inte för att jag ska gjuta men hade lite diskussion med en polare

hur långt ner ska rören sitta om det ska vara mest ekonomiskt?
 
så grundt som möjligt.
 
ovanför armeringen?
 
Rolle85 skrev:
så grundt som möjligt.
Nej, då blir värmen ojämn. Beroende av vilken typ av golvvärme så är det olika djup som gäller.
 
Varför skulle djupet påverka ekonomin? Om du har isolerat under så blir betongen ett "värmebatteri", värmen försvinner inte mer på grund av att den ligger djupare.
 
Man gjuter inte in dem alls!!
Bygg enligt VillaVarms princip så får du ett system som är lika snabbt som ett vanligt radiator-system.
Haft sedan 10år & supernöjd.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Djupt, på cellplasten.

Ekonomin blir den samma men det är lättare vid montaget och säkrare när du ska borra!:)
 
lat skrev:
Man gjuter inte in dem alls!!
Bygg enligt VillaVarms princip så får du ett system som är lika snabbt som ett vanligt radiator-system.
Haft sedan 10år & supernöjd.
Ta de inte personligt, men som snickare tycker jag det där är en superkass konstruktion!
...och som ytterst okunnig inom energilära tycker jag också att den är tveksam!
 
nä men kanske tar längre tid att värma golvet
 
V1K1NG skrev:
nä men kanske tar längre tid att värma golvet
Det var inte det du frågade om... men det blir ett trögare och jämnare system när du lägger slangen på korrekt djup.
 
@patrik
Du får gärna förklara dig på bägge punkterna.

Snickeriet har jag inga åsikter om eftersom jag inte är yrkesman.
Energi kan jag dock ganska bra efter +30 år i branschen och där tycker jag att lösningen är ypperlig.
 
Ja, det blir ett trögare system.
Nej, det blir inte jämnare, tvärtom.
 
lat skrev:
@patrik
Du får gärna förklara dig på bägge punkterna.

Snickeriet har jag inga åsikter om eftersom jag inte är yrkesman.
Energi kan jag dock ganska bra efter +30 år i branschen och där tycker jag att lösningen är ypperlig.
Det fungerar säkert, men att den marknadsförs som energisnålare är det jag tycker är fel.

- Energiåtgången för uppvärming av ett givet hus förblir densamma oavsett om vi värmer 50 liter vatten åt gången eller 30 ton betong.

- Värme som uppkommer i huset oavsett källa värmer plattan och tillför då energi till systemet.
Ex Solinstrålning, eldstäder eller egentligen allt överskott av energi?

När det gäller byggbiten är väl några nackdelar som jag personligen ser:

- Bygghöjden i förhållande till allt bärande som måste stå direkt på den gjutna plattan.

- Olämpligheten att ha detta i badrum eller under klinkers.

- Det faktum att de själva rekommenderar 22mm golvspån följt av 14mm trägolv, detta bör hindra värmeöverföringen och kanske till och med öka framledningstemp för ett givet effektbehov?(ser gärna på några siffror om du har)

- Och att det sedan kostar vääldigt mycket mer, kräver betydligt mer byggtid och materialhantering är inte heller lockande.
 
Redigerat:
Patrik Lidstedt skrev:
Ta de inte personligt, men som snickare tycker jag det där är en superkass konstruktion!
...och som ytterst okunnig inom energilära tycker jag också att den är tveksam!
Du sa det...snickare kan ingenting om värmegolv lyssna på lat
 
V1K1NG skrev:
inte för att jag ska gjuta men hade lite diskussion med en polare

hur långt ner ska rören sitta om det ska vara mest ekonomiskt?
harrysson har gett ett förslag till golvkontruktion som verkar ypperlig om man vill ha polerad betong som golvbeläggning eller klinker... http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdf

Svaret på din fråga om hur djupt rören bör läggas är...
Golvet får värmeränder om det inte använder plåtar så om du väljer harryssons konstruktion så använder du frigolit med värmespridande plåtar eller tidigare nämnd villavarm konstruktion..

vill du ha det absolut bästa av det bästa titta på koljern med harryssons lösning ....
lycka till
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.