jon_h skrev:
Det är inte ett dugg oroande att man har fukt mellan plattorna och tätskiktet. Varför skulle det vara det? Du nämner hus där tätskikt saknas, men då är det väl det som är problemet, inte att fogen inte är tät? Om man renoverar de husen så applicerar man naturligtvis tätskikt.

Tvåkomponentsfog är inte hälsosamt att arbeta med, det vore ingen bra idé att köra med det generellt. Dessutom är inte alla plattor glaserade och därigenom täta, så då är det helt poänglöst att ha en tät fog.
Jo men nu finns ju skadorna där på bostadshusen. När och hur dessa uppkommit, kanske är svårare att få klarhet i. Kanske kan det vara så att nutida boende duschar oftare och längre, eller kanske det tar så här många år innan skadorna upptäckes. Men Din uppfattning om fukt mellan kakel och tätskikt, delar jag inte, för visst är det ett problem om fukt/vatten stannar kvar bakom kaklet, det finns ingen möjlighet att ventilera ut detta. Därför bör man inte låta strilen vara riktad mot väggen. Vad gäller 2-komponents fog, så användes det när vår kommuns bastuavdelning kaklades om. Man behöver inte använda detta i hela bad/duschrummet, utan begränsa till där duschen finns.
 
Men fortfarande, menar du att man bara skulle foga om de gamla badrumen med tvåkomponentsfog, istället för att renovera dem? För om man renoverar dem behöver man ju inga täta fogar, man har ju ett tätskikt bakom.

Och fukten har visst möjlighet att vädras ut, samma väg som den kom in. Nu gör den inte det i praktiken i och med att nytt vatten fylls på dagligen, det är alltid blött bakom plattorna i duschen. Jag förstår inte alls varför du anser att det är ett problem att det finns vatten där? Det är om fukten orsakar skador som det kan bli ett problem, men i och med att det inte finns något fuktkänsligt material där så blir det inga skador överhuvudtaget. Detta är inte en uppfattning, utan ett faktum. Om du skulle kunna peka på en enda skada som uppstått till följd av detta skulle jag bli mycket förundrad.

Det hjälper inte överhuvudtaget att rikta strilen bort från plattorna, jag förstår inte hur du tänker då. Det blir dyblött bakom plattorna efter de första 1-2 duscharna i ett nytt badrum ändå, det räcker med det vatten som stänker upp på väggen från kroppen.
 
Epoxyfog har varit uppe på tapeten förut om jag inte minns helt fel och visst är det ganska tätt.

Den huvudsakliga anledningen till att man använder produkten är dock i de allra flesta fallen inte dess täthet. Visserligen är fogen i sig säkerligen tätare än själva plattorna men egenskaperna man vill åt är att fogen blir slitstark. Det vill säga lätt att hålla ren samt mycket tålig, därav "bastufogningen" då jag kan tänka mig att en och annan hudrest trillar av i bastun. Det är också därför fogen nästan bara används i miljöer där det är ett mycket stort slitage ----- allmänna badhus, industrier etc ---- . Att använda 2 komponentsfog till vardags skulle med stor sannolilkhet innebär ett nytt folkhälsoproblem då den som Jon_h påpekade är giftig och många av mina kollegor kan inte ens gå nära en öppnad burk utan att få allergiska reaktioner.

Nej, tacka vettja lite hederlig fukt bakom plattorna!
 
Abbedabbe skrev:
Epoxyfog /.../ skulle med stor sannolilkhet innebär ett nytt folkhälsoproblem då den som Jon_h påpekade är giftig och många av mina kollegor kan inte ens gå nära en öppnad burk utan att få allergiska reaktioner.

Nej, tacka vettja lite hederlig fukt bakom plattorna!
Nåja, fukt bakom plattor, speciellt med mot papper på gips, där det väger giftigt mögel är inte något "litet hällsöproblem" - giftigt mögel är riktigt illa.

/Mikrobiolog
 
Åsa76 skrev:
Nåja, fukt bakom plattor, speciellt med mot papper på gips, där det väger giftigt mögel är inte något "litet hällsöproblem" - giftigt mögel är riktigt illa.

/Mikrobiolog
Med en fungerande fuktspärr är det aldrig något problem med mögel pga hög relativ fuktighet i fix och fog eftersom det inte finns något organiskt material där tillväxten kan börja.
Majoriteten av alla badrum har vanlig cementbacerad fix och fog och då är det nästan alltid 100% RH fuktighet bakom kaklet i fixen.
Att gå över till att arbeta med epoxyfog är inget bra miljöval!
Tex Ardex WA innehåller följande prioriterade riskminskningsämnen enligt PRIO
- alkyl (C12-C14) glycidyleter
- bisfenol A diglycidyleter (medelmolekylvikt <= 700)
- epoxiharts, reaktionsprodukt bisphenol-F

Dessa änmnen kan ge allergi vid hudkontakt, Irriterar ögonen och huden samt giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

Det viktigaste är att använda bra tätskikt så att relativa fuktigheten i fix och fog inte har någon betydelse.

/Patrik
 
Ska börja med badrumsrenovering om ett par veckor och undrar lite över material.

Är det någon som känner till våtrumsskivan Produr? Säljs bl.a. av Wennstams kakel och ska enligt uppgift vara betydligt lättare i vikt och lättare att arbeta med än Masterboard och liknande. Hittar inget skrivet på nätet.

-Johan
 
Produr är en helt annan sorts skiva, av samma typ som Luxskivan, se KGC Verktyg & Maskiner .

Luxskivan är svindyr, skulle gissa att Produr också är det.
 
Tack för svar!

Ordinarie pris 500 kr skivan (2,50 x 60). Räknar med max 400 kr med lite rabatt. Badrummet är drygt 8m runt om, med två dörrar så på den ytan slår inte det höga priset så farligt (ca 4,5t mot 2,5t för Masterboard).

Är den sortens skiva minst lika lämplig att bygga med annars ur fuktsynpunkt och som återförsäljaren säger troligen lättare? Då kanske ett lite högre pris kan vara motiverat?

Mvh
Schwarre
 
schwarre skrev:
Är den sortens skiva minst lika lämplig att bygga med annars ur fuktsynpunkt och som återförsäljaren säger troligen lättare? Då kanske ett lite högre pris kan vara motiverat?
Ur fuktsynpunt, ja. I övrigt vet jag inte alls hur hållfast den är när den sitter på reglar på den sättet, eller ens hur den fästs in. Men den är lättare att bära och bearbeta än fibercementskivor, det är riktigt. Fast den är väl en hel del tjockare?
 
Jag har nog tänkt att den skruvas fast, men är inte hundra. Det verkar finnas olika tjocklek beroende på användningsområde men det handlar nog om mist 20mm om den ska upp direkt på reglar. En nackdel är förstås att den inte är något att fästa inredning i. Då lär man väl få se till att ha koll på reglarna antar jag. Ska fortsätta att väga för och nackdelar. Huset är inte vårt än, så jag vet inte riktigt hur det ser ut under ytskikten. Det gör det lite svårare att planera, men om två veckor så... då får det gå undan :)
-Schwarre
 
Men hur är reglerna nu om man har golvspån?

Plastmatta = godkänt (vissa sorter).

Mineritskivor på golv?? är det normalt att ha? Fallet är redan inbyggt i regelverket, kan man böja minerit svagt?

Kan man spackla och sedan rolla ut primer på, blir det godkänt då?

Hur ansluter man golv mot vägg om man använder minerit?

Vilka skivor finns som billigare alternativ till minerit?

//Björn
 
Det måste alltid spacklas på golvskivan, skivor får inte direkt vara underlag för tätskiktet på golv. Det finns ingen anledning i världen att lägga minerit, spån är utmärkt under spacklet.

Läs den klistrade tråden längst upp.
 
jag har nu blåst ekofiber (rivet papper) i mina ytterväggar, vilket klarar fukt och torkar mycket bättre än mineralull. ekofiber-gubben, menade att vanlig fanérskiva kunde vara bra bakom tätskikt och kakel. Om tätskiktet i framtiden börjar svikta, torde fanéren klara fukten och lyckas torka bättre än gips. Har någon erfarenhet av fanér?
 
Vad är det för fel på duschkabin? Jag har iallafall tänkt om där. Visserligen har man inte samma frihet med utformning men det överväger flera gånger om vad gäller säkerhet mot kommande fuktskador. Dessutom vågade jag lägga in ett nåtat teakgolv (svetsad plastmatta under naturligtvis) i badrummet. Kan tillägga att jag valde Minerit VT mot befintlig gips som kändes säkrare, trots sitt höga pris. Nackdelen med Minerit är att det är betydligt mer svårjobbat än gipsen. Idag är jag glad att jag valde Minerit'en. Länge leve duschkabinen!

mvh/
Olle
 
Skeppars5 skrev:
jag har nu blåst ekofiber (rivet papper) i mina ytterväggar, vilket klarar fukt och torkar mycket bättre än mineralull. ekofiber-gubben, menade att vanlig fanérskiva kunde vara bra bakom tätskikt och kakel. Om tätskiktet i framtiden börjar svikta, torde fanéren klara fukten och lyckas torka bättre än gips. Har någon erfarenhet av fanér?
Fanérskiva? Det låter helt vansinnigt i mina öron, om det är den typen av skiva jag tänker på. Det finns fuktokänsliga skivor som av leverantören är godkända som underlag för keramik. Om man hittar på något eget är risken att det går fel mycket större, och man kommer inte få en spänn av vare sig försäkringsbolag eller skivleverantör om det blir skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.