B Byggkul skrev:
Hej JohanLun, och tack för svar.

Intressant. Ditt förslag var det jag ursprungligen hade tänkt att göra – och kanske är det vad jag faktiskt bör göra. Så kanske får det bli så, men jag avvaktar gärna några kloka ytterligare råd och tips, innan jag fattar ett beslut.
...
I övrigt kommer jag att renovera alla ytlager i det lilla garderobsliknande utrymmet. Behöver förstås inget tätskikt då det ej är ett våtutrymme, vilket förenklar det hela.

Spånplatta/spånplattor kommer troligen bli utmärkt – men jag gillar inte plastmattor, så där blir det något annat…..
Jag tänker att du ska göra så absolut lite som möjligt om du inte byter rör så du när du öppnar upp på nästa ställe inte tänker att "toan är nyrenoverad, nu kan jag inte byta rör pga det". Röret måste ju bytas förr eller senare.
nino nino skrev:
Golvet ska vara vattentätt även på en toa
Enl dagens standard, men inte förr i världen? Jag tänker att om TS inte vid en ev framtida skada propsar på att toaletten är renoverad i år så borde ett byte av golv inte ses som datum för renovering. Rören och resten av toan är ju från 1960. Att återställa till hur det såg ut innan golvet byttes borde gå under radarn för "renovering"?

Nu gäller det väl att minimera arbetet, då det kommer få göras om inom några år när röret byts?
 
H
J JohanLun skrev:
Jag tänker att du ska göra så absolut lite som möjligt om du inte byter rör så du när du öppnar upp på nästa ställe inte tänker att "toan är nyrenoverad, nu kan jag inte byta rör pga det". Röret måste ju bytas förr eller senare.

Enl dagens standard, men inte förr i världen? Jag tänker att om TS inte vid en ev framtida skada propsar på att toaletten är renoverad i år så borde ett byte av golv inte ses som datum för renovering. Rören och resten av toan är ju från 1960. Att återställa till hur det såg ut innan golvet byttes borde gå under radarn för "renovering"?

Nu gäller det väl att minimera arbetet, då det kommer få göras om inom några år när röret byts?
det anser jag att vara ett fusk jobb.
Renoverar man ska man följa dagens standard.
Man kan inte använda en äldre standard vid nyrenovering.

fint om man ska sälja huset.
Badrummet är renoverat men bara så ni vet så gick vi på byggregler som är 40 år gamla.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
det anser jag att vara ett fusk jobb.
Renoverar man ska man följa dagens standard.
Man kan inte använda en äldre standard vid nyrenovering.

fint om man ska sälja huset.
Badrummet är renoverat men bara så ni vet så gick vi på byggregler som är 40 år gamla.
Då är badrummet inte nyrenoverat. Bara fixat. Om man tex målar om en vägg i en toa från 40-talet, måste man då gå på de nya reglerna? Golvbytet i detta fall ser jag som samma som att måla om.
 
H
J JohanLun skrev:
Då är badrummet inte nyrenoverat. Bara fixat. Om man tex målar om en vägg i en toa från 40-talet, måste man då gå på de nya reglerna? Golvbytet i detta fall ser jag som samma som att måla om.
då är allt jobb i onödan.
Ts vill spara pengar då är det verkligen inte att spara på rätt sätt
 
Men eps i trossbotten ger ingen stabilitet. Det fungerar på ett fast underlag. Men det har du inte här, mellan reglarna.
EPS betong blir ungefär som en frigolitskiva, inte som betong.
 
H Hallerudsbo skrev:
Om kostnaden är så pressat så du inte kan byta rör för en tusenlapp så tror jag inte du ska lägga pengar på eps betong utan göra det enkelt och billigt.

I min syn är det som att sminka en gris.
När man inte gör ordentligt.

Från villa ägarna:
Riktigt bra avloppsrör i gjutjärn håller upp till 60 år medan andra gjutjärnsrör kan behöva bytas redan efter 30 år.
Hej igen, Hallerudsbo



Intressant med tidsaspekten från Villaägarna, vad det gäller gjutjärnsrör – en tickande bomb i många fastigheter, gator och torg mm.



Kanske missförstod du mig, eller så var jag kanske otydlig. Kostnaden för rör i sig är kanske inte ens blir en tusenlapp. Det är ökningen av projektets helhet som blir väsentligt mycket dyrare, och det obekväma att leva i en totalrenovering – om man inte behöver, eller kanske inte ens måste göra det. De andra tillkommande kostnaderna med rivning och återställande av väggar för åtkomst av avloppsrör, byte av golvbrunnar, och då totalrenovering av annars fullt fungerande badrum när man bryter våtrumsspärrar, som gör totalprojektet väsentligt dyrare – och det kanske inte ens behövs.



Det är bara en liten del av avloppsröret som framgår av bilderna. Till vänster i flertalet bilder, böjer sig röret upp, för att gå upp till badrummet på övervåningen, och vidare ut på taket för avluftning. Till höger på flertalet bilder, går avloppsröret ned i källare genom några ingjutna rörböjar, och går sedan ned i källargolvet, och ut i det kommunala…. Att byta ut detta är inte en tusenlapp, som du nämner – det är kanske 150.000:- - 250.000:-, om jag samtidigt tvingas byta ut badrum. Allt detta kan vara, eller är snarare troligen helt onödigt för närvarande. Jag råkar ha förmånen att ha en god ekonomi, och har inga problem att kostnadsmässigt ordna allt på en gång – men jag tror att det är helt onödigt för närvarande. Små projekt fixar jag själv, men att bygga nya badrum enligt ”säkert vatten” är inget jag gör själv, och då blir det omfattande kostnader att anlita legitimerade hantverkare. Att bara byta det på bilderna synliga röret, låter sig nog inte göras utan risk för skador på kvarvarande rör som sitter lite tokigt till, eftersom man troligen måste spräcka sönder rören – och projektet skenar då snabbt iväg, med rivning av väggar, nya badrum mm.



Jag har inte för avsikt ”att sminka en gris”, då skulle jag förstås inte ens överväga att ta upp mina funderingar i ett publikt forum. Jag är helt öppen med mina 3 frågor (som jag ännu ej fått svar på), och kommer dokumentera allt för ev. kommande köpare, om jag någon gång har för avsikt att sälja – för så vill jag själv ha det.

Jag vill dock inte göra omfattande renoveringar om det ej behövs. Rör inte det som fungerar.



Kameraundersökning och relining, som en annan medlem på forumet skrev, låter som användbara metoder – och då kan jag göra det när det med mindre levnadsstörande insatser när och om det behövs.



Mvh/Byggkul
 
Allt passerat bäst före datum för länge sedan. vattenrören isolerade med tjärpapp och innanför kanske glasull eller vävull, Skarvar med gängmuffar brukar kunna läcka rätt vad det är. Sen inte att förakta, det är nog inte mycket till hål i dom heller och dom tätar till mer och mer tills det blir en rännil i kranen. Nej bit i äpplet och byt så kan du sova lugnt i många år.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt passerat bäst före datum för länge sedan. vattenrören isolerade med tjärpapp och innanför kanske glasull eller vävull, Skarvar med gängmuffar brukar kunna läcka rätt vad det är. Sen inte att förakta, det är nog inte mycket till hål i dom heller och dom tätar till mer och mer tills det blir en rännil i kranen. Nej bit i äpplet och byt så kan du sova lugnt i många år.
I motsvarande situation skulle jag granskat avloppsrör noga och låta dem vara om de är ok ut men övervägt att dra om allt tappvatten och dra det utanpåliggande. Radiotorn skulle jag låta vara.
 
H hempularen skrev:
Men eps i trossbotten ger ingen stabilitet. Det fungerar på ett fast underlag. Men det har du inte här, mellan reglarna.
EPS betong blir ungefär som en frigolitskiva, inte som betong.
Hej hempularen, och tack för svar.
Blir troligen inte EPS, av skälet du nämner, även om jag tror att trossbottnen troligen klarar lasten med råge, i kombination med att jag armerar fast EPS:en mot bärlinorna som jag skrivit tidigare.

Blir nog bara lite isolering kring rören, och sedan lägga igen med dubbla golvspån enkelt snabbt och OK.

Vill göra så lite som möjligt – annars riskerar projektet att skena.

Har inte för avsikt att byta alla rör – då det troligen inte behövs.

Överväger kameraundersökning och relining, som annan medlem på forumet nämnt.

Mvh/Byggkul
 
H
Ingen idé att fråga när man redan bestämt vilken väg man tar.
 
J JohanLun skrev:
I motsvarande situation skulle jag granskat avloppsrör noga och låta dem vara om de är ok ut men övervägt att dra om allt tappvatten och dra det utanpåliggande. Radiotorn skulle jag låta vara.
Tack!
Konkret och troligen en bra kompromiss att beakta.

Mvh/Byggkul
 
Vill du ha det billigt så ska du inte låta tex swoosh filma ditt avlopp..... tusenlapparna sticker iväg. En bekant gjorde det å notan slutade på 4500kr
 
H Hallerudsbo skrev:
Ingen idé att fråga när man redan bestämt vilken väg man tar.
Hej igen, Hallerudsbo

Det här är verkligen ett bra forum, där man ofta får råd, hjälp, tips mm, i de frågor man tar upp.

Jag är ytterst tacksam för, och respekterar alla svar, då det ger mig lärorik input, för hur jag skall komma vidare. Jag kan utifrån forumets råd och tips sedan själv välja vilken väg jag skall ta, hoppas jag.



Är jag kanske otydlig igen, eller har jag uttryckt mig på ett sätt som kanske kan missuppfattas, så ber jag ödmjukt om ursäkt.



Jag har ställt 3 frågor. Ingen av dessa 3 frågor tar upp något om att byta något rör i huset, och därmed behöva byta ut badrum, riva väggar och därmed utför någon form av totalrenovering.

Jag är förstås medveten om att en totalrenovering av avloppssystemet och badrummen är bra projekt att genomföra, även om det inte är det jag efterfrågat på forumet.



Jag har respekt för alla olika svar, och förstår av mångårig erfarenhet av flertalet olika fastigheter jag ägt, att det finns olika lösningar för olika problem, och detta forum är ett ypperligt sätt att delge andra och ta del av andras erfarenheter. Jag förstår naturligtvis att den bästa lösningen är att riva ut allt, och totalrenovera, men valde att i stället endast ställa 3 frågor.



Så jag är ledsen för om jag har uttryckt mig oklart, men förstår dock inte riktigt varför du skriver ”Ingen idé att fråga när man redan bestämt vilken väg man tar” - jag har bett om hjälp, och har fått det på olika sätt, från olika svar på detta forum – och det är sedan naturligtvis jag själv som sedan måste fatta mitt beslut, ett beslut som dock ännu ej är fattat.



Mvh/Byggkul
 
V Vector skrev:
Vill du ha det billigt så ska du inte låta tex swoosh filma ditt avlopp..... tusenlapparna sticker iväg. En bekant gjorde det å notan slutade på 4500kr
Tack för svar, Vector
Ja, det lär troligen kosta en slant att låta kameraundersöka avloppsrören. Har inte hunnit tänka igenom en ev. totalrenovering i detalj än, även om jag förstår dess stora omfattning. Låt säga att jag låter en firma filma rören, och att resultatet visar att alla rör behöver bytas, då har jag ett kvitto på att en omfattande totalrenovering behöver göras. Det innebär då även att jag behöver renovera badrummen, till en total kostnad om ca. 150.000:- - 250.000:-. En inledande kostnad om ca. 4.500:- att filma rören, blir då en förhållandevis liten summa i totalbeloppet, och väl värd sina pengar.
Om jag i stället bara totalrenoverar allt till samma kostnad, utan att först filma rören, så har jag kanske totalrenoverar helt i onödan, då rören kan hålla ytterligare decennier om jag har tur. Om filmresultatet visar att rören inte behöver bytas, så har jag betalt ca. 4.500:- helt i onödan.....
Vill förstås helst slippa totalrenovera - men förstår förstås att det är dax förr eller senare.
Skall fundera ytterligare ett tag....
Mvh/Byggkul
 
Men kan du tex dra nytt till wc och handfat? Det drar du ner i källare och kopplar ihop med ett grenrör. Ditt gamla wcavlopp pluggar du och låter det andra ligga kvar.

Eller kan du sätta en skarv innan det går in under väggen, med en lucka i källartaket så du kommer åt när det är läge att byta dom rören.

Den stående stammen i källaren kapar du och skarvar på det nya.
Då har du bytt allt i badrummet och kan byta resten när du vill, eller så kan nästa ägare byta utan att riva toan.

Även dom gamla gängade vattenrören borde bytas, väldigt lätt hänt att man bryter lite i dom och sen börjar det läcka.

Kanske går att kapa bef rör helt och bara dra upp 2 nya slangar och vika ut dom under handfatet och därifrån gå med synligt rör till toan.

Eps ska absolut inte fästas i bjälklaget, rör det sig så börjar det dra i hela golvet, ytterligare en anledning till att plasta innan.

Finns bra videos på Youtube med eps fyllning av bjälklag som är en mycket bra metod, men det gäller att göra rätt.

Ja vi tjatar om att byta rören men det är inte för att jävlas utan du kommer sova bättre...
Inte kul om du får riva ditt snik fixade badrum och blir nekad ersättning från försäkringsbolaget när du måste torka bjälklaget i 2månader
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.