
  • Gilla
Mixar´n
  • Laddar…
Ja det är ju inget som blåser ikull iaf, nu får du återkomma med grillresultatet sen.
 
Blev den färdig ???
Bilder!!!!!!
 
T Trollskidan skrev:
Blev den färdig ???
Bilder!!!!!!
Jag har liknande idéer men gjort av granitblock (grindstolpar etc) med luftförsörjning underifrån,ett galler för ved, ett för maten och sen möjlighet att stänga med plåt. En kombinerad kokgrop, grill och rök i ett granitpaket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.