V vectrex skrev:
Frostskydd hjälper visserligen inget alls mot att det tar tid för betongen att härda vid kallare temperatur.
Jag antar att du med frostskydd menar luftporbildande medel vilket hjälper betongen att klara fryscykler utan att gå sönder över tid. Den hjälper dock inget alls mot att få betongen att brinna fortare.

Det som hjälper är att ha varma säckar med betong (förvara i uppvärmt utrymme) och använda varmt vatten, sen se till att täcka och gärna isolera gjutningen så fort man är klar. Accelerator kan man också tillsätta för att få betongen att brinna fortare och utveckla mer värme under kortare tid.
Eller så inte...

https://www.bauhaus.se/frostskydd-5...ZyQpSu6f2NIQ6bxoCo2UQAvD_BwE#full-description
 
anders07 anders07 skrev:
Eller så inte...

[länk]
En accelerator alltså. Betongen kommer dock fortfarande inte härda om det är under +5. Däremot gör ju en sådan här produkt att betongen härdar snabbare och det är därför lättare att ta tillvara på den värme som bildas under betongens härdningsförlopp.

Isolering av gjutningen krävs likaväl som utan accelerator, särskilt vid små gjutningar som i TS fall.
 
Kan bara meddela att det gick bra och att jag är på gång.
Dock verkar stenläggningssäsongen vara slut i år... Stenlagd gångväg med påbörjat mönster av plattor omgiven av mörker som indikerar säsongens slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag lade några kvadrat i höstas och allt gick bra.
Rev upp och gjorde om i början av April och håller på nu.
Gjorde om med en bättre och enklare läggningsteknik :)
 
  • En trädgård under anläggning med halvlagd kullerstensgång, verktyg och material utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag lade några kvadrat i höstas och allt gick bra.
Rev upp och gjorde om i början av April och håller på nu.
Gjorde om med en bättre och enklare läggningsteknik :)
Ser väldigt fint ut. Håller för fullt på att planera inför anläggning år tomt efter husbygge. Jag blir nyfiken och skulle gärna se lite mer bilder på din tomt.
 
V vectrex skrev:
Ja, megapascal. Men vad ska du översätta det för? Det har du ingen användning av i denna tillämpning. Det är bara ett mått då man empiriskt fastställt att betongen klarar det inre tryck som uppstår när vattnet i den fryser utan att skadas.

Såhär ser hållfasthetstillväxten ut för C28/35 betong. Under 5 grader så sker i princip ingen hållfasthetillväxt alls.

[bild] [bild]
Jag göt plintar i söndags med plus 7 grader i luften och kanske det samma i backen..
Därefter tre dygn med ca 5 grader och nu från det fjärde blir det 5 minus ett par dygn.

Vad är prognosen för att dom klarar sig utan åtgärder mer än en isolering ovanifrån.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag göt plintar i söndags med plus 7 grader i luften och kanske det samma i backen..
Därefter tre dygn med ca 5 grader och nu från det fjärde blir det 5 minus ett par dygn.

Vad är prognosen för att dom klarar sig utan åtgärder mer än en isolering ovanifrån.
De kommer att klara sig till 100%. Förutsatt att det du säger stämmer.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
De kommer att klara sig till 100%. Förutsatt att det du säger stämmer.
Håller med, isolera väl så kommer det gå bra, jag hade ungefär samma förutsättningar.
Under isoleringen blev det aldrig under 0, och några dagar senare blev det plusgrader för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.