Hej,

jag håller på att göra smygen i gips samt fönsterbräda i mdf.

Det jag funderar över nu när jag skall börja är om jag behöver komplettera med en diffusionsspärr mellan gips och regel? I dagsläget är fönstret enbart drevat och reglerna är synliga (det har tidigare suttit plastdetaljer som "smyg/foder").

Löper jag risk att skapa en bra miljö för mögel om jag inte sätter en diffusionsspärr? Jag har köpt en åldersbeständig plast samt tillhörande tejp. Jag har även sett lösningar där man använder tätningslist och fog ovan drevet. Behövs båda dessa delar i mitt fall eller räcker det med åldersbeständig plast?

Bifogar bilder för att visa hur det ser ut nu, samt hur jag monterat första gipsbiten utan spärren. Tanken är att köra utan foder och istället spackla så att det blir raka linjer.

DSC_0133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.
 
Har du plast i resten av huset?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Japp. Det finns plast mellan gips och reglar. Skall jag fortsätta med det isf?
 
cecar33 skrev:
Här är en tidigare tråd där snillen spekulerar, det kan kanske vara något [länk]
Jag har läst den tråden men blir inte klokare.

Det jag undrar mest över är om det är fel att sätta gips dikt an som jag gör. I och med att det förmodligen inte är helt tätt från utsidan. Blir det här eventuellt risk för mögel? Eller är jag ute och cyklar?
 
Mikael_L
billyglenn skrev:
Jag har läst den tråden men blir inte klokare.
Jag tycker väl den tråden kommer fram till sanningen, typ. :)

Alltså, det är lite bättre och absolut korrekt att plasta ända fram till dörr och fönsterkarmen. Och att man inte kan påstå eller rekommendera annat om man måste stå för sitt råd med risk för vite annars ... ;)

Men sen att det i realiteten allra troligast fungerar bra ändå utan plast där är nog också ganska säkert. Gipset i ditt fall sitter på varma sidan, det blir inte kondens eller ens för hög fukt där (om du inte har rejäla problem i ditt hus som medför att fönstersmygarna ändå är ditt minsta problem). Och genom regeln lär fuktdiffusionen gå alltför långsamt för att egentligen ställa till med något. Förhindra konvektion (att luft kan smita genom), så bör det inte bli några problem.


MEN, å andra sidan, är det så svårt att klämma upp lite plast nu då?
 
billyglenn skrev:
Jag har läst den tråden men blir inte klokare.

Det jag undrar mest över är om det är fel att sätta gips dikt an som jag gör. I och med att det förmodligen inte är helt tätt från utsidan. Blir det här eventuellt risk för mögel? Eller är jag ute och cyklar?
Plasten är till för att varm fuktig inneluft inte ska komma ut till isoleringen. Inte tvärtom.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker väl den tråden kommer fram till sanningen, typ. :)

Alltså, det är lite bättre och absolut korrekt att plasta ända fram till dörr och fönsterkarmen. Och att man inte kan påstå eller rekommendera annat om man måste stå för sitt råd med risk för vite annars ... ;)

Men sen att det i realiteten allra troligast fungerar bra ändå utan plast där är nog också ganska säkert. Gipset i ditt fall sitter på varma sidan, det blir inte kondens eller ens för hög fukt där (om du inte har rejäla problem i ditt hus som medför att fönstersmygarna ändå är ditt minsta problem). Och genom regeln lär fuktdiffusionen gå alltför långsamt för att egentligen ställa till med något. Förhindra konvektion (att luft kan smita genom), så bör det inte bli några problem.


MEN, å andra sidan, är det så svårt att klämma upp lite plast nu då?
Tack för klargörandet. :) utmärkt förklarat med varma sidan m.m. Huset har stått sedan 77 och inga problem med mögel vad vi känner till.

En fråga angående hur jag skall sätta plasten där man möter gamla gipsskivor som har plast under sig. Räcker det att tejpa så nära de närliggande gipsskivor jag kan?
 
hantverkare1 skrev:
Plasten är till för att varm fuktig inneluft inte ska komma ut till isoleringen. Inte tvärtom.
Det är jag med på. :) jag var orolig att jag med plasten skulle isolera för bra, så att man eventuellt skulle skapa en miljö där mögel kunde froda. Alltså att luften utifrån, den lilla som kommer in, inte skulle kunna ta någon annan väg än in i regeln.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.