Hej

Ska försöka mig på att gjuta en platta i vår. Eftersom jag inte jobbar i byggsvängen så har jag lite svårt att räkna ut åtgång och dimensioner. Jag ska bygga ca 40 kvm utvändigt (5*8). Priser kan jag få fram själv men jag måste ju veta hur mycket jag ska ha.

Kommit fram till att jag behöver detta (börjar i botten):

Fiberduk
Bärlager
Flis
Isolering, cellplast
Kantelement
Armering
Betong

Sen behöver man såklart dränera. Har jag missat nått? Räknar ej med VA samt dräneringsslangar

Nu till frågorna. Hur räknar man fram åtgången, på allt?
Ex hur höga ska kantelementen vara för 40 kvm?
Hur tjockt ska makadamlagret vara?
Hur mycket måste jag schakta?
Hur tjockt ska cellplasten vara?
Hur beräknar man betongåtgången?
Kommer ha åtminstonde 1 bärande vägg. Behöver jag ha en vot då?

Tacksam för svar.
MVH
 
Hej!

Jag är bara en hobby byggare men jag ska försöka svara på dina frågor.

Hur höga kantelementen ska vara beror på hur mycket isolering du ska ha och hur högt du vill ha huset i jämförelse mot omgivningen. Och storleken på plattan bestämmer inte höjden.

Hur mycket du ska schakta beror på markförhållandena där du ska bygga och hur mycket du ska fylla beror på hur mycket du får gräva och sedan om du vill lägga huset lite högre innan du lägger på flis och kantelement.

Hur tjockt du ska ha med cellplast beror på vad du ska ha i lokalen du bygger. Om du ska ha "hög" värme så bör du ha mer isolering än om du ska ha "låg" så att det inte läcker ut för mycket värme nedåt.
Sen finns det olika kvaliter på cellplasten på hur mycket dom kan bära, tex om du ska ha tunga maskiner på en liten stödyta så behöver du en bättre kvalite.

Den mängd betong som behövs räknar du ut genom att ta dina 40 m2 och multiplicerar med höjden på dina kantelement ( i meter) och sedan subtraherar (-) volymen för din cellplast och eventuel fylle i form av bärlager och flis (tänk på att räkna allt i meter om du är osäker). Det är bättre att få för mycket än för lite, ha gärna ett ställe som du kan häva det överflödiga betongen.

Ja personligen skulle jag ha en vot.

Skriv gärna vad du ska ha lokalen till så får du nog bättre svar.

Mvh Alexandersson_1
 
Hej. Tak för svar och visat intresse!

Jag ska gjuta plattan till ett fritidshus. Jag vill ha så bra isolerat som möjligt. Ska kunna bo där på vintern och kommer förmodligen bara ha en kamin samt en luftvärmepump som värmekälla. Luftvärmen ska också fungera som underhållsvärme på vintern.

Lite förljdfrågor på dina kommentarer.

Hur vet man att man schaktat tillräckligt? Blir jorden annorlunda?:rolleyes:
Det tyngsta jag kommer att ha är en bärande vägg. Där bör man väl också ha en vot eller?

MVH
 
Redigerat:
Mikael_L
pekivan skrev:
Jag ska gjuta plattan till ett fritidshus. Jag vill ha så bra isolerat som möjligt. Ska kunna bo där på vintern och kommer förmodligen bara ha en kamin samt en luftvärmepump som värmekälla. Luftvärmen ska också fungera som underhållsvärme på vintern.
300 mm cellplast under plattan, 150-200 mm cellplast under voter skulle jag gå på, dvs 400mm kantelement. Nödvändig höjd på voten map hållfasthet avgör hur mycket isolering det blir under voten.
 
Mikael_L skrev:
300 mm cellplast under plattan, 150-200 mm cellplast under voter skulle jag gå på, dvs 400mm kantelement. Nödvändig höjd på voten map hållfasthet avgör hur mycket isolering det blir under voten.
Ok. Så om man har 400mm kantelement och 300mm isolering så blir betongens tjocklek ca 100mm?

Så till en platta på 40 kvm så behöver du alltså 0,1*40=4 kbm betong?

MVh
 
Mikael_L
pekivan skrev:
Ok. Så om man har 400mm kantelement och 300mm isolering så blir betongens tjocklek ca 100mm?

Så till en platta på 40 kvm så behöver du alltså 0,1*40=4 kbm betong?

MVh
+ lite extra betong för voterna.
Går att räkna ut exakt, men brukar hamna på 0,5 - 1,5 kbm betong extra, lite beroende på plattans storlek samt djup och bredd på voterna.

Tänk också på att inte beställa betong exakt på litern, tänk om t.ex. underlaget är lite lägre på ett ställe, 1cm djupare på några kvm gör snabbt flera hundra liter.
Väääldigt tråkigt att stå där med 50 liter för litet när plattan är klar. F'låt, nästan klar. ;)
 
Mikael_L
pekivan skrev:
Kommit fram till att jag behöver detta (börjar i botten):

Fiberduk
Bärlager
Flis
Isolering, cellplast
Kantelement
Armering
Betong
Vad menar du med flis?
Under isoleringen ska du ha ett dränerande lager, 8-16 kross använder många. Minst 15cm brukar vara den gängse rekommendationen. (detta heter allt möjligt, beroende på vilken mun det lämnar, makadam, grus singel (singel är enligt mig natursten, rundslipad, totalt fel att ha under).

Ska du endast fylla 15 - 35 cm nåt, kan du kanske använda 8-16 hela vägen, är det djupare tror jag att det är bättre att du först lägger t.ex 0-65 samkross, bärlager. Är det riktigt mycket att fylla kanske ännu grövre först.
Det här sista stycket får du gärna kolla med fler experter, för jag är ingen expert.

Får du tag på en erfaren grävare, som varit med på många grunder, så vet nog han lika bra som vilken fin ingenjör som helst. Erfarna grävare vet nog också hur marken under ska vara när det är dags att sluta schakta bort.
Sen kan dom vilja gena lite också. "Vår" grävare tyckte det där med markduken var lite överkurs "men ni får väl göra som ni vill, era pengar, typ", för marken under var ju så bra!
Ja, han hade säkert rätt, men jag ville ändå göra det "by the book"
 
Mikael_L skrev:
Vad menar du med flis?
Under isoleringen ska du ha ett dränerande lager, 8-16 kross använder många. Minst 15cm brukar vara den gängse rekommendationen. (detta heter allt möjligt, beroende på vilken mun det lämnar, makadam, grus singel (singel är enligt mig natursten, rundslipad, totalt fel att ha under).
Hört att man ska ha nått som kallas flis över det dränerande lagret/singeln. Ska vara ganska fint material. Ytterst tunt skikt typ 20mm. Är det överkurs kanske?

Sen har jag en till fråga angående voten. Ska man göra den lika bred eller bredare än den bärande väggens bredd?

Tacksam för alla svar!!

MVH
 
Mikael_L
Ja en centimeter med 4-8 kross ovanpå 8-16 lär underlätta rak utsättning av kantelementen.
Med så tunt behöver man nog inte padda det heller.

Men jag tror man ska undvika t.ex 16-32 och sen 4-8. Lite risk att det "rinner" ner i undre lagret med tiden, med sättningar som följd.
 
Mikael_L skrev:
Med så tunt behöver man nog inte padda det heller.
QUOTE]

Ok tack.
Använde du någon fiberduk mellan barmark och krosset eller tog du "genvägen". Åsikterna verkar gå isär!

Hur tjock blev din platta?

MVH
 
Mikael_L
Jag körde så här:
Schaktbotten

Fiberduk klass II

30-40 cm 8-16 (men ångrade när jag paddade skiten att jag inte satt först 0-32 sen 15cm 8-16 alternativt låtit fylla lite bredare med endast 8-16. För makadambädden ville ge sig iväg sidledes när jag paddade nära kanten)

Cellplast 15cm under platta, 5 cm under voter. (Inga L-kantbalkar utan form av LECA-block)
Innanför LECA-blocken en bärande vot, 19 cm hög och ca 25 cm bred.

Armeringsnät 8100 (för jag kom över dessa billigt, annars hade jag inte haft råd med mer än 6150 :)).
3 x 10mm i voterna, två nere, en uppe.
Villabyglar cc60, i 10 mm

9 cm betong i platta, 19 cm i voter

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
 
Tack för infon Micke.
Läste även din tråd med garagebygget. Det var inspirerande. Ska själv försöka lägga upp mitt bygg med bilder. Men det blir först i vår. Det är iaf förhoppningen.

MVH
 
H
Har gjutit 2 sulor enligt samma princip, följande:
Lerbotten, shacktade bort all matjord mm.
8-16 makadam i botten, paddas hårt c:a 15 cm tjockt
15 cm finsats vilka Leca grundblock, 2 armeringsjärn i betongen, ställdes i.
Betong upp c:a 15 cm på grundblocken som stödkant
innanför grundblocken 10 cm makadam i botten, paddas, 200 frigolit med en 20 cm och 10 cm vot runt om samt ärmereringsjärn i botten på denna.
avslutade med 10 cm betong, 20 i voten. Armeringsnät på plastdistanser
Finns bra ritningar förklaringar med bilder på nätet.
Räkna med ytan innanför grundblocken * tjockleken på betongen. lägg till för voten i ditt fall totala längden på voten runt om * votens bredd*djup.
I ditt fall 4,8*7,8*0,1 + (2*4,8+2*7,8) * ,2*,1 skulle bli c:a 4248 liter betong. beställ 4,5 kubik så har du för ev. omjämnheter.
Gjöt en sula för tillbyggnad av huset då med 300 mm isolering. För att passa med socklen på huset så ställde jag grundblocken på högkant d.v.s. 60 cm höga men enligt samma princip som ovan. 32kvm beställde 4 kubik och fick c:a 300 liter över.
Till mitt garage 60 kvm beställde 7 kubik och fick c:a 400 liter över.
Även om de säger att du inte behöver vibrator för betongen så använd detta. Det tar bilen med sig och är en klar fördel vid utläggning av betongen.

För att svara direkt på dina frågor:
Ex hur höga ska kantelementen vara för 40 kvm? grundblock är 40 cm höga.
Hur tjockt ska makadamlagret vara? minst 15 cm
Hur mycket måste jag schakta? tills du har bärande fast material t.ex. lerbotten.
Hur tjockt ska cellplasten vara? så mycket du vill men minst 300 mm
Hur beräknar man betongåtgången? se ovan
Kommer ha åtminstonde 1 bärande vägg. Behöver jag ha en vot då? runt om
Jag la ingen fiberduk. tänk på att ta extra makadam till dräneringsrören, dessa ska dock läggas med fiberduk runt sig.
Om du använder grundblock så tänk på att lägga frigolit stående mot denna utanför voten så du inte får en köldbrygga, lämna 10 cm i toppen för betongen.
 
Hej, ursäkta men vad är en VOT?

(jag funderar kring att gjuta platta för garage och hamna i denna tråden)
 
H
VOT är en kantförstyvning som man lägger där en bärande vägg kommer, alltid i plattans ytterkant men kan även finnas på andra ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.