S Sweedbanana skrev:
Ok! Ursäkta de många frågorna, men jag tänkte också göra lite fall, kunde du få betongen att ligga så under processen eller "spacklade" du till lutningen på slutet?
När jag byggde träramen såg jag till att bygga den med en liten vinkel. Betongen var sedan så seg i sig själv att den höll sig fint inom ramen ändå.
 
B blancpain skrev:
När jag byggde träramen såg jag till att bygga den med en liten vinkel. Betongen var sedan så seg i sig själv att den höll sig fint inom ramen ändå.
Perfekt. Såg att det ska vara natursand 0-4 som ballast i vinterbetongen jag ska använda. Hur mkt sand ska man ha? Såg i beskrivningen ovan att han också nämnde att det skulle vara 0-8 sand i, men inte hur mkt?
 
Våra LLVP står bara på fyra betongplattor, med ett ben på varje platta.
Det har funkat fint nu i åtta år.
Att gjuta en betongplatta med armering osv ser jag som overkill!
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Krokben
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Våra LLVP står bara på fyra betongplattor, med ett ben på varje platta.
Det har funkat fint nu i åtta år.
Att gjuta en betongplatta med armering osv ser jag som overkill!
Kör på precis samma variant. En sak om du ska installera en 120kgs luft/vatten men för en luft/luft är det overkill.
 
  • Luftvärmepump installerad vid tegelhusvägg bredvid fönster, omringad av gräsmatta och grusyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Våra LLVP står bara på fyra betongplattor, med ett ben på varje platta.
Det har funkat fint nu i åtta år.
Att gjuta en betongplatta med armering osv ser jag som overkill!
Det är för en lvvp så därav, men tack för input!
 
Krokben
S Sweedbanana skrev:
Det är för en lvvp så därav, men tack för input!
Luft/vatten på 40kg?! Vad är det för märke och kw? Hur som helst, väger den enbart 40 kilo så står jag fast vid både det jag och KnockOnWood sade.

Luft/luft pumpen jag visade på min bild väger 35, och eftersom KnockOnWood också har en Mitsubishi så skulle jag gissa att hans är likvärdig.
 
Redigerat:
Krokben Krokben skrev:
Luft/vatten på 40kg?! Vad är det för märke och kw? Hur som helst, väger den enbart 40 kilo så står jag fast vid både det jag och KnockOnWood sade.

Luft/luft pumpen jag visade på min bild väger 35, och eftersom KnockOnWood också har en Mitsubishi så skulle jag gissa att hans är likvärdig.
Jag har aldrig sagt 40 kg, var fick du det ifrån? :rofl: Utedelen väger ca 115 lg
 
S Sweedbanana skrev:
Perfekt. Såg att det ska vara natursand 0-4 som ballast i vinterbetongen jag ska använda. Hur mkt sand ska man ha? Såg i beskrivningen ovan att han också nämnde att det skulle vara 0-8 sand i, men inte hur mkt?
Det är sand i, du ska inte blanda i något mer, antar att du tittar på Webers vinterbetong? Du tillsätter endast vatten.

Det är ju inte minusgrader heller, så det går ju att använda vanlig grovbetong också.
 
Krokben
S Sweedbanana skrev:
Jag har aldrig sagt 40 kg, var fick du det ifrån? :rofl: Utedelen väger ca 115 lg
Du får ursäkta! Jag blandade ihop dig med TS från 2010:crysmile:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är sand i, du ska inte blanda i något mer, antar att du tittar på Webers vinterbetong? Du tillsätter endast vatten.

Det är ju inte minusgrader heller, så det går ju att använda vanlig grovbetong också.
Tack, ja jag förstod det igår när jag läste inlägget mer noggrant.
Det står på vanlig betong att man inte ska lägga den under +5 grader. Därför tänkte jag att vinterbetong är enda alternativet?
 
Du ligger ju på gränsen nu så vinterbetong är ju säkrare, men du klarar dig antagligen om du täcker över och kanske tillför lite värme också. Och väljer ett dygn där det inte är minusgrader. Det är dåligt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du ligger ju på gränsen nu så vinterbetong är ju säkrare, men du klarar dig antagligen om du täcker över och kanske tillför lite värme också. Och väljer ett dygn där det inte är minusgrader. Det är dåligt.
Ja jag har bara en dag jag kan genomföra detta på så jag kan inte ta hänsyn till vädret så vinterbetong får det bli =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.