Tack Mogge!
Ja det var ju jäkligt skönt!
Var rekommenderar du att jag skulle köpa en sådan syreaktivator?
OCH - kan det vara så att det blir bättre så att det är smartare att avvakta?

Tack igen!
Vänligen
Thomas
 
Redigerat:
Hej Thomas, svavelväte kommer dessvärre inte försvinna, det bildas i syrefattiga förhållande där organiskt material bryts ner i berggrunden.

Mejla mig så ska jag ge några förslag, bara lägg till @hotmail.com på mitt användarnamn.
mogge_73. 😄
Man får inte rek. Produkter då det räknas som reklam.
 
mogge_73,

Vad menar du med det du skriver" Lukten är svavelväte som neutraliseras i varmvatten då den är mer syrerik."
Skulle du vilja förklara det litet mer? Det förefaller besynnerligt för en kemiskt.
Du påstår att ett kallvatten som värms skulle, då det blivit varmt, skulle innehålla mer syre än det kalla vattnet.

Du skriver vidare "En syreaktivator och börja med ett patronfilter 20 micron,"
Det finns ingen måttenhet i SI-systemer som heter "micron". Jag skulle gissa att du menar mikrometer.
Vad menar du med "micron"?
 
Arnodt skrev:
Du påstår att ett kallvatten som värms skulle, då det blivit varmt, skulle innehålla mer syre än det kalla vattnet.
Rimligt att anta att det släpper bundet syre vid uppvärmning som då neutraliserar svavelväte.
 
Micron är en slarvig svengelska och är helt rätt mikrometer, och det är precis som MagHam beskriver med syret. Det får inte bli för invecklat, alla är inte kemister. Men ska man lära sig ska man lära sig rätt. 👍
 
  • Gilla
evergrey66 och 1 till
  • Laddar…
Varje dag skall man lära sig något. Det kallas livet och erfarenhet.

Dricksvatten i kommunala vattenledningsnätet och hos kunden (t.ex. husägare) står under tryck, ofta ca 4 till 6 bar(e), dvs 4 till 6 bar övertryck jämfört med atmosfärstrycket. "e" står för effektivt tryck. I det trycksatta dricksvattnet finns lösta gaser bl.a. syre, kväve, och ibland även kolsyra och svavelväte. Vid tappning från kran, minskar trycket ner till atmosfärstrycket, dvs 1 bar(e), och en del av de lösta gaserna frigörs. Men det finns fortfarande lösta gaser kvar i vattnet. När man hettar upp vattnet i en kastrull till 100 grader, så kan man se under uppvärmningen att små gasbubblor bildas, och det är de lösta gaserna som frigörs och lämnar vattnet. Vid kokning får man bort, jag tror, huvuddelen av de lösta gaserna. Varför då? Jo för att gaserna är mindre lösliga i hettvatten än kallt och trycksatt vatten.

Det går även att driva ut de lösta gaserna i trycksatt vatten, genom att "strippa" med luft, dvs köra finfördelad komprimerad luft genom vattnet. Då byter man ut de lösta gaserna mot luft(syre, kväve). Detta är inte lätt att göra,. utan behövs apparat för detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Jag har fått mer grumlighet i vattnet då det regnat. Jag bor bredvid ett berg och det nyborrade foderröret är vid bergsfoten så att säga. Finns det olika förklaringar på varför vattnet blir grumligt eller är borrhålet/jobbet kasst med brister?

Och Arnodt, att det behövdes en apparat - en syreaktivator i detta fall - var väl precis det Mogge_73 rekommenderade?

Vänligen
Thomas
 
Blir det mjölkigt vatten, skiktar det sig?
 
@mogge_73 ja, det är exakt så, mjölkigt. Skiktar sig vet jag inte riktigt.

T
 
Det kan vara lera, inte ovanligt där man har mycket berg. Kan komma när grundvattnet höjd i samband med mycket regn. Oftast är det nån spricka i berget som drar med sig leran.
Kommer det bara när det regnar mycket?
 
Ja hittills så är det så, det har bara regnat mycket i 2 dagar sedan vi haft vattnet och bott där så rent statistiskt är det väl inte helt vetenskapligt. Kan det fortsatt vara rester från Borrning etc eller är det möjligen inte tätt i skarven mellan Foderröret och berg/mark?
 
Det kan vara borrkax, men det borde ha försvunnit vid det här laget. Borrkax brukar skikta sig.
Otätt i foderrör tror jag inte är orsaken, det är ofta humus från osedimenterat vatten då (gulfärg).

Kanske kan lösas med lite dränering?!

Avvakta och se, det kanske är över nu?!
 
Avvaktar :)
 
Tjena!

Tänkte låna tråden lite med en snabb fråga till mogge_73 som verkar ha rätt bra pejl på läget. Hoppas du inte misstycker evergrey 66 :).

Jag får idag mitt vatten från en rörspets som är nedslagen ca 7-8 meter ner i backen. Grundvatten nivån är väl på 2-3 meters djup har jag för mig. Kommunen har gjort en vattenanalys till oss (ackrediterad firma) och provet ser väl OK ut.

Det jag har märkt är att vattnet lämnar rätt mycket avlagringar/mönster efter sig, se bifogad bild som är tagen på diskmaskinen. Samma mönster/avlagringar finns även på duschväggen (glas) och det går inte att få bort med hjälp av standard rengöringsmedel verkar det som.

Vad kan detta vara för något?

Det enda jag vet som "avviker" lite med vattnet är att det är ganska svavelrikt, då det ibland kan lukta lite ruttet ägg, men det är inte så pass mycket att vi går och stör oss på det.

Avlagringar och mönster av kalk eller mineraler på insidan av en diskmaskins lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser diskmaskinen ut en kort stund efter en disk, när den har torkat.

Analysresultat av vattenprov med olika parametrar och nivåer, betecknat som tjänligt, från ackrediterad vattenanalys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Tacksam för svar!!

/MS
 
mothership skrev:
Det jag har märkt är att vattnet lämnar rätt mycket avlagringar/mönster efter sig, se bifogad bild som är tagen på diskmaskinen. Samma mönster/avlagringar finns även på duschväggen (glas) och det går inte att få bort med hjälp av standard rengöringsmedel verkar det som.

Vad kan detta vara för något?
Jag ser inte något värde i testet på vattnets hårdhet. Kalkavlagringar brukar se ut så där. Har du sköljmedel påfyllt i diskmaskinen? Det kan hjälpa en del. Avlagringarna brukar gå att få bort med speciella kalklösande rengöringsmedel. Ofta innehåller de fosforsyra. Exempelvis Kalkosan.

Om vattnet är hårt och du vill göra något åt det så finns det avhärdningsfilter som löser den uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.