Jag har haft tankar på att sänka ner lyften men det blir det inget av. Blir för mycket jobb med avrinning och sådant. Jag har ändå plats med att ställa lyften under släpvagnen och den går att flytta rätt snabbt så jag gör det så enkelt som möjligt för mig. Så antingen att jag bilar upp och gjuter precis under lyften eller att jag gör som jag föreslagit i inlägget här.
 
johel572 skrev:
Jag tror det är svårt att gjuta 50mm på ett befintligt golv och få det att hålla ihop. Det går säker men frågan är ju om det blir bra. Att bara göra det på en del av garaget låter ju ännu konstigare. Det minsta du måste göra är ju att fräsa/slipa av ytan som skall gjutas på och det dammar kan jag lova.

Låter ju mycket bättre att ta upp ett hål och gjuta. Att bila dammar inte alls på samma sätt som med en slip/fräs/såg...
Ja det blir kanske till att bila upp golvet då. Ser inte fram emot jobbet med att frakta bort allt. Men jag har tagit in en offert på en Hilti bilmaskin och med dammsugaranslutning så det inte blir så dammigt i garaget. Frågan är om jag kan bila bort betongen, ta bort den, gräva ur jorden, sedan fylla igen botten av hålet med den gamla betongen? För att sedan gjuta så att det blir ca 200mm med betong? Eller det blir bara skit och det är bättre att bara ta bort den gamla betongen?
 
Bort med gamla betongen, markduk, 8-16, cellplast, åldersbeständig plast eller markduk, ny betong med 6150 armering.
 
Det är ingen större ide att gjuta en tjock platta om man inte armerar dubbla lager. 70 mm gjutning som är armerad och gjutet på väl packat underlag lär hålla för en hel del betongen är bara en förbättring av marken är inte marken väl packad så ska det vara riktigt grov gjutning om det ska hålla.
 
Kanon, nu vet jag hur jag ska göra fast jag skippar cellplasten, Har ingen isolering under resterande platta så känns onödigt.
 
Det har ingen praktisk betydelse hur du gör med cellplasten, men du kanske kan motivera det med att cellplast är lättare att bära hem än 8-16....:)
 
Såhär blev det i alla fall, vi får hoppas det håller utan 8-16 i botten men det skall nog gå bra. Ingen mäster gjutning men funktionen är det viktigaste här, resten spelar mindre roll. Garaget är är ej uppvärmt och resterande platta ej isolerad. Nu ska jag bara låta det brinna någon månad innan jag belastar det med billyften.

Armeringsnät förberett för gjutning av betongplatta i garage, utan isolering under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny, oisolerad betongplatta gjuten i garage, före belastning med billyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter 28 dagar brukar man räkna med att i stort sett full hållbarhet är uppnådd.
 
Ja, jag får vänta kring 28 dagar, är som ett litet barn på julafton nu tills den har brunnit klart för jag är bra sugen på att testa lyften. Även för att se så jag har räknat rätt så att lyften kommer precis där jag vill ha den under bilen:).
 
Kul med uppdatering hur de blev, de gillas!
 
Tackar! Komiskt hur betuttad man kan bli i en liten bit betong. Men det blir väl så när man får sköta om den 2 gånger om dagen och mata den med vatten:). Ska slänga upp en bild med när jag tar den i bruk första gången och bilen är i luften.
 
Sådär, då har plattan torkat tillräckligt och jag har som synes fått upp bilen:)

En bil upplyft på en svart billyft i ett garage med betonggolv och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zuxe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.