Tänkte bygga ett stort rektangulärt trädäck (komposit) i marknivå, men det som tar emot och som jag går och drar mig lite för är allt underarbete och strul med att få bärlinorna med rätt fall etc.

"Rätt sätt" att göra det på är väl att gräva ur, packa makadam eller bygga upp bärlinorna på plintar och väga av etc men jag tycker att det är besvärligt :)

Det hade i mitt tycke varit mycket enklare att gräva några rännor, lägga bärlinorna på plats i rännorna och sedan helt enkelt fylla på med betong i rännorna (ev. endast på utvalda ställen), kan även lägga några trädgårdsplattor under linan för att få större bäryta. Då räcker det att jag ser till att få första och sista bärlinan är i våg och rätt höjd sedan kan jag hänga övriga bärlinor i tillfälliga reglar som jag lägger mellan dessa. Det hade varit en enkel lösning.

Tror ni det hade fungerat? Jag bor i skåne och har sandjord.
 
Med sådant underlag borde det räcka med trädgårdsplattor som stöd för bärlinorna. Behöver du bärlinor, kan du inte bara lägga reglarna på plattorna?

Underlag av grus med träreglar som grund för byggprojekt nära en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AriSlemani
  • Laddar…
Helt ok och tillräckligt. Lägg på en svart plast också för mindre ogräs genom trallspringorna. Det är ju bra om det inte rinner ner vatten under trallen.
 
Finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än nödvändigt. Precis som Kane säger några trädgårdsplattor som stöd. Antingen reglerar du plattorna i sanden, eller så shimsar du med takpapp, (som lämpligen bör finnas mellan stenar/plattor och reglar). (Pappen bör dock vara ca 40 mm bred till 45-reglar, annars kan den ligga och samla vatten.)

Marken under plattorna bör vara hård och bärig, Reglarna måste du väga av hur du än gör om du vill att det ska luta åt rätt håll över hela däcket. Ett vattenpass och en styv och rak (ögonmått längs med) bräda/regel på högkant, och passa in från husgrunden och ut. Sedan tre ggr på tvärsen*. Klart för läggning och brädning. Ta gärna till lite extra mkt lutning. Dels märks inte lutning alls om man inte är där med vattenpass eller biljardkulor, och dels får man då lite marginal om plattorna/marken sätter sig aningens under årens lopp. (Det kan ju t ex röra sig med tjäle.)

* Om regel/bräda inte är tillräckligt lång för att räcka från kortsida till kortsida så gör en extra avvägningskontroll på mitten så du inte riskerar en vågdal där om värsta oflytet skulle vara framme.

Edit: svart plast/mark-/ogräsduk under är bra, som nämndes i inlägget innan.
 
Redigerat:
Tack! Jag vill göra det så enkelt som möjligt och det är anledningen till att jag funderar på bärlinor. Låt säga att mitt trädäck ska bli 8x10 m.

Om jag då gör som på Kanes bild och som ni föreslår så måste jag gräva ur ett stort område på 80 kvm, lyckas med att få det någorlunda jämnt och sedan fylla på med sten och packa det. Därefter måste jag måtta alla mina reglar (cc 40 cm = 26 st per 10 m) och justera höjden på 100-tals bärpunkter genom att shimsa med takpapp och rota i sanden, vilket försämrar bärförmågan om jag slarvar och inte packar ordentligt under varje bärpunkt (jag känner mig själv).

Mitt förslag innebär principiellt att jag gräver 4 kanaler (vid cc 267 cm på 8 meter) lägger i trädgårdsplattor i botten på rännorna, på orörd jord som naturen redan har packat under årtusenden. Lägger sedan ned 45x145 och låter det vara luft mellan trädgårdsplatta och bärlina för enkel justering/riktning och gjuter sedan mellanrummet. Det är endast första och sista bärlinan som kräver minimalt med mätande, övriga bärlinor riktar jag utifrån dem. Klart för att lägga på reglar och trall!

Jag gräver endast ut där bärlinor och reglar ska ligga och återfyller successivt för att minimera överskottsjord.

Jag kan ha fel men jag tycker fortfarande att min metod känns mycket enklare, en nackdel är att det går åt mer material. Närmare bestämt 248 meter bärlina och reglar i exemplet ovan. 45x145 NTR/A är kanske i underkant men hade isf kostat totalt 6000 på byggmax vilket jag tycker är ok.
 
Redigerat:
Även Kanes förslag ser jag som överkurs. Ta bort grästorv för större än plattstorlek, fyll på lite makadam, packa lite 16/34 och lägg på btg-plattor c/c 1,8 m. Jämna av, plastfolie, bärlinor längs med, kanske räcker med 3 st 45x230. Sedan 45x170 c 6-700 mm cc tvärsöver beroende på spännvidd. Skruva tralläkt 28x120 mm. Klä in kanten där så krävs. Klart.
Höjden ser ut att räcka till jfm med golvet inne.
Eller också tar du lecablock för att komma upp i höjd.
 
Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Även Kanes förslag ser jag som överkurs. Ta bort grästorv för större än plattstorlek, fyll på lite makadam, packa lite 16/34 och lägg på btg-plattor c/c 1,8 m. Jämna av, plastfolie, bärlinor längs med, kanske räcker med 3 st 45x230. Sedan 45x170 c 6-700 mm cc tvärsöver beroende på spännvidd. Skruva tralläkt 28x120 mm. Klä in kanten där så krävs. Klart.
Höjden ser ut att räcka till jfm med golvet inne.
Eller också tar du lecablock för att komma upp i höjd.
Idag ligger där ett gammalt trädäck uppe på betongplattor. Det ligger ca 10 cm för högt. Jag vill hamna i nivå med plattorna och måste därmed lägga bärlinorna ca 40 cm under bef. plattor och jag vill alltså NER i höjd.
Vill ersätta arbetet med att packa makadam och få plattan i rätt höjd, med att hälla betong mellan bärlina och betongplatta. Tycker det är tungt och svårt att få plattan i exakt höjd annars men jag kanske ändrar mig beroende på hur det ser ut under plattorna, har jag tur ligger där ett packat lager sten, men har svårt att tänka mig att betongplattan skulle röra sig nedåt även utan makadam. Bärlinorna kommer även att stöttas av den jord jag återfyller med.

Jag vill ha komposittrall och därav cc 40.
 
  • Älska
Tallefjant
  • Laddar…
Trä mot betong eller mark = säker mögelbomb! Gäller även tryckimpregnerat virke. Dvs det är snarast reglarna som bör vara av kompositmaterial.
 
seniorkonsult skrev:
Trä mot betong eller mark = säker mögelbomb! Gäller även tryckimpregnerat virke. Dvs det är snarast reglarna som bör vara av kompositmaterial.
Jag har som sagt sandjord (nästan typ sandstrand under matjorden) med god avrinning.
Hur många år skulle du uppskatta att NTR/A klarar sig nergrävt? Hela stommen kommer att ligga mot mark, så det är mycket material som ska ruttna bort innan däcket faller ner, och fallet blir inte så högt :)

Förresten... är det möjligt att ta upp enskilda kompositplankor i efterhand, eller måste ta bort dem i omvänd ordning som man lagt dem? Antar att det skiljer sig från fabrikat till fabrikat, men brukar det vara möjligt?
 
Nergrävt kommer att lukta.? Sand är blöt för jämnan utom längst upp.
Är trallen av komposit falsad? Var tar då vattnet vägen)
 
seniorkonsult skrev:
Nergrävt kommer att lukta.?
Jag vet inte. Vad tror du?

seniorkonsult skrev:
Är trallen av komposit falsad? Var tar då vattnet vägen
Har inte bestämt vilket trall jag ska använda ännu, men antingen ligger väl vattnet kvar på brädan tills det dunstar eller så rinner det ner i marken mellan springorna
 
S
Hantlangaren skrev:
Tänkte bygga ett stort rektangulärt trädäck (komposit) i marknivå, men det som tar emot och som jag går och drar mig lite för är allt underarbete och strul med att få bärlinorna med rätt fall etc.

"Rätt sätt" att göra det på är väl att gräva ur, packa makadam eller bygga upp bärlinorna på plintar och väga av etc men jag tycker att det är besvärligt :)

Det hade i mitt tycke varit mycket enklare att gräva några rännor, lägga bärlinorna på plats i rännorna och sedan helt enkelt fylla på med betong i rännorna (ev. endast på utvalda ställen), kan även lägga några trädgårdsplattor under linan för att få större bäryta. Då räcker det att jag ser till att få första och sista bärlinan är i våg och rätt höjd sedan kan jag hänga övriga bärlinor i tillfälliga reglar som jag lägger mellan dessa. Det hade varit en enkel lösning.

Tror ni det hade fungerat? Jag bor i skåne och har sandjord.
aldrig gjuta in någon sort av trä
 
SBH skrev:
aldrig gjuta in någon sort av trä
För att det luktar, eller för att det ruttnar? Efter hur många år uppskattar du problemen börjar?
 
Det står sig nog i 20 - 25 år, sedan står du där med betongrännor fyllda med ruttet impregnerat trä som ska göras av med.

Jag rev upp vårt gamla trädäck förra året. Det bestod av 45x70-reglar cc 60 cm med 22x95 trall och låg blandat på kullersten, singel och uppallat med regel- och trall-bitar där det behövdes. Har gissningsvis legat där i 20-25 år. Trallen var slut, men reglarna var ok fortfarande, utom de ställen som haft lite närkontakt med jord. Har aldrig luktat ngt vad jag känt. Inte heller när jag rev upp det.

Trots de små reglarna så var golvet tungt och stabilt. Reglarna var rejält tunga. Antar att det berodde på att de var fuktmättade. Med tillräckligt tätt mellan stödpunkterna så funkar små regeldimensioner utmärkt.

Reglarna ska vara fritt i luften. Vare sig jord, sand el betong är lämpligt att ha emot dem.
Jag tror att din metod, som i stort sett överensstämmer med min beskrivning, kan fungera. Enda skillnaden är att du skippar betongen och återfyllnad mot reglarna. Att använda dubbelt korslagt regelverk med bärlinor är nog inte fel. Ju tyngre konstruktion desto stabilare kommer den att ligga, och ev sättningar kommer förmodligen inte att störa.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S
Hantlangaren skrev:
För att det luktar, eller för att det ruttnar? Efter hur många år uppskattar du problemen börjar?
problem börjar efter första tjällossningen. beror även hur fuktigt det är du bor.
sen att gjuta på sand är ingen höjdare
gärna sätta altan justerbara plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.