tommib
Silver78 Silver78 skrev:
Jag skrev ju att vattnet som finns lika gärna kan komma utifrån. Det ena påverkar ju det andra.
Var skrev du det? Jag ser det inte någonstans förutom en passus om dålig dränering. Vattnet kan lika gärna rinna in längs ett berg ner till TS utgrävda krypgrund.

Silver78 Silver78 skrev:
Sen angående att vissa saker säger sig självt är inom ramen om vad man bör veta.
Du använder här uttrycket "säger sig självt". Det är inte alls självklart hur mycket man kan gräva under en grundmur/sula. Det säger sig alltså inte alls självt. Det är inom ramen för vad man bör ha koll på, absolut. Men inte på något sätt något som "säger sig självt". Det är inte något som är intuitivt för alla. Därför är det farligt att rekommendera någon att gräva ut 60 cm utan att veta något om förutsättningarna i övrigt.
 
Som TS beskriver det så förstår jag inte alls varför man ger annat råd än att bara slänga ut 100 mm betong på den ytan TS önskar ha lite förrådsplats. Ett nät, eller fiber för att underlätta ytterligare.
Makadam eller isoleringen gör varken till eller från med tanke på hur det ser ut idag. Vill man förbättra utrymmet så krävs det betyligt mer arbete än att dränera den lilla betongklick man tänkt slänga dit.

//Icke-läkare
 
C C.Lundin skrev:
Som TS beskriver det så förstår jag inte alls varför man ger annat råd än att bara slänga ut 100 mm betong på den ytan TS önskar ha lite förrådsplats. Ett nät, eller fiber för att underlätta ytterligare.
Makadam eller isoleringen gör varken till eller från med tanke på hur det ser ut idag. Vill man förbättra utrymmet så krävs det betyligt mer arbete än att dränera den lilla betongklick man tänkt slänga dit.

//Icke-läkare
Så är det ju. Men i så fall hoppar man nätet om man vill göra om det någon gång. Lättare att bryta upp då. Frågan är om man inte skall ha något som kan pumpa bort ev vatten och förmodligen någon form av avfuktare. Mitt råd som jag gav innan var mer riktad att göra det rätt. Men det krävs ju betydligt större insats i synnerhet med utvändig dränering.
 
Jag försökte starkt avråda min vän att endast lägga in 80 mm betonggolv i sitt hobbygarage. Att han sedan skulle ha en tvåpelarlyft för en 2,5 tons bil var direkt inte bättre.
När han senare parkerar sin L 90 17,3 tons lastare på det tunna golvet, letade jag givet efter sprickor.

Ett perfekt golv helt utan sprickor och även jag hissar upp min Camaro utan betänkligheter.
Liften har givetvis fått förstärkningar i golv.
80-100 mm singel och kruttorrt golv.
LLVP 16 grader varmt.

Han prioriterade takhöjd framför goda råd:thinking:
 
Marojo Marojo skrev:
Några tumregler kring hur tjocka skikt av makadam respektive betong?
Markduk, 0-5 cm makadam 8-16 (för att jämna ut, otvättad funkar utmärkt), plast, 5 cm betong, kan lägga enkelt nät däri.
Plast som kapilärbrytande skikt.
Svårare behöver man inte göra det.
 
Staffans2000
Silver78 Silver78 skrev:
Många här på detta eminenta forum är dessutom grymma på att hjälpa till.
Och det är just det som kan ställa till det för den stackars novisen! När förståsigpåare talar om hur det går till, UTAN att taga hänsyn de aktuella förutsättningarna blir råden mer av karaktären -"titta vad jag är duktig", än -"såhär skulle jag gjort i ditt fall".

Denna tråd är ett utmärkt exempel på råd som snarare stjälper, än hjälper.

Till TS.
Eftersom du inte skall bygga en testanläggning för nya kärnvapen, skall du ignorera vissa inlägg. Du vet säkert själv vilka!

Man skall inte joxa till det.

Staffan
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
H
Det här är golvet i mitt garage. Det har fungerat utmärkt sedan 1939. 5cm betong av sämsta sorten, inget makadam, ingen duk, ingen plast och ingen isolering. Keep it simple om möjligt.

(Edit: Bäst före datum för denna tråd har nog passerat)
 
  • Sönderslaget betonggolv i garage med skräp och betongbitar i en skottkärra, med utsikt mot uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Det här är golvet i mitt garage. Det har fungerat utmärkt sedan 1939. 5cm betong av sämsta sorten, inget makadam, ingen duk, ingen plast och ingen isolering. Keep it simple om möjligt.

(Edit: Bäst före datum för denna tråd har nog passerat)
Bra inlägg iaf. Visar ju att man inte behöver överdriva ens i ett garage, än mindre i en jordkällare.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Det här är golvet i mitt garage. Det har fungerat utmärkt sedan 1939. 5cm betong av sämsta sorten, inget makadam, ingen duk, ingen plast och ingen isolering. Keep it simple om möjligt.

(Edit: Bäst före datum för denna tråd har nog passerat)
tycker det ser rätt trasigt ut ;)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
H
O olofh skrev:
tycker det ser rätt trasigt ut ;)
Helt sant, det håller i 80 år, sen är det kört. Kan vara bra för ts att veta.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
tommib
H hanson#16 skrev:
Helt sant, det håller i 80 år, sen är det kört. Kan vara bra för ts att veta.
Jävla läkare som bara förstör hela tiden med sina råd och tyckanden

:D
 
  • Gilla
hanson#16
  • Laddar…
H
tommib tommib skrev:
Jävla läkare som bara förstör hela tiden med sina råd och tyckanden

:D
Ja, det är ett jävla sätt, vi borde hålla oss på jobbet
 
  • Gilla
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Ja, det är ett jävla sätt, vi borde hålla oss på jobbet
Varför opererar inte snickare på fritiden?
Om ett källargolv fungerar i ett garage i 80 år betyder inte att det är lämpligt att göra samma sak idag!
En orsak kan vara att rummet haft klimat som gjort att golvet hållit sig torrt... dräneringen av huset kan ha varit effektiv och sanden torr och utan finmatrial
 
Staffans2000
B byggarätt skrev:
Varför opererar inte snickare på fritiden?
Om ett källargolv fungerar i ett garage i 80 år betyder inte att det är lämpligt att göra samma sak idag!
En orsak kan vara att rummet haft klimat som gjort att golvet hållit sig torrt... dräneringen av huset kan ha varit effektiv och sanden torr och utan finmatrial
Det säger att det mycket väl kan gå bra, utan att regelverket följs till punkt och pricka.

Och för TS Lilla källare vore det direkt olämpligt att överdriva arbetet.
 
H
B byggarätt skrev:
Varför opererar inte snickare på fritiden?
Om ett källargolv fungerar i ett garage i 80 år betyder inte att det är lämpligt att göra samma sak idag!
En orsak kan vara att rummet haft klimat som gjort att golvet hållit sig torrt... dräneringen av huset kan ha varit effektiv och sanden torr och utan finmatrial
Förmodligen opererar de inte sig själva för att det gör ont och för att det är svårt att operera på sig själv. En annan orsak är nog att det i princip är gratis att bli opererad för den enskilde. Hade landstinget debiterat extra för fika på Ahlsell, gett listprisrabatt på materialet och ett par stygn på akuten hade kostat 4000 så hade nog en och annan snickare fixat det själv.

En annan orsak är att sjukvården är full av magisk tänkande som inte bara Svensson gått på utan även läkare och sjuksköterskor. För enklare grejer, typ sy ett par stygn på akuten, skulle egentligen vem som helst kunna fixa. Precis som vem som helst kan gjuta en enkel betongplatta. Men genom att skapa lite magi runt våra egentligen ganska enkla jobb och genom att hävda att vissa saker bara går att lösa på ett sätt (vilket naturligtvis är mitt sätt) så lyfter vi oss själva och blir lite märkvärdigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.