J Josth skrev:
Finns ett problem med de stålomspunna gummislangarna som särskilt drabbat IVT har jag läst. Att metallen är magnetiskt och flexslangarna fylls med magnetit från värmesystemet. Då blir cirkulationen dålig i värmesystemet och det känns kallt i huset. Kanske någon bör undersöka konditionen på dessa slangar och även cirkulationspumpen hos dig?
jag ska se om jag känner någon i min närhet som kan hjälpa mig kolla innan jag anlitar en firma. Får också läsa på mer om detta och hur inställningarna ska vara för optimal effekt.
 
Hur gick det med detta problem? Jag har också IVT, fast 695 TWIN, som jag upplever inte ger tillräckligt med värme.
 
C cpalm skrev:
I menyn kan du kontrollera att utegivaren signalerar rätt temperatur till pumpen (GT2).
Men det är normalt inget som går sönder.
Har du termostater på radiatorerna i de rum som värms av kaminen (antar att kaminen inte står i källaren)?
När du eldar reagerar annars pumpen med att skicka ut mindre värme och då blir det kallare i t.ex. källaren.

Alternativt kan pumpen vara dåligt inställd. Den har en värmekurva som bestämmer hur mycket värme som skall skickas ut vid en given utetemperatur och returtemperatur från radiatorerna.
Jag bytte min i somras då den rostat sönder. Dvs skruvinfästningen av tråden hade rostat sönder. Jag börsökte löda loss termistorn, men det gick inte så det fick nli en ny. Den var värd alla pengarna dock.

Till och med rostfritt rostar ofta på Västkusten om man bor nära havet och då det närmar sig 30 år så får man helt enkelt acceptera detta.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P phosun skrev:
Hur gick det med detta problem? Jag har också IVT, fast 695 TWIN, som jag upplever inte ger tillräckligt med värme.
Kolla temperaturerna ordentligt. Du får bra data för att göra en bedömning från dem.

Om din har okrypterad debugport så kan du med fördel logga temperaturerna också. Det finns trådar både här och på värmepumpsforum om hur man gör det.
 
  • Gilla
phosun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.