Scouten skrev:
Har man inte tid att titta på huset man har köpt, så kan man inte komma och klaga i efterhand, när man får lust. Fast det är bara min åsikt, inte underbyggt.

Det är alltid en skillnad på vad som är acceptabel nivå på en flyttstädning och hur rent man vill ha det när man flyttar in. Jag löser det genom att städa när jag flyttar in, då får jag det så rent jag vill ha det och jag vet att vattenlåsen är rensade och alla andra skrymslen som jag aldrig mer kommer att städa, har då blivit rengjorda.
Köpte mej ett annat hus o där var det inte speciellt rent plus att allt krånglat men har fixat det som behövdes...Orka..
T TottoGBG skrev:
Att köparna kommer fyra veckor senare och gnäller på småsaker ska du inte bry dig om. De hade säkert gnällt även om du anlitat en städfirma. Sen kan de gnälla bäst de vill, det angår inte dig längre eftersom det är deras hus och de för sent för att det ska vara ditt problem. Ta en pilsner och njut av sommarnatten.
Får det bli. Känns mycket bättre nu tack vare era svar.Har förstört min första semestervecka, Räcker gött å väl,,
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Ignorera, skriv inte något om vad du gjort osv. Håll dig till litet intetsägande kommentarer. Tråkigt att de inte var nöjda med städningen osv.

Allt du skriver om detaljer ger köparen mer argument om de mot förmodan skulle stämma dig för att få ut en del av pengarna de begär. Ge dem inte mer argument.
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 5 till
  • Laddar…
Nja, normalt ser man ju inte skicket på städningen förän efter tillträdet. Men då ska man ju framföra klagomål snabbt, och definitivt inte efter att det är städat.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ignorera, skriv inte något om vad du gjort osv. Håll dig till litet intetsägande kommentarer. Tråkigt att de inte var nöjda med städningen osv.

Allt du skriver om detaljer ger köparen mer argument om de mot förmodan skulle stämma dig för att få ut en del av pengarna de begär. Ge dem inte mer argument.
Blir ju både arg och ledsen då jag vet att jag gjort ett bra jobb, Känner mig kränkt. Så det är svårt att inte svara men ska försöka skita i det nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som sagt, OM det vore så att de klagat på någon enstaka miss, så kan man diskutera och ev. åtgärda (men inte betala, annat än om man väljer det själv). Men här har de dels klagat omotiverat som det låter, dessutom ställt ett helt orimligt ekonomiskt krav. Då är bästa vägen att inte diskutera överhuvudtaget, och inte medge någonting, ens om man har lite dåligt samvete över någon detalj.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Om affären är avslutad och alla pengar är bytta så har dom inget att komma med.
Svara på deras mail på ett vänligt sätt men säg bara att du tagit del av vad dom hävdar, gå absolut inte i diskussion med dom och efter ett antal mail (om dom fortsätter) så svara bara att du ser fram mot en rättslig prövning och avsluta därmed mailväxlingen.
Jag har haft ett liknande case där köparen använde (salami metoden) och kom med nya klagomål och krav på skitsaker under en tid. Efter att jag rådfrågat en advokat så menade han att dom hade samma chanser som en snöboll i en het bakugn att få rätt.
 
  • Gilla
Pytt och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fördelen med att ha en firma är att man kan hänvisa alla klagomål dit.
Kan man verkligen det? Om jag köper ett hus och anser att städningen är bristfällig vänder jag mig naturligtvis till min avtalspart, dvs säljaren, och begär rättelse. Hur han åstadkommer det, på knä med skurhink eller med städfirma, struntar jag fullständigt i. Jag skulle aldrig klaga hos någon städfirma som jag inte har något avtal med utan det är i förekommande fall säljarens problem.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
Det brukar ingå i åtagandet att de tar hand om eventuella reklamationer.
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar ingå i åtagandet att de tar hand om eventuella reklamationer.
Ja men det är i så fall säljarens som får reklamera. Skulle säljaren be mig som köpare kontakta städfirman skulle jag anse att det är säljarens problem. Jag som köpare har inget avtal med städfirman.
 
  • Gilla
lärjungen och 5 till
  • Laddar…
Att köparen juridiskt sett inte har en snöbolls chans i vare sig helvetet eller i en het bakugn får väl anses vara klarlagt, med anledning av det flera skrivit. De skulle ha givit dig möjlighet att åtgärda innan de gjorde det själva. OM de nu verkligen har lagt ner 15000kr på städning, hur ska du kunna veta det? Har de ens några bevis i form av bilder på att det varit så skitit? Nä troligen inte, och det spelar ingen roll, du skulle ändå fått chansen att åtgärda det själv.

Deras anklagelser verkar vara svårare för dig att släppa. Men försök att släppa tanken på att du känner dig kränkt, det här kanske är människor som har extrema, rentav omänskliga krav på renhet, eller så försöker de sig helt enkelt ta en rövare och sno dig på pengar. Lägg inte mer energi på dem. Du känner dem inte och kommer aldrig mer behöva ha något med dem att göra. Då finns ingen anledning att bry sig om vad de tycker heller.

Meddela dem bara att du inte avser att betala någon ersättning för brister i städningen som de skulle påtalat tidigare och givit dig chansen att åtgärda. Inga detaljer, inga känslor, inga medgivanden.
Sen släpper du det här och njuter av resten av semestern. :cool:
 
  • Gilla
Rdna och 13 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Meddela dem bara att du inte avser att betala någon ersättning för brister i städningen som de skulle påtalat tidigare och givit dig chansen att åtgärda. Inga detaljer, inga känslor, inga medgivanden.
Jag skulle inte ens vara så detaljerad som "som de skulle påtalat tidigare och givit dig chansen att åtgärda" utan enbart meddelat att jag bestrider deras krav om ekonomisk ersättning.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt läge. En parantas dock: att någon i ett välskrivet brev påtalar att städningen var undermålig är inte att kränka.

Gör som flera andra redan skrivit, bestrid och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Fast när det välskrivna brevet kopplas till ett helt oskäligt krav (15 000) så blir det lite av kränkning.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
T
K Kyleman skrev:
Om affären är avslutad och alla pengar är bytta så har dom inget att komma med.
Svara på deras mail på ett vänligt sätt men säg bara att du tagit del av vad dom hävdar, gå absolut inte i diskussion med dom och efter ett antal mail (om dom fortsätter) så svara bara att du ser fram mot en rättslig prövning och avsluta därmed mailväxlingen.
Jag har haft ett liknande case där köparen använde (salami metoden) och kom med nya klagomål och krav på skitsaker under en tid. Efter att jag rådfrågat en advokat så menade han att dom hade samma chanser som en snöboll i en het bakugn att få rätt.
Att TS skall svara dom "ser fram mot en rättslig prövning" anser jag inte vara en bra väg att gå, varför skulle TS se fram emot en rättslig prövning? Som jag uppfattat det vill TS bara lägga detta bakom sig, en rättslig prövning är inget man "längtar" efter. Chansen är att TS retar upp dom ännu mer om denne skall följa ditt förslag.

TS: Antingen svarar du ingenting, eller så svarar du köparen att denne får ta ev klagomål med mäklaren.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast när det välskrivna brevet kopplas till ett helt oskäligt krav (15 000) så blir det lite av kränkning.
Jag tycker snarast att de kränker sig själva med ett så orealistiskt belopp. :lying:
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.