Hej! Jag har gett mig in på att gjuta lock till min vattenburunn. Hålet är rektangulärt och 1400x700 mm. Det bör väga lite så så därför tyckte jag betong var lämpligare än tex durkplåt alt i aluminium.

Jag har gjort formen på 70 mm djup och locket kommer ha 30 mm överlapp på sidorna och ha gångjärn. Locket kommer väga ca 150 kg så jag har gjort ett armeringsnät i två nivåer för att det ska hålla.

Men: Armeringen ligger bara max 14 mm in i betongen och jag läser nu att den bör ligga minst 20 mm in. Kommer det bli ett problem? Och hur löser jag i så fall det utan att tänka om helt?

Tacksam för alla svar!
Mvh Glad hantverkare inom "fel" genre
 
Det räcker att placera ett lager med armering i mitten :)

Edit: varför inte göra det som ett normalt brunnslock med klackar utan gångjärn?
 
Armeringen bör ligga i den undre halvan av av höjden eftersom det är där betongen utsätts för dragbelastning när locket lyfts. I mitten gör den ingen nytta mer än om det är sprickarmering - så underkant armering typ 25 mm från botten på formen borde bli bra.
 
N NoOne2k skrev:
Det räcker att placera ett lager med armering i mitten :)

Edit: varför inte göra det som ett normalt brunnslock med klackar utan gångjärn?
Därför att jag vill inte tänkte på det
Och att jag inte vill riskera att tappa det ner i brunnen eftersom det blir jävligt otympligt.
 
Hej, Vilken kraftig lösning!
Hur löser du infästningen till gängjärnen? Vilken typ av gångjärn använder du?
Lycka till och återkom gärna med bilder!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Armeringen bör ligga i den undre halvan av av höjden eftersom det är där betongen utsätts för dragbelastning när locket lyfts. I mitten gör den ingen nytta mer än om det är sprickarmering - så underkant armering typ 25 mm från botten på formen borde bli bra.
Eftersom jag "bara" är elektriker och inte har en aning om det här så tänkte jag ta i lite extra. Men det skulle jag alltså inte gjort?
 
Två lager är inte fel på något sätt, bara de inte hamnar för grunt eftersom de då inte skyddas av betongen och börjar rosta och blir då större vilket får betongen att spricka.

Det är i grunden ganska enkelt;
Betong är väldigt bra på att ta upp trycklaster men helt värdelöst på draglaster, då spricker det. Just därför tillför en armering i mitten ingenting till hållfastheten eftersom det där är i princip 0 laster. Däremot så fungerar det bra för en armeringsmatta vars syfte är att förhindra sprickbildning.

Med en övre och undre armering får du ett brunnslock som tål laster på båda ”hållen”.
 
Tack för ett bra svar. Det stämmer med min teori.
Jag har tänkt vicka över locket så därför behöver jag två lager armering. Två lager på 25mm in kommer ligga nästan dikt mot varandra om locket är 70 tjockt. Tror du man kan förzinka armeringen?
 
V Värmlandsmicke skrev:
Därför att jag vill inte tänkte på det
Och att jag inte vill riskera att tappa det ner i brunnen eftersom det blir jävligt otympligt.
Jag tänkte inte på det skulle det stå. Men det känns som ett jättebra alternativ. Tack!
 
S Stolsben skrev:
Hej, Vilken kraftig lösning!
Hur löser du infästningen till gängjärnen? Vilken typ av gångjärn använder du?
Lycka till och återkom gärna med bilder!
Själva knuten i gångjärnen sitter redan sen innan. Jag har borrat in rundstavar i trä från sidan i formen som jag ska borra ur och plugga fast skruvöglor på vardera sida om "knutarna". Sen bult igenom. Broblemet är nu att jag behöver båda lagren armering för att få det både över och under skruvöglorna. Då räcker inte höjden på locket till.
 
  • Öppet brunnslock i betong med ett utsnitt och infällda metallstänger i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lost 2020. :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har svårt att tro att du inte skulle klara dig med ett lager. Det finns även rekommendationer om minsta avstånd mellan lagren. Vill du nörda ner dig är denna publikationen bra: [länk]
Som jag svarade i ett annat inlägg vill jag ha armering både över och under bultarna/ skruvarna som blir gångjärnen. Och nu när jag gjort nätet i två rader VILL jag inte göra om..:sweat:
Men bra svar. Tackar så mycket!
 
S Stingray468 skrev:
Lost 2020. :D
Ja, jag önskar ingen att trilla ner där:p
 
V Värmlandsmicke skrev:
Ja, jag önskar ingen att trilla ner där:p
Det kommer hålla fint. Vi göt ett brunnslock för 25 år sen med en diameter på ca metern och som jag minns det la vi typ 4 raka och korslagda armeringsjärn i mitten av kakan (7 cm tjockt.) Håller fint än idag. Ristade in våra namn och år... kanske ligger några hundra år, vem vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.