V Vedeldarn skrev:
Är det flera än jag som gjuter egna ersättningsdetaljer i keramik? Jag köpte en begagnad Combiheat i somras och keramiken såg ut som f..n själv så jag snickrade formar i plyfa och nu håller jag på att gjuta ny keramik. Det är ju skitenkelt och bra mycket billigare, reservdelarna skulle gå lös på 8,000 (det är mycket sten i pannan) men eldfasta bruket kostar inte mer än c:a 600 spänn. Formarna finns ju kvar tills nästa gång byte blir aktuellt så dom räknar jag inte in i priset (plyfa för nån hundring) och försäljaren försäkrade att den gjutmassa jag har är hästlängder ifrån dom färdigköpta insatserna och jag tror honom för firman har funnits sen före kriget.
Jäkligt bra tråd. Kan bara konstatera att med förnuft och lite arbete kommer man långt och kan därmed sänka kostnaderna rejält. Man kan mer än man tror så all heder till dig.
 
Någon som vet var man kan få tag på en gjutform till en Effecta Lambda II 35kW?

Keramiken är inte dålig än, men det är ju bara en tidsfråga..
 
Vart kan man köpa bra gjutmassa?
 
Bumpar denna, då jag satte kaffet i halsen när jag såg vad keramiken kostade till en Effecta 😢
 
Lite händig och ligga i framkant, gör en form som stämmer med den som sitter där nu, kanske kite fel tid på året nu, men till sommar är inte fel. vet inte hur den ser ut Kollade lite och det är flera bitar och då går det nog att gjuta av dom var för sig. Inga märkvärdiga delar som det ser ut. Nu är det nog så att dom är pressade ( sintrat kallas det ) under högt tryck för att pressa ur all luft. Finns det den minsta lilla luftbubbla i, så exploderar dom, när luften kommer upp i glödhett och exspanderar, annars ett hutlöst pris, men som sägs, det du förlorar på gungorna tar du igen på karusellen. Det är lika med allt som kallas reservdel.
Troligtvis om man skulle ge sig på att gjuta, så blir det nog problem och delarna kommer att spricka/smulas sönder av värmen.
 
P
hade en panna som skulle gjutas ny kermik insats till då den inte fanns att köpa längre och fick då tips om.
www.janref.se
Som tydligen säljer gjutmassor som passar för ändamålet. dock han jag skaffa annan panna så jag har aldrig handlat nåt där då projektet lades ner istället.
Kanske värt att prata med han då han tydligen är kunnig i ämnet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.