S Stingray468 skrev:
Det kommer hålla fint. Vi göt ett brunnslock för 25 år sen med en diameter på ca metern och som jag minns det la vi typ 4 raka och korslagda armeringsjärn i mitten av kakan (7 cm tjockt.) Håller fint än idag. Ristade in våra namn och år... kanske ligger några hundra år, vem vet.
Just det är största anledningen att gjuta. Har lovat barnen att få göra handavtryck. Och har jag nu lagt flera dagars jobb och ska frakta locket 25 mil för att få det på plats vill jag inte att det ligger på botten på åtminstone 100 år:rofl:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Armeringen bör ligga i den undre halvan av av höjden eftersom det är där betongen utsätts för dragbelastning när locket lyfts. I mitten gör den ingen nytta mer än om det är sprickarmering - så underkant armering typ 25 mm från botten på formen borde bli bra.
Riktigt så illa är det inte med armeringen i mitten. Det som händer är att dragzonen flyttas till mitten och tryckzonen blir 35 mm.

En sak du ska tänka på är att lägga järnen som är längs kortsidan underst och de som är längs långsiddan överst. Avsluta järnen 50 mm från betongkanten.
 
W witten skrev:
Riktigt så illa är det inte med armeringen i mitten. Det som händer är att dragzonen flyttas till mitten och tryckzonen blir 35 mm.

En sak du ska tänka på är att lägga järnen som är längs kortsidan underst och de som är längs långsiddan överst. Avsluta järnen 50 mm från betongkanten.
Jag börjar mer och mer inse att jag borde hålla mig till mitt yrke som elektriker. Elstängsel hade varit en bra lösning :rofl:
 
V Värmlandsmicke skrev:
Jag börjar mer och mer inse att jag borde hålla mig till mitt yrke som elektriker. Elstängsel hade varit en bra lösning :rofl:
Jo men livslängden hänger på att armeringen inte ligger för ytligt någonstans.

Det är väl bra att det finns elektriker också så att vi har lyse och bubblor i bubbelpoolen
 
W witten skrev:
Jo men livslängden hänger på att armeringen inte ligger för ytligt någonstans.

Det är väl bra att det finns elektriker också så att vi har lyse och bubblor i bubbelpoolen
Det är just där jag står nu. Med för ytlig armering. Annars är det välarmerat som fan. Håller det längre om jag galvaniserar nätet? Ska kolla pris imorgon. Annars måste jag tänka om hela konceptet.
-"Göra om är inte att göra...":sweat:
 
Lägg ett lager armering dia 8mm centriskt i locket i båda riktningarna, det kommer garanterat att hålla och du slipper den större risken att armeringen rostar om 20 år.
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Lägg ett lager armering dia 8mm centriskt i locket i båda riktningarna, det kommer garanterat att hålla och du slipper den större risken att armeringen rostar om 20 år.
Det lutar mer och mer åt att det är lösningen tyvärr...
 
W witten skrev:
Riktigt så illa är det inte med armeringen i mitten. Det som händer är att dragzonen flyttas till mitten och tryckzonen blir 35 mm.

En sak du ska tänka på är att lägga järnen som är längs kortsidan underst och de som är längs långsiddan överst. Avsluta järnen 50 mm från betongkanten.
Låter märkligt, största rörelserna torde rimligen vara närmast ytan överst/underst.
 
Hållfastheten (för dragspänningar i underkant) blir bättre med armeringen längst ned men fysikaliskt fungerar det lika med armeringen i mitten, det blir bara en mindre tryckzon och inre hävarm och därmed lägre hållfasthet men i detta fallet med små spännvidder och moment kommer det vara mer än tillräckligt.
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Hållfastheten (för dragspänningar i underkant) blir bättre med armeringen längst ned men fysikaliskt fungerar det lika med armeringen i mitten, det blir bara en mindre tryckzon och inre hävarm och därmed lägre hållfasthet men i detta fallet med små spännvidder och moment kommer det vara mer än tillräckligt.
Jag är rädd att locket inte kommer ligga plant med underlaget. Egentligen ville jag gjuta på plats men brunnen ligger eländigt till.
Spännvidd på 700mm är inget, men ligger locket på tre hörn vet man inte alls vart belastningen blir..?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Låter märkligt, största rörelserna torde rimligen vara närmast ytan överst/underst.
Det som är under armeringen kalllar man uppsprucken zon och den är, teoretiskt sett, statiskt overksam.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
W witten skrev:
Det som är under armeringen kalllar man uppsprucken zon och den är, teoretiskt sett, statiskt overksam.
Det låter rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.