KA säger att man skall vika in plastfolien i fönstersmyggen mot fönstert och försegla plastfolien mot fönstert. Trivselhus säger följande. Med dagens krav på ventilationssystem, som efter justering ger ett undertryck i huset, har plastfolien i ytterväggarna i första hand en konventionshindrande och lufttätande funktion. Den mängd fukt som genom diffusion kan tänkas komma in i ytterväggen är försumbar. Vår och flera andra husfabrikanters erfarenhet, från många års husproduktion, visar att erfoderlig täthet i fönstersmygar erhålls utan montage av plastfolie på dessa ytor.

Någon som kan bidra med sin erfarenhet? :(

http://husplaner.se/
 
Jag har byggt över 50 lägenheter utan att plasta fönstersmygarna. Trä är diffutionstätt. Det som är viktigt är att du måste mjukfoga mellan fönster/dörrkarmar och smygar. Vi har även prvtryckt lägenheterna och fått väldigt bra värden.
 
Snailman
Redigerat:
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Trä är diffutionstätt.
Nej !

Det har högre ånggenomgångsmotstånd än gips, t.ex. Mycket högre än luft och minerallull.
Trä har oerhört lågt ånggenomgångsmotstånd jämfört med den diffusionstäta plastfolien (som alltså även den inte är absolut helt difftät :D)

Men det kan säkert fungera, då mycket stora mängder vattenånga transporteras genom konvektion (följer med en luftström) jämfört med hur mycket som brukar transporteras via diffusion. Skador i husstommen beror nog sällan på diffusionstransporterad fukt jämfört med konvektionstransporterad.

Men specialfallen finns, t.ex. utrymmen där det är dålig fukttransport ut, t.ex. mellan tätskikt badrum och plastfolie i yttervägg.
Eller utrymmen som råkar ligga exakt på gränsen att klara sig, och ytterligare lite tillförd fukt får balansen att slå över. T.ex. en del kallvindar.


Själv plastar jag in våra fönstersmygar. Trycker in bottningslist mellan plasten och fönsterkarm och avslutar med lite mjukfog där (akryl).
Tycker det lilla jobbet är värt känslan att det inte kan bli bättre.
 
Mikael_L skrev:
Nej !

Det har högre ånggenomgångsmotstånd än gips, t.ex. Mycket högre än luft och minerallull.
Trä har oerhört lågt ånggenomgångsmotstånd jämfört med den diffusionstäta plastfolien (som alltså även den inte är absolut helt difftät :D)

Men det kan säkert fungera, då mycket stora mängder vattenånga transporteras genom konvektion (följer med en luftström) jämfört med hur mycket som brukar transporteras via diffusion. Skador i husstommen beror nog sällan på diffusionstransporterad fukt jämfört med konvektionstransporterad.

Men specialfallen finns, t.ex. utrymmen där det är dålig fukttransport ut, t.ex. mellan tätskikt badrum och plastfolie i yttervägg.
Eller utrymmen som råkar ligga exakt på gränsen att klara sig, och ytterligare lite tillförd fukt får balansen att slå över. T.ex. en del kallvindar.


Själv plastar jag in våra fönstersmygar. Trycker in bottningslist mellan plasten och fönsterkarm och avslutar med lite mjukfog där (akryl).
Tycker det lilla jobbet är värt känslan att det inte kan bli bättre.
Du har naturligtvis rätt. Trä är inte lika tätt som plasten. Jag uttryckte mig lite för generellt. Här finns resultatet om forskning i ämnet som SP har gjort. På sidan 38-39 i rapporten kan man läsa om just detta fall med plast eller inte i fönstersmygar. Så länge man mjukfogar skarvar mellan stående/liggande reglar så är inte skillnaden mellan plastat och inte plastat i smyg särskilt stor.
 
Mikael_L
En fönstersmyg är nog ett rätt bra ställe att "fuska". Får man bara "lufttätt" (inom fnuttar för att även ordet lufttätt är ju relativt på så vis att inget heller är helt lufttätt) så blir den kvarvarande diffusionen väldigt lite fukt till väggen. Och en husvägg/fasad är ju en rätt robust konstruktion idag, fuktighetsmässigt, så den skadas knappast av det där lilla.

Det blev något fel på den länken, ett "http//" för mycket.
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Här finns resultatet om forskning i ämnet som SP har gjort. På sidan 38-39 i rapporten kan man läsa om just detta fall med plast eller inte i fönstersmygar. Så länge man mjukfogar skarvar mellan stående/liggande reglar så är inte skillnaden mellan plastat och inte plastat i smyg särskilt stor.
Fast just där tittar man bara på lufttätheten, inte fuktvandringen.
 
Om inte luften kan passera kan inte heller fukten passera. Det är ju trotsallt lufttätheten man mäter när man provtrycker hus. Luften är ju det som transporterar fukten ut i konstruktionen.
 
Redigerat:
Bor i ett Trivselhus årsmodell 2008 ,fönstersmygar/bänkar är limmade på plats (ej skruvade/spikade) så att leverantören väljer att inte ha diffplast i fönstersmygar är förståeligt.
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Om inte luften kan passera kan inte heller fukten passera. Det är ju trotsallt lufttätheten man mäter när man provtrycker hus. Luften är ju det som transporterar fukten ut i konstruktionen.
Ja återigen fel, eller samma förenkling som du tidigare medgav. ;)
Fukten transporteras genom diffusion där.
Men som sagt en relativt långsam process genom 45mm granvirke, så det skadar nog inte, i de flesta fall i alla fall.
 
Hej och tack för hjälp och goda råd.
I mitt hus ska vi ha gips och därför inte helt jämförbart med limmade fönstersmygar av trä.

Jag blir inte klokare? :(

1. Betala extra och stätta in plastfolie i fönstersmygarna av gips? Pris cirka sidobyggnad 4.000 kr + moms huvudbyggnad ca 6.000 kr + moms
2. Strunta i det?

Har fått brev från hustillverkaren som säger att det är säkert att bygga hus utan. Tolkar det som att om det blir problem så kan jag använda denna försäkran för att få problem åtgärdade av hustillverkaren.
 
Redigerat:
Frågan är vad syftet med plasten är!
För det finns ju faktiskt fler anledningar till plasten än fukt.
Som det tals om här i forumstråden så har vi en annan typ av ventilation idag med ett större undertryck i huset vilket gör att vi inte har samma ångtryck på väggarna, men det man inte tänker på i sammanhanget är energieffektiviteten i huset.
Nämnda undertryck i huset gör att man får större risk för kalldrag i otäta fönsterkarmar mm men det är inte där du har den största läckagerisken, utan det är i övergången från plastad vägg till ickeplastad fönstersmyg, där klämmer man oftast plasten mellan gips och trä, men detta räcker inte, inte ifall man vill ha en tätare och mer energieffektiv kontstruktion, och ur det perspektivet så skall man ha plasten in mellan karm och trä.

Beroende på vad som står i kontrollprogrammet, vilka är de krav som KA skall se till efterlevs genom uppfyllande av egenkopntroller m.m. så borde ju KA veta vilken nivå som gäller för det här bygget.

//
 
LB-hus, har jag sett, använde en särskild litet "hörn" av plastfolie i fönsterkarmarna. Trolige i syfte att få det så tätt som möjligt.

Jag har inte sett det där "hörnet" någon annanstans, förmodligen var det något som de själva tillverkade.
 
Största läckaget jag har i mitt hus är i dörrlås och elinstallationer i yttervägg :confused:
Vet ej om Trivselhus fortfarande envisas med att ha diffplasten precis bakom gipsen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.