Jag har idag ett rätt stort garage på ca 90m2. Jag har köpt mig en billyft och min tanke först var att bila upp befintlig platta och gjuta nytt med grovbetong precis där lyften skall stå. Dock är jag vid närmare eftertanke inte sugen på jobbet som bilningen medför med damm och smuts. Då började jag idag tänka på att gjuta 50mm ovanpå befintlig platta. Vad bör jag då tänka på? Då får jag en slät yta och tillräckligt stark för att tåla lyften. Eller måste befintligt betonggolv slipas och vara helt kliniskt rent innan gjutning? Det är idag rätt ojämnt och gropigt eller hur jag ska förklara det. Så att dra runt någon slip där fungerar inte och då försvinner hela vinsten med att hålla på med något skit som dammar ner hela garaget.

Min tanke är att "rama" in ytan som skall gjutas, sedan armera och gjuta med grovbetong. Frågan är hur jag gör med "fallet" som jag måste ha runt om den nya nivån jag gjuter. Hur gör jag det lättast? Jag kan ju inte ha en skarp kant på 50mm där eftersom jag dagligen kommer köra över där med bilen och så vidare. Det jag förlorar på detta sättet är 50mm i takhöjd men det kan jag leva med. Att det kommer se lite lustigt ut kan jag även det leva med eftersom det bara är jag som är där inne. Funktion går före det estetiska.
 
Bara en tanken, funderat på att ta in någon som våtsågar upp golvet med en stor klinga istället? blir mindre/inget damm och blir nog bättre i slutändan. Säkert billigare också, betong är juh inte gratis.
 
Behöver du lägga på 50mm för att få en tillräckligt tjock platta för lyften?

Jag föreslår att du inte kan räkna på det sättet, gammalt och nytt sitter inte ihop tillräckligt bra. Eller var det bara en nivåskillnad du behöver ta upp?
 
Med tanke på att hantverkare har konsultlöner har jag svårt att se det bli billigt. Måste ju ändå gjuta igen hålet de sågat upp. Sen måste jag forsla bort betongen. Tack för för förslaget men jag ser gärna att ni hjälper mig med mitt förslag☺
 
Det är både nivåskillnader och tjockare platta jag är ute efter. Blir betong så mycket sämre med 2 lager betong?
 
Håller plattan köra bil på bör den hålla för billyften om det är en 4 pelare annars fördela trycket med en större plåt.
 
Det är en saxlyft det gäller. Men golvet har både fall och är inte jämnt så det går inte att använda lyften där idag. Bilen kör in/står där dagligen.
 
Man ställer plåtarna på gängstänger med mutter på under samt ovansidan då kan man ställa höjden och sen gjuter man under med exp bruk tex bemix.
 
FRS05 skrev:
Det är både nivåskillnader och tjockare platta jag är ute efter. Blir betong så mycket sämre med 2 lager betong?
Ja.
 
50mm på 90m2 är 4.5 kubik betong, eller 346 säckar grovbetong om du ska blanda själv...
En pall är 40 säck.
 
Hur stor yta behöver lyften och hur tjock är bef betong?
 
Jarlingar skrev:
50mm på 90m2 är 4.5 kubik betong, eller 346 säckar grovbetong om du ska blanda själv...
En pall är 40 säck.
Sorry, jag som inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg. Min tanke är att gjuta ca 3x4m där lyften skall stå så det blir ca 48 säckar. Därför jag skrev att där kommer bli kanter där jag kör över med bilen och därför jag måste göra fall/en backe runt kanterna.
 
Redigerat:
Jarlingar skrev:
Hur stor yta behöver lyften och hur tjock är bef betong?
Lyften är 1760x1400mm, den yta som står på golvet sen är där påkörningsramper och då blir den 1760x1960mm. Att jag vill gjuta 3x4 meter beror på att det då blir hela bilplatsens bredd och så blir det bra längdmässigt med bilen, eller hur jag ska förklara det. Har provborrat där lyften skall stå och plattan är ca 70mm. Där ska väl egentligen vara 150mm men det kommer hålla för en saxlyft där kraften fördelas på så stor yta. Idag lyfter jag upp bilen på 2 pallbockar då jag ska under bilen och det finns inga tendenser till att golvet inte tål det och då punktbelastar jag golvet rätt hårt.
 
Redigerat:
Att du punktbelastar med gott resultat är ju bra, men knappast en garanti för att det funkar med lyften. Har du bilen snett på lyften kan du ju tillochmed få lyftkrafter i en infästning => ett helt annat lastfall.

Jag säger inte att det inte fungerar, men för egen del skulle jag passa mig för att inte följa instruktionen i detta fall. Jag skulle göra som du först tänkte, fixa golvet från botten och upp där lyften ska vara och låta resten av golvet vara.

Då kan du ju sänka ner lyften så den inte sticker upp när i nedfällt läge och du kan lägga i ett avlopp etc.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jag tror det är svårt att gjuta 50mm på ett befintligt golv och få det att hålla ihop. Det går säker men frågan är ju om det blir bra. Att bara göra det på en del av garaget låter ju ännu konstigare. Det minsta du måste göra är ju att fräsa/slipa av ytan som skall gjutas på och det dammar kan jag lova.

Låter ju mycket bättre att ta upp ett hål och gjuta. Att bila dammar inte alls på samma sätt som med en slip/fräs/såg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.