Hej,
jag lånade en gång en sk Giraff (eldriven slipmaskin på hals med inbyggd dammsugare) för ett spackel-o-slip-jobb (vägg). Det var en grymt funktionell sak. Jobbet gick mycket snabbare än om jag hade behövt handjaga. Detta var en proffsmaskin som jag fick låna helt kort av en målare. Priset på den modellen var avskräckande.

Nu ser jag att Jula säljer Giraffer - till tiondelen av vad proffsmaskinen kostar. Är det någon som har något att säga om någon av dessa? Jag skulle vilja ha en inför ett större väggrenoveringsprojekt.

Julas produktnummer:
210260
210257
210254


nicke
 
Vill minnas att jag hyrde en giraff + en ordentlig dammsugare för några hundralappar en hel helg förra året...
 
Tack för svaren,
ursäkta min dåliga research.
 
Jovisst men vilken av dem ska man köpa tycker ni om man nu ska ha nån från Jula? Det står det egentligen ingenting om i inläggen. Båda ansluts till extern dammsugare...

Den här
eller den här?

Lutar lite åt den röda men vet inte varför....:S Nån som vet eller tror?

Jag har börjat slipa väggar i ett nytt fristående garage, en hel del jobb här och nästa år blir det en hel massa i ett nytt hus också. Har insett att det behövs nåt sånt här efter att ha målat väggarna första gången... :blushing:
 
Hej, Ja skulle nog rekomendera den Röda för 1999:- inte testat den men jag har testat en som har samma konstruktion som den billigare och den är ganska vresig att hantera, svårt att få ett jämnt tryck mot underlaget. Den röda däremot ser lite smidigare ut. testa (om du har möjlighet) att hålla den mot ett underlag i olika vinklar så att du får en känsla för flexibiliteten. Det är kanon med en vettig dammsugare tillkopplad. Dammar knappt nånting då.

Mvh Fredrik
 
Ser att den röda har motorn i "sliphuvudet". På sitt sätt en enklare konstruktion som förmodligen håller bättre, men blir inte maskinen framtung? Ren spekulation... någon har kanske testat?
 
Hmmm....och jag som satte en handjagare i sambons näve och släppte hene lös på väggar och tak....hon tyckte ändå att det var lite småkul...
 
Ja, jag får väl åka till ett Jula som har båda på lager och gå omkring och "slipa väggarna" med dem...:D

Tack så länge, ska tala om vilken det blir och hur den funkar...

Thommy
 
Min kompis har en byggdammsugare som jag kan testa och använda ett tag men jag vill ju inte bränna upp den eller få den full av slipdamm som man inte får bort.

Är det nån som har provat och vet hur man gör för att inte få de oönskade effekterna måntro?;)
 
Hej Thommy!

Jag är också intresserad av prisvärd giraffslip så berätta hur det går!

När det gäller dammsugare och slipdamm så är det inga problem så länge det är en bra grovdammsugare. Jag har både en billig Kärcher A2004 och en Festool CTL mini. Kärchern är inget vidare på spackel/gipsdamm och huvudfiltret sätts igen fort trots att jag använder påsar (ett måste om det skall gå överhuvudtaget). Festoolen fungerar däremot utmärkt, enda skillnaden mot om man suger lite större saker/damm är att man inte kan fylla hela påsen innan den tycker det börjar gå lite tungt. Går det för tungt så har den en temperatursäkring som slår av (då är det definitivt dags att byta påse :))

Lycka till!
 
Tack!

Jag har köpt den röda. Den kändes lite behändigare än den gråa trots att drivningen ligger i sliphuvudet.

Ska testa i nästa vecka får vi se hur bra den är....:D
 
Hur går det thojak, har du hunnit testa maskinen än?

Lite nyfiken på den där manicken...
 
Jodå det går bra. Har bara testat den i liten omfattning. Betyder att jag finslipat spackel i gipsskarvar på 4 väggar i garaget men jag tycker att den fungerade fint.

Jämfört med att gå med en handjagare är det en dröm. Har tyvärr inget annat att jämföra med. Det går fort, ibland för fort ;) men med lite träning så funkar det. Blir lätt ringar på väggen. Efter ett par skarvar och byten av sliprondeller gick det som sagt bra.

Jag använde en gammal dålig byggdammsugare men det blev inget damm i rummet mer än lite på väggen. Det ser ut som man får peta ur hålen i sliprondellen/kardborretrissan ibland(de sätts igen) och i mitt fall tömma byggdammsugaren när man kört en omgång men annars så funkar den.

För att vara en relativt billig grej känns den rätt ok i kvaliteten. Var med en plastväska att ha den hopvikt i åxå.
 
Tack för erfarenheterna.
Känns väl som ett helt ok alternativ om man inte vill lägga 9000 spänn på en Flex Giraffslip...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.