Tjena, har tänkt att i samband med lite trädgårdsanläggning stödja upp mark och eliminera slänter använda mig av L-stöd i olika dimensioner!

Vad är billigast? Gjuta stöden själv eller köpa färdiga? Jag vill alltså INTE veta vad som blir bäst, jag vet att det kvalitén förmodligen är bättre för ett köpt L-stöd än för ett egentillverkat!

Jag har räknat på ett stort stöd: 2m hög, 2m bred, 1.2m djup fot, 10/15cm tjockt gods! Detta ger en volym på 740 liter betong/cement! Då blir det ca 57 säckar 25kg grovbetong à 40 kr = 2280 kr/stöd

Det blir grovt räknat hälften så dyrt som ett köpt av samma storlek! Har jag räknat fel? Det tillkommer ju kostnad för armering, och gjutform med mera. Men man slipper ju frakt och tänker man efter kan man ju gjuta stöden där de ska stå, så slipper man ju jobbet med förflyttning också!

Vilken typ av betong ska man använda sig av vid den här typen av projekt?
 
S
det underlättar för dig med färdiga.
du sparar ju tid, som du kan lägga på annat.
 
Att bygga gjutformar för sådana projekt är både svårt och dyrt.....Det är ett enormt tryck du skall klara i botten på formen.
 
SBH skrev:
det underlättar för dig med färdiga.
du sparar ju tid, som du kan lägga på annat.
Fast tid har man ju gott om ;-)
 
  • Gilla
OskarDavidsson
  • Laddar…
jhenrikj skrev:
Att bygga gjutformar för sådana projekt är både svårt och dyrt.....Det är ett enormt tryck du skall klara i botten på formen.
Du verkar ha erfarenhet, om man gjuter i sektioner då? Dvs gjuter botten först och minskar trycket på gjutplattan! Låter armeringen sticka upp och gjuter väggen i efterhand! Blir det dåligt/bra? Hållf problem?
 
S
det verkar som du gärna vill gjuta.
menar bara att om du har färdiga så får du plana ytan snabbt.
 
Det är inga problem att gjuta bottendelen först och sedan väggskivan. Visst, du får en ful gjutskarv men hållfasthetsmässigt är det inga problem.

Det är däremot inte där du får problem med formbyggnaden. Det är väggskivan som är problemet eftersom du får en hög pelare med betong där du har ett enormt tryck i botten som vill trycka ut formen åt sidan. Du behöver alltså bygga ett rejält mothåll som håller formen på plats...skulle den ge sig så är det i princip kört, bara att gräva undan all betong och börja om från början igen.

Det bästa är att gjuta elementen liggande....men då har du hanteringsproblemet att resa upp dem sedan.
 
Om man gjuter väggen liggande först då, med utstickande armering där plattan ska vara. Sedan reser man upp den till rätt position och gjuter plattan. Har aldrig testat, tanken slog mig nu bara :)
Väggen lär väl väga ett ton men det finns det ju lösningar på.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
En mur, byggd i skalblock, med höjden 180 cm tjocklek 20 cm och 70 cm "sänkegrund", kostar ca 1000 kr/m i materialkostnad. det är då inräknat slammad båda sidor och betongtakpannor på toppen.
Först gjöts sänkegrunden, därefter gjutningen upp till halv höjd och slutligen gjutning till full höjd.
 
  • DSC01304.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobkate
  • Laddar…
Nu höll jag ming tll beskedligare mått son 1X1 meter med 60 cm fot men å andra sidan gjöt jag 33 st.

De gjordes liggande och tippades sen ur formen. Satte dem på plats med hjälp av grävare.

Sen gjorde jag ca 35 löpmeter T mur med 60 fot och varierande höjd upp till 1.20. De platsgöts dock.
 
Hmm, ok jag kanske har överdimensionerat stöden, men jag är ingenjör, det är så jag jobbar ;-)

Vilken typ av betong ska man använda? Grovbetong?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Du måste upp in en C35/45 vct 0,40. Den kvalitén kommer du inte upp i med vanlig grovbetong, den måste du köpa på betongstation.
 
Förstår du vad du ger dig in på nu?
2m höjd med jordtryck skojar man inte bort med hemmaräknad armering och gjutskarvar i hemmablandad grovbetong...

Jag tycker du ska kolla upp att köpa riktiga stöd.
 
pjfj skrev:
Förstår du vad du ger dig in på nu?
2m höjd med jordtryck skojar man inte bort med hemmaräknad armering och gjutskarvar i hemmablandad grovbetong...

Jag tycker du ska kolla upp att köpa riktiga stöd.
Vinnare hittar lösningar! Ser möjligheter där andra ser problem!
 
Vad kostar ett färdigt block/stöd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.