Du är en individ med starka uppfattningar :) Du får läsa på lite mer om FTX innan du skriver långa noveller. Ett Heru FTX aggregat som jag har hjälper till att reglera innertemperaturen, den kan även kompletteras med ett vattenbatteri utöver den elektriska eftervärmaren som sitter som standard. Den har även funktionen att automatiskt ta in kallare luft utefrån för att reglera innertemperaturen om förutsättningarna tillåter det.

Jag påstår inte att ett FTX ensamt hanterar innertemperaturen men i en symbios med golvvärme får du en jämnare temperatur inne.

Temperaturen i golvet blir jämnare om slangen ligger djupare, det är inte samma sak som att temperaturen i rummet blir jämnare. Överens?

Det blir ett trögare system då det är mer massa som värms upp och kyls ner. Överens?

FTX behöver vi inte vara överens om då jag har lika starka uppfattningar i det som du har i allt annat ;)

Nu ska jag ut i solen och försöka fixa en leråker till nått som liknar gräsmatta till midsommar!
 
  • Gilla
Thea Liljenberg och 1 till
  • Laddar…
@Exsicco, antar att det var mig du svarade.

Jo, jag har oftast ganska starka och underbyggda åsikter, därmed inte sagt att jag alltid eller ens ofta har rätt:x
Kan nån bara övertyga mig med fakta om att jag har fel så lägger jag mig på en gång.

Helt givet att det finns FTX som kan göra detta, men det betyder inte att de generellt kan/är avsedda för det. Och det var ju lite det inspelet från Patrick handlade om.

Det finns himpavimpor som kan ALLT, men det betyder inte att alla eller ens många har såna himpavimpor, och när vi pratar i generella termer är de rätt ointressanta.

Jag har själv FTX hemma i kombination med golvvärme, men min vent.anläggning har som främsta uppgift att se till så att jag har en bra luftkvalitet inomhus. Men då har jag ett rätt enkelt FTX-agg med korsströms vvx.

Jag antar att inläggen om golvvärme inte var riktade till mig, eftersom det var att slå in öppna dörrar.

Ska ägna mig åt liknande aktiviteter, ska försöka på till lite rabatter som våra hundar INTE ska hjälpa till med.
 
"All dag/natt-sänkning av temp brukar ur energisynpunkt betraktas som av ondo, då det oftast behövs lika mycket energi för att återställa temperaturen som man sparade pga husets värmetröghet, man ska ju återställa energibalansen på kanske bara någon/några h och då behövs det relativt hög effekt för detta"

Detta är väl skitsnack.

Värmeflödet ut ur huset beror endast av randvillkoren Temperatur insida samt i princip Temperatur utsida (på utsidan tillkommer konvektion).
Dvs en nattsänkning medför mindre energibehov. Funkar dock bäst med radiatorer och när det är väldigt kallt ute.
 
@largab
Om du orkar söka så finns det ett antal trådar här på byggahus, samt ett antal rapporter ifrån alla möjliga universitet & gud vet va, som inte nån av dom är så tvärsäker som du!

Teoretiskt så är alla överens om att det borde ge en besparing, men sen kommer då de där jobbiga faktorerna in:
  • Hur lång tid ska tempen sänkas
    hur många grader ska tempen sänkas
    Hur värmetrögt är huset (är det ett stenhus eller ett trähus med trägolv)
    hur lång återuppvärmningstid
Praktiken visar att man inte sparar så mycket som man tror, OM man överhuvudtaget sparar nåt.

Och för att återvända till vent.frågan.
I normala vent.system så vill man ha något undertempererad tilluft (2-3C kallare än rumsluften) för att ventilationen ska fungera bra.
För varm tilluft gör att du inte får nån bra luftomsättning eftersom den varma luften lägger sig uppe under taket, om man inte har en hög lufthastighet, vilket man inte vill ha.
För kall tilluft gör att man upplever drag, det faller kall luft.

Så, normalt sett, så pillar man inte för mycket på detta.

Men som vanligt, undantag finns
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det där är skitsnack om något! Det är bara en myt om att värmen och ventilationen stannar vid taket etc. Det fungerar utmärkt med rätt don.

Ett hus med mycket massa lagrar mycket energi och får då jämnare temperatur, speciellt om det är välisolerat. Sen kan man vid solinstrålning få övertemperatur vilket blir ännu värre i lätta hus.
Problemet är väl mer att reglersystemen för värmesystem generellt sett är ganska primitiva? Är dom självlärande med många olika sensorer borde det bli bättre. Snabbreglerat är såklart bättre än tröghet Där är just luftvärme svårslaget, alltid rätt temperatur :p
 
@Johannes
Jag fullkomligt älskar när man är så tvärsäker och anser sig veta bättre än alla andra!!!!

Som sagt till andra, bry dig om att googla! Googlar du på "undertempererad luft" hittar du massor av länkar ifrån både vent.installatörer, tillverkare av luft don & många andra och det vanliga svaret är:

"Vanligtvis blåses luft in som är lite undertempererad, t ex ca 3 ºC under vanlig rumstemperatur (FT- och FTX-system). På det sättet uppstår inget drag och luften upplevs som angenäm och fräsch."

och sedan kommer ofta ett tillägg

"Dessutom bidrar en viss temperaturskillnad till att luften blandar sig. Är luften som blåses in för varm finns det en risk för att den nya rena luften lägger sig “uppe i taket” varvid ingen omblandning sker/ mao det blir “ingen” ventilation."

En bra länk är http://abergon.se/vara-tjanster/ventilationsoptimering/mer-om-ventilation

Men du kanske vet nåt som alla dessa som jobbar med ventilation inte vet??

Och jo, ALLT funkar med rätt himpavimpor, men det är oftast inte de som sitter i normalhuset.
 
Jag menar att det är struntprat, speciellt den formuleringen. Luften blandar sig tillräckligt bra ändå och värms upp av inluften så det blir ingen större konvektionseffekt.

Är huset bättre isolerat blir temperaturskillnaderna såklart mindre. Jag tror det bästa skulle vara en kombination av golvvärme och tempererad luft. Är förövrigt uppvuxen i ett Trivselhus med luftvärme, fungerar utmärkt fortfarande idag.
 
Johannes
"Luften blandar sig tillräckligt bra ändå och värms upp av inluften så det blir ingen större konvektionseffekt. "
Det är väl ändå inte tanken att luften ska blanda sig???
Tanken är väl att den rena svalare luften ska sjunka ned mot golvet samtidigt som den varma smutsiga luften sugs ut så att man helat tiden har så fräsch luft som möjligt i vistelsezonen?

För att återvända till nästan OnTopic:
Jag har fel när det gäller värmetröghet och nya PASSIVHUS, här vill man tydligen jobba väldigt mycket med detta begrepp. Får väl försvara mig med att jag inte tror att TS ställde frågan just för detta ändamål.
http://www.isover.se/news/sa-fungerar-varmetroga-byggnader
 
Luften sugs ut ur en del och blåses in i en annan, därför blir det omsättning. På grund av ventilationsflödet, inte temperaturskillnaden. Jag ser påståendet från ventilationsfirman som en efterkonstruerad lögn för att få folk att acceptera kallare tilluft. För mig hade det varit bättre att säga att den svalare luften upplevs fräschare.

On topic
Jag tror man egentligen vill ha snabbreglerat temperatursystem med mycket värmetröghet i huskroppen. Blir luften inomhus varm av solen kan stystemet sänka värmeeffekten tillfälligt och minska övertemperatur.
Vid varmare luft än vägg/golv hjälper massan till att kyla luften något.
 
"Energi kan jag dock ganska bra efter +30 år i branschen och där tycker jag att lösningen är ypperlig."


"Men va f.n vet jag, jag har ju bara bott i det här huset i 10 år och sett hur det funkar, samt jobbat med energi & fastigheter i +35år"


"@Johannes
Jag fullkomligt älskar när man är så tvärsäker och anser sig veta bättre än alla andra!!!!"

"För att återvända till nästan OnTopic:
Jag har fel när det gäller värmetröghet och nya PASSIVHUS, här vill man tydligen jobba väldigt mycket med detta begrepp. Får väl försvara mig med att jag inte tror att TS ställde frågan just för detta ändamål.
http://www.isover.se/news/sa-fungera...roga-byggnader"


Kom det som en nyhet att ett trögt värmesystem är att föredra både komfortmässigt och rent ekonomiskt?
 
Käre Patrik,

jag har ingen aning om vad du vill ha, personligen så vill jag ha ett hus med en så jämn temperatur som möjligt.'
Det betyder att värmesystemet OCH husets inneboende tröghet eller brist på tröghet måste samverka, eller ?????

Och om huset nu inte är gjort som ett passivhus utan en ganska "lätt" konstruktion MEN har golvvärme via en gjuten platta, vad händer då vid snabba väderförändringar. Eller, du kanske aldrig nånsin hört nån i ett sådant hus klaga på att det "släpar" vid temperaturförändringar????
 
Jag tycker bara det är kul att du säljer in lösningen så duktigt.

Om vi ska blicka tillbaka till TS första fråga så kan vi väl snart utesluta VVs lösning? Även om du tyckte den verkade bra för 10 år sedan?:)
 
Det finns i princip ingen fördel med ett trögt värmesystem. Skilj på trögt värmesystem och trögt klimatskal. Ju snabbare värmesystemet är destå snabbare får man rätt temperatur.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Det finns i princip ingen fördel med ett trögt värmesystem. Skilj på trögt värmesystem och trögt klimatskal. Ju snabbare värmesystemet är destå snabbare får man rätt temperatur.
Med en gjuten platta så utgör den ju både klimatskal och värmesystem(radiator).

Ett trögt klimatskal behöver ju aldrig ett snabbt värmesystem under "normala" förhållanden?

Det var ju det som stod i länken som lat grävde fram.
 
Visst är det så. Men det man kan få komfortproblem med är när vårsolen lyser in genom fönstren och ger en förhöjd temperatur.

Med ett mer välisolerat hus behöver inte plattan vara lika varm och då borde det kunna få mindre temperaturökning. Jag kan tänka mig att det är under så kort tid så det är möjligt att man inte märker någon skillnad
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.